10.8.2013. Autor: Željko Marušić

TEST: PEUGEOT 208 GTi, PRIVLAČAN MALI JURIŠNIK VELIKOG SRCA

S razmjerno štedljivih 200 konja jako je brz i zabavan, ali pravi sportaš ipak nije

U klasi malenih jurilica konkurencija se zahuktala. Volkswagen Polu GTI sa 180 KS i Ford Fiesti ST sa 182 KS nedavno su se priključili Renault Clio R.S. i Peugeot 208 GTi, oba s okruglo 200 KS. Ovaj posljednji nastavlja temeljima slavnog prethodnika 205 GTi (1984. - 1992.), koji je od početnih 105 dogurao do 130 KS, respektabilnih pogotovo uz omjer mase i snage od 6,5 kg/KS. Podjednako je uspio na tržištu te 'žario i palio' najprestižnijim sportskim natjecanjima.

Njegovi su nasljednici 206 RC i 207 RC imali pristojan sportski uspjeh, ali se na tržištu nisu posebno iskazali - ostali su pomalo u sjeni Clija Sport. Situaciju bi trebao popraviti novi Peugeotov adut - 208 GTi. Je li uspio uhvatiti priključak? Svakako! Njegova svojstva treba promatrati u svjetlu osnovnog modela 208, jednog od najuspješnijih noviteta niže klase, koji je oduševio dizajnom i 'downsizingom'. Dvjestoosmica je manja i lakša, a prostranija i dinamičnija. Usto i štedljivija od 207. To su dobre pretpostavke za uspjeh.


Dugačak 396 i širok 174 cm 208 GTI je najkraći i najširi među malenim jurilicama, a masom od 1200 kg malo je iznad Fieste ST

O ukusima je teško raspravljati, ali Peugeot 208 GTi je zbilja lijep i privlačan automobil. Možda i najljepši u klasi. Već za osnovnu izvedbu vrijedi taj epitet, a GTi je ukrašen atraktivnim 17-colnim naplacima te kromiranim dodacima, koji su posebno uočljivi u podnožju stražnjeg dijela i na retrovizorima. Uz doplatu od 480 eura i panoramskim krovom, a atraktivnost povećava cijela unutrašnjost. I upravo interijer otvara neke dvojbe, čudnim proporcijama, premda je nesumnjivo remek-djelo dizajna. Problem je što se nudi samo s troja vrata, pa u kombinaciji s mesnatim sportskim sjedalima otežava ulazak straga.

Drugi je problem u premalom volanu, koji će neki smatrati poželjnom vrlinom, pogotovo u sportskoj vožnji (to je odlika pravih jurilica), ali je činjenica da je 208 (zasad) jedini s takvom opcijom. Stoga to nužno ne mora biti prednost, kako bi željeli u Peugeotu. To otvara i pitanje brzinomjera i okretomjera, postavljenih na vrhu ploče s instrumentima. Možda izgleda lijepo, svakako je neobično, ali funkcionalno baš i nije. Ako se zanemari nedostatak stražnjih vrata, prostranost je, za automobil kraći od četiri metra, dobra sprijeda i straga.


Vozaču i suvozaču je komforno, sjedala su izvrsna, a mnogi će to reći i za maleni upravljač. Šteta što instrumenti nisu dobro postavljeni, a mjenjač ima predug, nesportski hod

Valja priznati da je sve napravljeno 'tip-top'. Preciznost izrade, a i kvaliteta materijala, gotovo su izvrsni. Po svemu se osjeća kompaktnost i čvrstoća, koja je najavljena na prezentaciji osnovnog 208, po formuli 'downsizinga' - 60 kg niža masa, uz trećinu veću čvrstoću. To smo zaključili na osnovnom modelu, a još se bolje ističe na ovom, bogato opremljenom. Tome doprinosi i ukrućeno podvozje, koje je 'konkretno', dakle pruža dobar odziv s asfalta, a ipak nije pretvrdo. Zbog, za model sportskih ambicija, nešto veće visine i pristojne širine, stječe se dojam da se vozi veći auto nego što 208 GTi stvarno jest.

