24.8.2018. Autor: Roberto Baždo

Test: Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D Premium, 'off-roader' teške kategorije, 'zakon' na asfaltu i teškom bespuću

Kategorija koju kupuju odabrani, to je ovaj kultni japanski terenac, luksuz u masivnom izdanju, sa žilavim dizelašem od 177 KS nudi solidne performanse, uz osjećaj nezaustavljivosti i 'sigurnosti bunkera'

Klasični, čistokrvni terenci teške kategorije polako nestaju sa scene. Još uvijek možemo vidjeti na cestama Mitsubishi Pajero, Nissan Patrol, a lagano buđenje proživljava Mercedes-Benz G-klase i na našu radost - Toyota Land Cruiser. Taj posljednji, kojeg smo u moćnoj dizelskoj i luksuznom Premium paketu 2.8 D-4D imali na testu, rijeko najvrućih ljetnih dana, terenac je teške kategorije. U svakom pogledu, a istodobno dinamičan i okretan.

U tri reda sjedala pruža mjesta i za sedam osoba, s masom većom od 2,3 tone doima se robusno poput tenka. U vrijeme visoke tehnologije, kad se masa ne rasipa uludo, to je podatak vrijedan štovanja. Uz blage bi se preinake Land Cruiser lako pretvorio u vozilo za posebne namjene, a svojim već kultnim statusom (koji je izgradio kroz 60 godina postojanja) upotpunjuje sliku vozila kakvo se ne sreće često. Zanimljivo je promatrati reakcije ljudi, posebno onih sudionika u prometu koji dobro znaju što donosi i znači naziv - Land Cruiser.

Stoga, naš testni primjerak bio je teška šminka i kad se uzme u obzir da uz klasičnu terensku koncepciju ovaj Land Cruiser može potegnuti 180 km/h (kome i zašto, u ovakvom autu treba brže?!) te do stotke ubrzava za oko 12 sekundi, ovo je pravi izbor za one koji se žele voziti u visokom stilu. Pri tome bez ikakvih etiketa i predrasuda kakve se vežu uz druge modele i proizvođače općenito. Naravno, za sve to treba imati poprilično dobro stanje na bankovnom računu.

Luksuzni japanski terenac s novim izmjenama, zadržao je 'pedigre' kojim najavljuje visok komfor, sigurnost i uvjerljiva vozna svojstva te izaziva respekt ostalih sudionika u prometu

Živimo dobu kada se promoviraju hibridna vozila, kad je velika pažnja usmjerena na onečišćenje prirode i potrošnje, kad se smanjuju dimenzije, pojavio se terenac - sušta suprotnost svemu trendovskom. Tehnološko vrhnje u takozvanoj full-size kategoriji Japanci su ponudili u osvježenoj devetoj generaciji legendarnog terenca, koji se prvi put pojavio, pod nazivom BJ, još daleke 1951. Do danas je Toyota prodala šest milijuna Land Cruisera i zasjela na prvo mjesto najomiljenijih 4x4 vozila. Tehnološko vrhnje u takozvanoj full-size kategoriji Japanci su ponudili u 11. generaciji J15 legendarnog terenca (predstavljen 2009., a redizajniran 2014, koji se prvi put pojavio, pod nazivom BJ, još daleke 1951.) 

Do danas je Toyota prodala sedam milijuna Land Cruisera. Masivna izvedba modela koji nosi tako moćan naziv, dugačka je 484, široka 188,5 i visoka 186 centimetara, koja pruža golem prostor - do sedam, odnosno osam sjedala te čak do 1935 litara prtljažnog prostora (kad se preklope sva sjedala osim prednjih), pogodna je za sve namjene. Sve je napravljeno na visokoj razini, od izvedbe, do opreme. Jedina je zamjerka na dizajn, koji je previše svilen za mjerila teških terenaca, premda je obogaćen stilskim detaljima većeg modela V8. Toyotini dizajneri zasigurno ne bi pogriješili da su mu podarili 'macho' izgled, kakav su imali prvi modeli.

