27.3.2013. Autor: Kristian Sikavićev

TEST: SEAT LEON 1.2 TSI STYLE - GOLF NA DRUGI NAČIN

Usprkos prvoklasnoj izvedbi i najboljem benzincu, zbog manjka imidža, jake konkurencije i cijene od 16.400 eura bit će mu teško

Rafalno stižu noviteti iz koncerna Volkswagen. Prvi je u kompaktnoj klasi, u ožujku 2012. na salonu u Ženevi, licitirao Audi A3 treće generacije, prošle je jeseni otkriven Volkswagen Golf VII, početkom godine stiglo je treće izdanje Škode Octavije i, na kraju, nedavno je na salonu u Ženevi predstavljen Seat Leon četvrte generacije. Upoznali smo ga na prezentaciji u Čazmi, a sada je došlo vrijeme za test. Sva su četiri modela napravljena na potpuno novoj platformi MQB i koncepciji 'downsizing'. Tako je, korištenjem visokočvrstog čelika Leonova karoserija postala čvršća i sigurnija, a ukupna je masa smanjena za 75 kilograma.

U novoj generaciji sva četiri kompakta, za motore do 122 KS straga je vraćen polukrut ovjes, umjesto skupog i zahtjevnog Multilinka. Ako mislite da je to mana - varate se. Stručnjaci za dinamiku automobila često ističu da je polukrut ovjes (Verbundlenkerachse) genijalan. Uz dvostruko jeftiniju izvedbu i uz trećinu manje prostora pruža neznatno lošija svojstva od potpuno neovisnog Multilinka. Razlike su jedino na neravnoj podlozi, a na kvalitetnom je asfaltu polukruti ovjes, zbog boljeg zadržavanja bočnog nagiba kotača, čak u prednosti.


Korištenje Golfove koncepcije najjači je adut španjolskog kompakta, a za dizajn zasigurno neće dobiti Nobelovu nagradu. Leon je zanimljiv, užitak ga je voziti, ali daleko od toga da je 'auto emocion'

Prvi je Leon, kao izvedenica Golfa IV predstavljen na jesen 1999. Drugi, kao klon Golfa V, na tržištu je od početka 2005. te je blago redizajniran na proljeće 2007. Nedavno predstavljeni model treće generacije, u usporedbi s donedavno aktualnim skraćen je sa 431,5 na 426,5 cm, a istodobno je međuosni razmak povećan sa 257,8 na 263,5 cm. To je 'tajna' osjetno manjih prevjesa, što je, općenito novi trend koncerna iz Wolfsburga. Širina je povećana sa 177 na 181,5 cm, a visina smanjena sa 148 na 146 cm. To jasno pokazuje veći komfor i dinamičnost.

Napuhan je i prtljažnik, sa 340 na 380 litara (zasluga i jednostavnijeg ovjesa) te je novi Leon, ako ne privlačniji od prethodnika, zasigurno funkcionalniji i ozbiljniji. Na test smo dobili model 1.2 TSI Style, pogonjen turbobenzincem s direktnim ubrizgavanjem, snage 105 KS, i srednjim paketom opreme. Osnovni model s tim motorom ima 86 KS, a u ponudi su još 1.4 TSI sa 122 KS i 1.8 TSI sa 160 KS te dizelaši 1.6 TDI sa 90 KS, 1.6 TDI sa 105 KS i 2.0 TDI sa 150 KS. Testni model, bez dodatne opreme stoji 16.400 eura što nije malo, pogotovo u usporedbi s jakim korejskim konkurentima Hyundai i30 i Kia Cee'd. Ni osnovni 1.2 TSI Reference, sa 15.500 eura nije 'prilika zvana čežnja'.


Osjeća se porast kvalitete izvedbe, posebno u unutrašnjosti, gdje više nema krute i jeftine plastike. Sve je napravljeno čvrsto i solidno, a položaj za upravljačem je ugodan

Dizajneri su se potrudili da Leonu pruže barem malo mladenačkog duha, sjedi se blago položeno kao u coupeu, za povećan komfor zaslužan je šest centimetara veći međuosni razmak i 4,5 cm veća širina. Lijepo je vidjeti i optimistički odmjeren brzinomjer, sa skalom do 260 km/h. Sjedala su ugodno tvrda i lijepo profilirana, volan i mjenjač, kratkog i preciznog hoda su na pravom mjestu, a ugodnoj vožnji doprinose ugodno profilirana sjedala, koja pružaju dobar bočni oslonac te dobra oprema. I prije nego se pokrene motor stječe se dojam da auto čvrsto stoji na podlozi.

Volkswagenov turbobenzinac s direktnim ubrizgavanjem 1.2 TSI ('turbo stratified injection', dakle turbo sa slojevitim ubrizgavanjem, što je značajka direktnog ubrizgavanja, jer sloj uz svjećicu ima bogatiju smjesu) zasigurno je najtiši i najuglađeniji motor na tržištu. Tako je fino izbalansiran i prigušen, da kad je u leru (na semaforu), stječe se dojam da je ugašen. Lijepa je to vrlina, koja podiže kvalitetu vožnje za pola oktave. Spontano prima gas i kontinuirano, ne može se reći oštro, ali uvjerljivo povećava snagu i fino povuče.


