28.2.2019. Autor: Roberto Baždo

Test rabljenoga: BMW 320d xDrive, bavarsko savršenstvo sada je konačno dostupno i domaćem džepu

Izvedbe 318d i 320d su najčešći izbor, a mi otkrivamo na snažnijoj koje su sve mane i prednosti svima omiljene 'trojke'...

Još tamo prije šest godina, kada smo odradili prvi test s novom F30 generacijom serije 3, već smo namirisali kako će taj automobil biti apsolutni hit među domaćom publikom. Danas, kada nam na vrata kuca nova G20 generacija, ponovno smo na detaljnu analizu doveli čuveni F30.

Na testu rabljenog našao se dobro opremljeni 320d u xDrive izvedbi. Model serije 3 šeste generacije (F30), objedinio je sve ono što aktualni i budući vlasnici bavarske marke žele na svome automobilu.

Već s njegovim pojavljivanjem, bilo je jasno kako se radi o perfektnom autu, u svakom pogledu, koji očigledne mane - baš i nema. Pogotovo sada, kada tržište rabljenih u Njemačkoj luduje, a naši ljudi istom mjerom reagiraju.

U usporedbi s novom G20 generacijom, F30 je kraći 4 i uži 2 cm. Trojka nikada nije bila pojam za prostranost, tako je i slučaj s aktualnom. Dok je vozačka pozicija ono što radi ovisnika od vas.

Vratimo se dimenzijama, prtljažni prostor iznosi 480 litara. Rekli bismo i više nego dovoljno. Svi oni koji žude za petim vratima, neka gledaju prema seriji 3 GT, nikad u potpunosti prihvaćenoj izvedbi.


Atraktivni tvrornički M-paket među domaćim kupcima prilično je popularan, stoga ne čudi njegova prilično česta naknadna ugradnja (foto: Domagoj Kovačić )

Koeficijent otpora zraka karoserije iznosi 0,26. Brojka je to vrijedna svakog respekta. To pogoduje performansama i smanjuje potrošnju goriva, čak ako se odlučite na M paket poput testnog primjerka koji se tijekom ljeta vozi na 19-colnim kotačima. Računajte na ravno 7 litara dizela kombinirane vožnje, što je i više nego korektno za vozilo s pogonom na sva četiri kotača. Standardne verzije 318d i 320d, s pogonom na stražnje kotače na otvorenim cestama idu čak i ispod 5 litara. Što se tiče limarije, BMW tu pokazuje svoje odlike. Nekakvi znakovi korozije i hrđe rijetki su prizor i na puno starijim modelima.

Unutrašnjost i nakon nekoliko godina korištenja nije izgubila svoj sjaj. Profilirana sjedala ne otkrivaju slabosti, ali svakako obratite pozornost na vodilice sjedala (znaju hrđati na modelima do 11/2012.). Dok poneki elementi, poput tipki vezanih uz radio znaju izgledati izlizano. No, na koncu sve je zategnuto i bez nekih čudnih zvukova unutar vožnje.

Vozački položaj u 'trojci' je savršen, ipak neki bi mogli imati problema prilikom sjedanja u vozilo 

Prilikom kupnje i promatranja rabljenog modela, dobro je obratiti pozornost još i na:
- senzor suvozačkog sjedala prilikom zakopčavanja pojasa
- parking senzori
- truba
- moguće korodiranje naplatka
- provjerite je li nadograđen software

Interijer je stvarno podređen vozaču, premda naizgled ne izgleda profinjeno i uglađeno kao u Audiju A4 (dizajner iz Ingolstadta u tome su majstori). To je ipak samo privid, jer kad se bolje pogleda, sve je napravljeno besprijekorno, a položaj za upravljačem je ono što vas obuzme. Tradicija i duh Bavaraca živi generacijama. Jasno se osjeća čvrstoća konstrukcije i poznata germanska solidnost. Sportski malen, a mesnat upravljač bez tragova oštećenja, te automatski ZF-ov mjenjač, već prije pokretanja motora najavljuje užitak vožnje. Premda četverocilindarski dizelaš nema privlačan zvuk 6-cilindraša (330d ipak nije česti izbor), radi uglađeno i uvjerljivo. Snagu otpušta uvjerljivo i grize sa svojih 184 KS u svakom stupnju. Doista, od te konjice vam više ništa u životu neće trebati, barem kada su automobili u pitanju…
No, budite oprezni prilikom kupnje. Ovi motori nisu bez mana, već svi dobro znamo za probleme koje pripisuju lancu (posebno u N47 tipu motora - 316d, 318d, 320d nakon 85.000 km).

