24.10.2015. Autor: Željko Marušić

Test: Peugeot 308 GT THP 205 S&S

Injekcija snage 'naoštrila' performanse, uz start do stotke za 7,5 s

Najsnažnija 'civilna' inačica Peugeota 308 ne može se uhvatiti u koštac s Golfom GTI, koji iz 1998 ccm ispaljuje 220 KS i  do stotke ubrzava za 6,5 s, ali nije ni daleko. Njegov turbobenzinac obujma 1598 ccm, s direktnim ubrizgavanjem (iz suradnje s BMW-om) razvija 205 KS omogućavajući  galop do stotke za 7,5 s i najveću brzinu od 235 km/h, što su već respektabilne brojke. Megane RS sa 220 KS iz 1998 ccm ubrzava za 7,6 s, ali malo je brži (240 km/h). No, ono što  je 'forte' ovog auta je deklarirana potrošnja od 5,6 litara na 100 km (Golf GTI - 6, a Renault GT 7,3). Zasluga je to napredne tehnologije motora...

Peugeot 308 druge generacije upravo ulazi u treću tržišnu godinu (predstavljen je u rujnu 2013. na salonu u Frankfurtu). Dužinom od 425,3, širinom od 180,1 i visinom od 145,7 centimetar je kraći, centimetar i pol uži te gotovo pet niži od prethodnika. Pritom je međuosni razmak povećan sa 261 na 262 cm, a prtljažnik 'napuhan' sa 350 na čak 420 litara, plus 35 litara ispod podnice. Po tome je 308 rekorder u klasi. Velika je novost smanjenje  mase za 140 kg, po poznatoj formuli 'downsizinga' korištenjem čelika visoke čvrstoće. Sve je to zapakirano u atraktivniji dizajn, koji nesretno skrojene prve 308-ice Peugeot vratio u dizajnersku prvu ligu, a to potvrđuje i, u kompaktnoj klasi, rekordno nizak koeficijent otpora zraka od 0,28 (poput nove Mazde 3).


Osvježena maska s LED farovima, sportski dodaci sa 18-colnim alu naplacima 225/40 R 18, zatamnjena stakla  te dva trapezoidna ispušna otvora naglašavaju sportski potencijal

Unutrašnjost, uz blage sportske dodatke, djeluje privlačno. Rješenje sa sportski malim volanom, koji je nekima smetao kad je 2012. uveden u 208-icu, mora se priznati djeluje uspješno. Instrumenti su klasični, što je dobro, ali kazaljka okretomjera okreće se u kontra smjeru, kao u Alfa Romeo Giulietti druge generacije iz 1977. To je atraktivno, za neke upitno, ali u sportskoj verziji onako je kako treba biti. Sjedala su ugodno, sportski profilirana  te uz mali sportski volan i glavne na koje se gleda iznad volana, ugođaj je 'na visini'. Unutrašnjost je komforna i funkcionalna, uz poznatu PSA-ovu boljku predug hod mjenjača. Sve je drugo uvjerljivo, dakle to nije veliki problem. 

Peugeot 308 je uz Focus, Astru, Megane i Mazdu 3 predstavnik kompakata 'prve lige', što daje posebnu vrijednost sportskoj inačici GT. Dosad najjača 'civilna' verzija pokreće se uvjerljivim turbobenzincem s direktnim ubrizgavanjem, koji iz 1598 ccm daje 156 KS i 240 Nm. Razvijen u suradnji s BMW-om (pokreće i Mini Cooper S) zanimljiv je i podešavanjem snage promjenom hoda usisnih ventila (sustav Valvetronic), što smanjuje usisne otpore i štedi gorivo. Prve serije od 2008. do 2010. nisu bile dugog vijeka (teško su bez 'otvaranja' prelazile više od 100.000 km), a potom su 'dječje bolesti' preboljene i problemi s trajnošću riješeni.


Neobičan kokpit 308-ice, koji je u protekle dvije godine dobio 'zeleno svjetlo' od kupaca, u sportskoj je verziji  oplemenjen privlačnom opremom. Sve je za pet osim predugačkog hoda mjenjača

U modelu GT, slično kao u britanskom junaku Mini Cooper S Works, opremljen je turbopunjačem 'twin-scroll' (s dvostrukim ulazom), koji osigurava ravnomjerno punjenje od niskih okretaja i brz odziv na gas. Na visokim okretajima tlak prednabijanja raste na 2,1 bara, što pri  6000/min oslobađa respektabilnu snagu od 205 KS, uz specifičnih 128,3 KS/l. Sve obećava užitak vožnje u gospodski-sportskom okruženju, kako je najbolje opisati ovaj auto. Naglašena čvrstoća karoserije, koju smo osjetili već u osnovnom modelu, do izražaja dolazi u sportskoj verziji, dodatno ukrućenoj i postavljenoj na sportski ovjes i 18-colne naplatke.