Povećanje međuosnog razmaka za šest centimetara najviše se osjeća na stražnjim sjedalima, koja pružaju limuzinski komfor, a dobrodošlo je i povećanje prtljažnika sa 340 na 380 litara

Seat Leon treće generacije u prodaju je stigao s petorim vratima, prije ljeta se na tržištu očekuje trovratni Leon SC, a početkom sljedeće godine predviđen je i dolazak karavanskog modela. To je novost i moguća zamjena za zlosretnog Toleda. Radi se zbilja o dobro koncipiranom i složenom automobilu, koji je zbog 75 kilograma niže mase (usprkos povećanim gabaritima) okretan i dinamičan, a istodobno 'njemački' čvrst. Premda se nema osjećaj premium izvedbe, kojoj se približio novi Golf, nema sumnje i da je Leon napravljen u prvoklasnoj kvaliteti.

Testni je model opremljen drugim po redu paketom snage. Turbobenzinac 1.2 TSI i s osnovnih 86 KS vuče dobro, a sa 105 KS ima i sportskog temperamenta. Više od snage vrijedi okretni moment od 175 Nm, koji se oslobađa već na 1400/min. Zbog toga ubrzanje očekivano uvjerljivo - 10 sekundi do stotke, a za vrlo dobru 'špicu' 191 km/h zaslužan je i koeficijent otpora zraka od samo 0,27. Motoru pomaže izvrstan mjenjač sa šest stupnjeva, kratkog i preciznog hoda. U normalnoj je vožnji dovoljno šaltati na 3500/min, a na 5000/min motor već pokazuje zube. Ako se šalta na 6200/min, neposredno pred uključivanje blokade, približava se sportskom temperamentu.


Već do sada tih rad i uglađen motora u novoj je generaciji postao još tiši i uglađeniji, zamjenom problematičnog lanca za pogon bregastih vratila zupčastim remenom, kojeg ne treba mijenjati cijelog vijeka motora

Sve to dobiva na vrijednosti uz kvalitetno podvozje, koje omogućava oštru i sigurnu vožnju, bez iznenađenja. I kod pretjerivanja Leon je gotovo potpuno neutralan, te dodatne korekcije preciznim volanom gotovo nisu potrebne. Ne osjeća se nedostatak multilinka. Imali smo prilike voziti i na skliskoj podlozi i Leon se pokazao vrlo stabilnim i lakim za kontrolu. Tome doprinosi osjećajan i precizan upravljač, a i kočnice, s prednjim diskovima od 288 mm na visini su zadatka.

Precizna 'downsizing' tehnologija, s turbopunjačem i direktnim ubrizgavanjem smanjuje potrošnju, koja je na testu iznosila manje od sedam litara. U normalnoj vožnji, dakle, može računati na manje od šest. Jaka je to vrlina ovog motora, premda mnogi ističu da ovaj filigranski dorađen motor traži i filigransko, dakle skupo održavanje. Ali o tom potom. Leon je užitak voziti. U svakom se trenutku stječe dojam potpune kontrole i visoke sigurnosti (na Euro-NCAP testu Leon je osvojio bod više od Golfa). Sve pokazuje da se radi o prvoklasnom kompaktu, svojevrsnom Golfu na drugi način. Ali to otvara i neugodno pitanje cijene. To bi mogao biti problem, jer se za otprilike tisuću eura više dobiva odgovarajući Golf, višestruko boljeg imidža.

dr. Željko Marušić


Premda straga nije multilink, Leon dobro upija neravnine, a pogodnost za gradsku vožnju naglašava krug okretanja od 10,2 metra. Može se reći da je to 'vozački automobil', ma što god se pod tim podrazumijevalo

TEHNIČKE KARAKTERISTIKE
Motor: turbobenzinski, redni, 4-cilindarski, hlađen tekućinom, ugrađen sprijeda poprijeko, blok od sivog lijeva, bregasto vratilo u glavi (lanac), 16V, direktno ubrizgavanje
Obujam: 1197 ccm
Provrt x hod: 71 x 75,6 mm
Snaga: 77 kW/105 KS pri 4500 - 5000/min
Moment: 175 Nm pri 1400 do 4000/min
Pogon: na prednje kotače
Mjenjač: ručni sa šest stupnjeva
Ovjes: sprijeda neovisan, s poprečnim trokutastim ramenima, McPhersonove opružne noge, stabilizator: straga polukrut sa stabilizatorom
Kočnice: sprijeda samoventilirani diskovi 288 mm, straga puni diskovi 253 mm, ABS + ESP
Gume: 205/55 R 16
Karoserija: kombi-limuzina, 5 vrata, 5 sjedala
Dimenzije: 426,5 x 181,5 x 146 cm
Osovinski razmak: 263,5 cm
Prtljažnik: 380 - 1270 l
Masa/nosivost: 1205/610 kg
Spremnik goriva: 50 l
Krug okretanja: 10,2 m
Najveća brzina: 191 km/h
Ubrzanje 0-100 km/h: 10,0 s
Potrošnja: grad 6,1/otvoreno 4,2/kombinirano 4,9 l/100 km
Potrošnja na testu: 6,9 l/100 km
Cijena: 16.400 eura
Cijena testnog modela: 19.050 eura






Gulf

Tembo