Mogući problemi u pogonskom djelu:
- EGR ventil
- DPF filter
- turbopunjač
- injektori
- senzori (javljanje različitih indikatora grešaka u sustavu, na motoru)
- mjenjači (ručni, automatski) - potrebna zamjena ulja (na oko 150.000 km)

I odmah da raščistimo, kad je u pitanju dizelska snaga. Sva tri dizelaša koja su sada u ponudi (316d, 318d i 320d) pokreću se, u osnovi istim, 4-cilindrašem obujma 1995 ccm. Osnovni, sa 116 KS i 260 Nm, pruža uvjerljive performanse (dovoljne gotovo svima), srednji paket 318d sa 143 KS i 320 Nm pruža već sportski temperament (212 km/h; 9 s), a 320d, s većim turbopunjačem, najveću snagu od 184 KS (kasnije u FL izvedbi dobio 190 KS) i moment od 380 Nm oslobađa već brutalno. Na pritisak gasa, na leđima se osjeća udarac, Trica silovito kreće naprijed a stotka se hvata u samo 7,5 sekundi. Motor, doslovce, puca od snage, a kad se želi voziti ‘na nož’, bavarska se limuzina pokazuje u pravom svjetlu. Izvrsno se ponaša i kod visokih brzina, kad podjednako dolaze do izražaja velika rezerva snage, sigurno ležanje i niski otpor zraka.


Dvolitreni motor ugrađuje se u 316d, 318d i 320d izvedbama

Za izvrsne performanse zaslužan je moment od 380 Nm, koji se oslobađa od 1750 do 2750/min, te podvozje sa zimskim 18-colnim naplacima prilagođeno i dvostruko snažnijem motoru.

Suvereno grabi pretjecajnom trakom te i na 160 km/h ima snage za snažno ubrzanje. Visoke mogućnosti pokazuje i krajnja brzina od 235 km/h. Sigurna sportska vozna svojstva temelje se na precizno izbalansiranom podvozju i optimalnom rasporedu masa (50:50). U kombinaciji s učinkovitom, a diskretnom elektronikom za kontrolu pogona i stabilnosti, 'trica' se odlično snalazi kako u gradu tako na otvoreni, brzim cestama.
Uz sve to, BMW 320d nudi visoku sigurnost (aktivnu i pasivnu), što se uz potpunu kontrolu i kod oštre vožnje, osjeća i po visokoj solidnosti izvedbe te ukupnoj masi nešto većoj od tone i pol. Dakle, ovo je zbilja pravi odlikaš i nakon nekoliko godina. A slava i popularnost mu sigurno neće pasti, čak ni s najavljenom novom trojkom, koja je već dostupna za narudžbu kod domaćih trgovaca.

Kasko osiguranje vozila: do 5.000 kuna
Registracija vozila: do 4.000 kuna
Ostali troškovi kroz godinu: 2.000 - 6.000 kuna (servis, moguća promjena guma, potrošni materijali…)



TEHNIČKE KARAKTERISTIKE
Motor: turbodizelski, ugrađen sprijeda uzdužno, dva bregasta vratila (lanac), 16 ventila, blok od aluminijskog lijeva, direktno ubrizgavanje common-rail, intercooler
Obujam: 1995 ccm
Provrt x hod: 84,0 x 90,1 mm
Kompresija: 16,5:1
Snaga: 135 kW/184 KS pri 4000/min
Moment: 380 Nm pri 1750 - 2750/min
Pogon: na sve kotače (xDrive)
Mjenjač: automatski, 8 stupnjeva
Ovjes: neovisan, sprijeda: McPherson, straga: multilink
Kočnice: samoventilirani diskovi 329 mm', diskovi 303 mm, ABS/BAS/DSC
Gume: 225/45 R 18; (205/60 R 16 osnovni)
Dimenzije: 4624 x 1811 x 1434 cm
Osovinski razmak: 281 cm
Krug okretanja: 11,7 m
Prtljažnik: 480 l
Spremnik goriva: 57 l
Masa/nosivost: 1585/510 kg
Najveća brzina: 235 km/h
Ubrzanje 0-100 km/h: 7,4 s
Potrošnja: 5,8/3,6/4,5 l/100 km
Potrošnja na testu: 7,1 l/100 km
Cijena rabljenog: 14.000 - 25.000 eura

foto: Domagoj Kovačić

DOBRO JE ZNATI…
Prvi BMW serije 3 predstavljen je 1975. Nosio je kodnu oznaku E21 i naslijedio je legendarnu seriju 1600 iz 1966. (kasnije su stigli 2002, 1802, 1602 i 1502). Bio je to jedan od najsavršenijih predstavnika elitne srednje klase svoga doba te je u sedam godina doživio nakladu veću od dva milijuna primjeraka. Naslijedio ge je 1982. kod nas vrlo popularna serija E30 (kockica), koja se zbog iznimne kvalitete i pouzdanosti još i danas sreće na cestama.

Zbog toga je na tržištu izdržao punih osam godina i prodan u 2,3 milijuna primjeraka. Krajem 1990. predstavljen je potpuno novi model E36, zanimljiv po skladnom dizajnu i dobroj aerodinamici. Do 1998., kad je stigao model četvrte generacije (E46), proizvedeno ih je blizu tri milijuna. Prošli model pete generacije (E90) predstavljen je 2005. te se proizvodio do kraja prošle godine, uz nakladu veću od tri milijuna primjeraka. Novi model šeste generacije (F30) prvi je koji se proizvodi i u dugoj verziji, zasad samo za kinesko tržište.