17.8.2015. Autor: Željko Marušić

Test: Toyota Auris 1.2 Turbo Sport

Priklanjanje trendu poboljšalo performanse, ne i štedljivost

U skladu s trendovima na tržištu (kontra struje ide jedino Mazda atmosferskim 4-cilindrašima 1.5 i 2.0) i Toyota je svoj adut C-segmenta opremila turbobenzincem manjeg obujma i dovoljne snage. Model druge generacije predstavljen je u listopadu 2012., kao ukupno 11. generacija japanskog kompakta. Prvih je devet nosilo oznaku Corolla, koja se otada koristi samo za limuzinski verziju. Nedavno je redizajniran, osvježen opremom i elektroničkim gadgetima, kako bi uspješno zaključio treću tržišnu godinu i krenuo u četvrtu. Uz kozmetičke i informacijske sustave, najveći je novitet 4-cilindarski turbobenzinac... 

... koji iz 1197 ccm razvija 116 KS pri 5200/min, uz najveći moment od 185 Nm pri 1500-4000/min. Već tehničke karakteristike i službene performanse pokazuju što je dobro, a što nije u ovom konceptu. Ubrzanje do stotke za 10,1 s najveća brzina od 200 km/h pokazuju ono što smo slutili i nakon vožnje motora 1.6 Valvematic, kojeg  ovaj motor mijenja. Taime, taj motor s nazivnih 132 KS ima praktički jednake performanse (10 s, 200 km/h), a tu tehnički nešto naprosto ne štima. Ili je stvarno imao manje od 132 KS, ili novi ima više od 116 KS. Istina je u sredini.


Redizajn se izvana prepoznaje po novim svjetlosnim elementima, elegantnijoj maski i branicima te atraktivnijim naplacima. Osvježena je i unutrašnjost, posebno prednja armatura

'Papirnate' performanse zasigurno štimaju, jer deset sekundi  do stotke i 'dvije glave' najveće brzine već su granica sportskih performansi. Hipokrizija bi bilo tražiti više, ali deklarirana potrošnja od 5,7 litara i emisija CO2 od 132 g/km za nove su standarde jednostavno previsoki. Glavni je razlog što nema sustav start/stop, a i ubrizgavanje bi se očito moglo unaprijediti. Zbog toga je trošarina previsoka pa cijenu testnog modela, bez doplata, podiže na 155.900 kn. To je jednostavno 'too much' i zbog toga zasad ne treba očekivati ozbiljniju prodaju ove opcije.

Kao da je Toyota na naše tržište ovim motorom ušla 'grlom u jagode'. Šteta. Emisiju CO2 pod hitno treba spustiti ispod 110 g/km, a potrošnju goriva od 5,7 l/100 km ispod pet. I prvi dojam u vožnji nije 'wow', jer motor ne pokazuje ništa posebno do 3000 min. A najveći moment od 185 Nm kojeg hvata već pri 1500/min 'na papiru' djeluje obećavajuće. Prijenos je, očito, radi ekologije i štednje, malo predug i 'ubija' elastičnost motora. Ali nakon privikavanje, jer karakteristika je drukčija nego kod atmosferskog motora, sve je OK.


Ergonomija je dobra, a mjenjač precizan. Zaslon u boji, dijagonale 17,7 cm, osjetljiv na dodir i kvalitetniji materijali pružaju Aurisu adute za nastavak karijere 

Ne treba očekivati da će japanski kompakt u ovoj verziji uknjižiti iole ozbiljnije brojke, ali u vožnji je pokazao kvalitetu, dobro ležanje i pristojne performanse. A ni testnih  7,1 litru nije pretjerano -  realno je, dakle, šest do sedam, ili litru više od usporedivog dizelaša. Problem je, prvenstveno, s deklaracijom emisije CO2, povezanom sa sustavom start/stop. Motor je dobro prigušen i izbalansiran te radnom karakteristikom podsjeća na Renault/Nissanov 1.2 TCe/DIG-T, nešto manje na uglađeniji i eksplozivniji Volkswagenov 1.2 TSI. U području od 2000 do 5000/min u svom je elementu i vuče ravnomjerno. Viši okretaji nisu nužni, a izbjegava se nepotrebna buka na višim, tipična za motore s razvodnim lancem. A i povećanje potrošnje.

U kombinaciji s vrlo dobrim podvozjem, premda je straga polukrut ovjes (Multilink očito nije 'sveta krava') i 17-colnim alu-naplacima s gumama 225/45 R 17 te preciznim, dovoljno izravnim upravljačem Auris 1.2 Turbo Sport lijepo vozi i sigurno leži. Nakon privikavanja na njegovu koncepciju, s dužim prijenosom, ali preciznim 6-stupanjskim mjenjačem, može se zaključiti - to je to. Auris 1.2 Turbo je okretan i temperamentan u gradu, ali bolje je prilagođen autocesti. Lakoćom održava brzine od 140 do 160 km/h i ima rezerve za pretjecajnu traku. Jedino treba paziti da okretaji ne padnu ispod 2000/min. Pomaže i, za kompakt, izvrsna aerodinamika (029).