Odmah da naglasimo, straga nije multilink, nego polukrut ovjes, koji je po mnogim stručnjacima 'genijalno rješenje'. Pruža usporediva svojstva s multilinkom (malo zaostaje na valovitom asfaltu, a na ravnom je podjednak, čak i bolji), a osigurava prtljažnik od 420 do 1300 litara. Usto smanjuje cijenu. Peugeot 308 GT čvrsto stoji na asfaltu i 'konkretan' je automobil, reklo bi se 'njemački'. Čak je čvrstoća ovjesa daleko od prepoznatljivo 'francuske', što je u konkretnoj GT izvedbi upravo ono što se traži. Sportski, a ipak ne pretjerano tvrdo, da bi bilo neudobno. Sve je spremno za start...


Dugohodni turbobenzinac (77x85,5) u najsnažnijem RCZ R razvija čak 270 KS, pa sa 205 KS ipak nije isforsiran, a glavni mu je adut moment od 285 Nm pri 1750 do 4500/min

Start ipak nije brutalan kako bi se očekivalo od tolike snage, ali kad se zavrti, a netipično za turbo izvedbe motore voli visoke okretaje, 'pokazuje zube'. Blokada se uključuje na 6600/min i kad se šalta pri 6500, mjeri se 7,5 sekundi  do stotke. Malo je startnijih na cesti. Vuče, dakle, uvjerljivo i moćno, ali tek kad se razvrti svaki stupanj. To odmah ukazuje na ono je nekima mana, a većini je vrlina - u normalnom, svakodnevnom prometu je 'pitom' (mnogi bi pomislili da ima manje od deklariranih 205 KS) te je dobro prilagođen  višenamjenskom korištenju. Dakle obiteljski auto, za grad i duga putovanja, koji se brzo transformira u jurilicu. Uz ubrzanje to podjednako pokazuje i najveća brzina od 235 km/h.

Sve je prilagođeno vožnji u visokom ritmu, čak je i mjenjač, ako se zanemari, odnosno kad se privikne na nešto duži kog mjenjača. Čvrsta izvedba, 'konkretno' podvozje i izravan, maleni volan 'vuku' na dinamičnu, temperamentnu vožnju. Činjenica da najvećih 285 Nm momenta razvija već pri 1750/min pokazuje da ga se uvjerljivo može voziti i  bez čestog šaltanja. Podjednako je uvjerljiv, oštar, u gradu i na autocesti. Snazi na pretjecajnoj traci pomaže i za kompakt izvrsna aerodinamika (0,28). A najveći je adut niska potrošnja, najniža u klasi sportskih kompakata. Na testu smo prosječno trošili 8,1, pa se u normalnim uvjetima lijepo može voziti i s manje od sedam. I cijena od 204.226 kn (bez doplata) korektna je za obiteljsku jurilicu. Zanimljiv izbor! 


Kvaliteta izvedbe vrlo je dobra te se posljednjim novitetima (208, 2008, 308, 508...) Peugeot vratio u 'prvu ligu'. Postignut je dobar kompromis sportskih performansi i funkcionalnosti


POGON

Motor: turbobenzinski, 4 cil., DOHC, 16V (lanac), blok od alu lijeva, dir. ubrizgavanje
Ugradnja: sprijeda poprečno
Obujam: 1598 ccm
Provrt x hod: 75 x 85,5 mm
Kompresija: 10,5:1
Snaga: 151 kW/205 KS pri 6000/min
Moment: 285 Nm pri 1750 - 4500/min
Mjenjač: ručni, 6 stupnjeva 
Pogon: prednji
Start/stop: da


KAROSERIJA

Izvedba: hatchback C-segmenta, 5V, 5 sjedala
Gabariti: 425 x 180.5 x 145,5 cm
Međuosni razmak: 262 cm
Cd: 0,28
Krug okretanja: 11,9 m
Masa/nosivost: 1365/425 kg
Prtljažnik: 420 - 1300 l
Spremnik: 60 l
Euro NCAP: 5 zvjezdica


PODVOZJE
 

Ovjes: sprijeda McPherson, straga polukrut
Kočnice: sprijeda samov. diskovi 330 mm, straga bubnjevi 268 mm
Ručna: električna
Naplaci: aluminijski
Gume: 225/40 R 18

PERFORMANSE 

Brzina: 235 km/h
0-100 km/h: 7,5 s
Potrošnja (EU): 7,6/4,6/5,6 l/100 km
Na testu: 8,1 l/100 km
CO2: 130 g/km

CIJENA 

Testni model: 224.291 kn (29.357 eura)
Bez doplata: 204.226 kn (26.731 eura)
Osnovni benzinac: 117.285 kn (15.351 euro) - 1.2 PureTech 82 Access - 82 KS
Osnovni dizelaš: 136.187 kn (17.825 eura) - 1.6 BlueHDi 100 S&S - 100 KS


+ dizajn i oprema
+ potrošnja
+ performanse

-  dug hod mjenjača






Mazda


Gulf

Tembo