Treba se priviknuti na neobičnu kombinaciju sportski izravnog volana i prilično neizravnog mjenjača, predugačkog hoda ručice (poznata boljka PSA-ovih modela). Pod prednjom je haubom turbobenzinac s direktnim ubrizgavanjem, kojeg PSA proizvodi u suradnji s BMW-om. Iz 1598 ccm razvija 200 KS - u BMW-u 118i 170 KS, u Miniju Cooper S 184 KS, a u nabildanom Cooper S Works 211 KS. Potencijal mu pokazuje okretni moment, koji najvećih 275 Nm ostvaruje već pri 1700/min. To dobiva na dodatnoj vrijednosti uz omjer mase i snage od samo 6 kg/KS te je preduvjet za uzbudljive performanse, kakvima Peugeot 208 GTi i raspolaže, u gradu i na brzim prometnicama.


Već temeljito provjereni turbobenzinac s direktnim ubrizgavanjem, obujma 1598 ccm i snage 200 KS, vuče uvjerljivo, ali nažalost ima sterilan, premalo sportski zvuk

Ubrzanje do stotke za 6,8 sekundi pokazuje da s najsnažnijom 208-icom nema šale. Ima najbrži sprint do 100 km/h u klasi, što vrijedi i za 'špicu' od 230 km/h. Osigurava solidnu dinamiku, a motor uz sportski odziv pokazuje i zavidnu dozu elastičnosti. Zbog toga u vožnji visokim ritmom ne treba 'cijediti' okretaje iznad 6000/min - dovoljno je šaltati pri 4500/min, a motor snažno povuče već od 2000. Dojam bi bio i uvjerljiviji da stupnjevi prijenosa, od četvrtog do šestog, nisu za nijansu predugački. No time se smanjuje bučnost motora i potrošnja goriva na autocesti.

Peugeot 208 GTi je zabavan u vožnji, na svaki dodir gasa 'pokazuje zube' i omogućava visoke brzine kroz zavoje, bez iznenađenja. Potpuno je neutralan i tek je u vožnji 'na nož' potrebno dodavati upravljač. Ipak, stječe se dojam da je pomalo kompromisni pristup, koji je osigurao i dovoljnu dozu udobnosti za svakodnevnu vožnju, malo prigušio sportski temperament. To se može zaključiti i za kočnice, koje pri 100 km/h osiguravaju zaustavljanje u dobrih 38 metara, dok Clio R.S. staje u izvrsnih 35. Potrošnja je OK, premda zbog velike snage ne može biti niska. Na testu smo prosječno trošili osam litara, a u normalnoj se vožnji može očekivati sedam. Kad se sve zbroji i oduzme, dojam je vrlo dobar, pogotovo što je 208 GTi 'šminka'...


Cijenom od 21.400 eura 208 GTi je među povoljnijima u klasi malenih jurilica, ali ne treba zanemariti da košta više od dvostruko u usporedbi s osnovnim 208 sa 68 KS

TEHNIČKE KARAKTERISTIKE
Motor: turbobenzinski, redni 4-cilindarski, ugrađen sprijeda poprijeko, blok od aluminijskog lijeva, DOHC (lanac), 16V, direktno ubrizgavanje
Obujam: 1598 ccm
Provrt x hod: 77,0 x 85,8 mm
Kompresijski omjer: 10,5:1
Snaga: 147 kW/200 KS pri 5800/min
Moment: 275 Nm pri 1700/min
Pogon: prednji
Mjenjač: ručni sa šest stupnjeva
Ovjes: sprijeda McPhersonove opružne noge, straga polukruti
Kočnice: sprijeda samoventilirani diskovi 302 mm, straga diskovi 249 mm, ABS+EBV
Gume: 205/45 R17
Karoserija: kombi-limuzina niže klase, 3 vrata, 5 sjedala
Dimenzije: 3962 x 1739 x 1460 mm
Međuosni razmak: 2538 mm
Prtljažnik: 285/1076 l
Masa/nosivost: 1200/420 kg
Spremnik goriva: 50 l
Krug okretanja: 11,2 m
Najveća brzina: 230 km/h
Ubrzanje 0-100 km/h: 6,8 s
Potrošnja EU: 8,2/4,7/5,9 l/100 km
Emisija CO2: 139 g/km
Realna potrošnja: 7 - 8 l/100 km
Cijena: 21.400 eura

dr. Željko Marušić





Mazda


Gulf

Tembo