Turbodizelaš obujma 1197 ccm pruža dobre performanse uz prihvatljivu potrošnju, osim na niskim okretajima. Uglađen je i tih, dok okretaji ne prijeđu 4000/min

O ukusima je teško raspravljati, ali Auris druge generacije, nakon redizajna izgleda dinamično i svježe. Napravljen je novom filozofijom japanske marke, približavanja mlađoj populaciji. Ekstremno ukošen vjetrobran, u istoj ravnini s prednjom haubom, te osjetno niža silueta, pokazuju da je aerodinamika bila jedan od prioriteta. Voznim svojstvima, a i osjećaju sigurnosti, pomaže čvrsta struktura karoserije. Testirali smo model s paketom Sport, kojim Auris dobiva i malo premium 'štiha'. Ima sve bitno za vožnju u visokom ritmu.

Premda je međuosni razmak razmjerno kratak (260 cm) komfor je korektan sprijeda i straga, a i prtljažnik od 360 litara sasvim je OK. Toyota godinama osvaja titule za najveću pouzdanost i najmanje kvarova, a nudi i puno petogodišnje jamstvo, bez 'sitnih' slova. Premda japanski kompakt u prve tri godine nije ostvario poseban uspjeh na našem tržištu, nije ni podbacio. Novi je turbobenzinac, s realnih oko 120 KS, zanimljiv, ali neće biti tržišni hit. Auris će i dalje biti najzanimljiviji s osnovnim turbodizelašem 1.4 D-4D sa 90 KS, koji je bio i ostaje naša prva preporuka. 


TEHNIČKE KARAKTERISTIKE

Motor: turbodizelski, ugrađen sprijeda poprečno, 4-cilindarski, dva bregasta vratila (2x VVT, lanac), 16V, blok od aluminijskog lijeva
Obujam: 1197 ccm
Provrt x hod: 71,5 x 74,5 mm
Kompresija: 10:1
Snaga: 85 kW/116 KS pri 5200/min
Moment: 185 Nm pri 1500-4000/min
Pogon: prednji
Mjenjač: ručni, 6 stupnjeva
Start/stop: ne
Ovjes: neovisan, sprijeda: McPherson, straga: polukrut
Kočnice: samov. diskovi 278 mm, diskovi 266 mm 
Naplaci: aluminijski (osnovni: čelični)
Gume: 225/45 R 17; (195/65 R 15 osnovni)
Karoserija: hatchback C-segmenta, 5 vrata, 5 sjedala
Dimenzije: 4330 x 1760 x 1475 mm
Osovinski razmak: 2600 mm
Cd: 0,29
Krug okretanja: 10,9 m
Prtljažnik: 360 - 1200 l
Spremnik goriva: 52 l
Masa/nosivost: 1368/507 kg
Najveća brzina: 200 km/h
0-100 km/h: 10,1 s
Potrošnja: 7,2/4,9/5,7 l/100 km
Potrošnja na testu: 7,1 l/100 km
CO2: 132 g/km
Euro NCAP: 5 zvjezdica
Cijena s doplatama: 192.988 kn (25.393 eura)
Cijena bez doplata: 155.900 kn (20.513 eura)
Cijena osnovnog benzinca (5V): 118.600 kn (15.605 eura), 1.33 Dual VVT-i Active/99 KS
Cijena osnovnog dizelaša (5V): 127.900 kn (16.829 eura), 1.4 D-4D Active/90 KS


+ performanse
+ kvaliteta
+ ležanje/upravljivost
+ sigurnost

- cijena
- elastičnost


PAKET 'SPORT'

  • 9 zračnih jastuka
  • ABS/BA/EBD/VSC/TRC/EBS
  • Toyota Safety Sense (autom. kočenje, upozorenje napuštanja trake, automatsko blendanje, prepoznavanje znakova)
  • automatski klima uređaj
  • radio/mp3 sa 6 zvučnika
  • kamera za vožnju unatrag
  • zaslon u boji, dijagonale 17,7 cm, osjetljiv na dodir
  • kožni upravljač i ručica mjenjača
  • kromirani detalji
  • tempomat
  • maglenke
  • el. stakla sprijeda i straga
  • 17-colni alu-naplaci
  • zatamnjena stražnja stakla
  • kromirani detalji
  • parkirni senzori spri./str.