Kokpit je primjeren ambijentu masivnog klasičnog terenca, sjedi se ugodno povišeno, automatski mjenjač sa 6 stupnjeva je prava mjera, infotainment je pregledan, premda neki detalji izvedbom djeluju 'jeftino'

Land Cruiser je dostupan i u kratkoj verziji dugačkoj 449 cm, ali pravi je u dugačkoj, rastegnutoj na 484 cm, jer masivna izvedba i moćna mehanika tada imaju puno opravdanje Da biste pokrenuli Land Cruisera, trebate se popeti na njegovo sjedalo. Nakon toga sve je lakše, jer se sjedi kao u fotelji, ugodno povišeno, i uz savršen pregled situacije. Sve naglašava bogata oprema Executive, s foteljaški udobnim kožnatim sjedalima, koja se elektrikom podešavaju po udaljenosti, visini te nagibu sjedeće površine i naslona. Kad se i upravljač podesi po visini i nagibu, upravljanje je lagano, kao u modelu kompaktne klase. Još i ugodnija. Tome pomaže učinkovit servouređaj upravljača te ugodan i učinkovit automatski mjenjač. Uz sve to ide i dojam nadmoći, jer se u Land Cruiseru osjećate sigurno kao u bunkeru. A brzo shvaćate da ga je teško zaustaviti, na cesti i izvan nje. 

Premda je pod nogama masivna šasija, a straga je kruti most (kruta osovina), Land Cruiser nije ni pretvrd, niti neudoban. Nema problema ni s neugodnim poskakivanjem, kao u modelima iz 90-ih, a i nekim starijim konkurenata. Ukratko, vožnja je ugodna kao u limuzini. Robusni dizelaš kamionskih proporcija i automatski mjenjač sa 6 stupnjeva savršeno odgovaraju masivnom terencu, u gradu, na brzim cestama i u terenskim uvjetima Pod prednjom je haubom ugrađen četverocilindarski common-rail dizelaš, koji iz obujma od 2755 ccm istiskuje 177 KS pri samo 3400/min. Radi relativno ugodno, ali ne skriva svoju grubu stranu, mirno krstari i gotovo bešumno plovi u području od 2000 do 2500/min. Nema ga potrebe natjerivati u visoke okretaje. 

O kvaliteti pogona najbolje govori 'kamionski' okretni moment od 450 Nm, u rasponu od 1600 do 2400/min. To je pravi pogon za teškog terenca, kojemu savršeno odgovara automatski mjenjač sa šest stupnjeva, te pogon 4x4, sa središnjim Torsenovim diferencijalom. Razdioba momenta dakle i snage između prednjih i stražnjih kotača osovine je 40:60 posto. Uz pomoć elektronike i po potrebi moment se može dijeliti i u drukčijim omjerima, od 30:70, pa sve do 50:50! Uz sve navedeno tu je i klasični reduktor pogonske snage i uz sve to sklopka središnjeg diferencijala. Ona je elektronska i djeluje na uključivanje (isključivanje) stabilnosti vozila. 

Uz odličan samokočni Torsenov diferencijal straga i pogon 4x4, vrhunskim terenskim mogućnostima doprinose i ulazni i izlazni kutevi prednjeg i stražnjeg dijela vozila. Kada kažemo kako ovaj automobil donosi drugačiju percepciju vožnje, to se osjeti i prilikom zaustavljanja. Premda su na sva četiri kotača ugrađena četiri velika samoventilirana diska, treba voditi računa da se zbog visokog težišta i velike mase ovakav auto teže zaustavlja pri visokim brzinama Iako glomazan i težak, 

Land Cruiser je neočekivano okretan u gradu, a ugodno ga je voziti na otvorenim cestama. Stabilnost je također OK, ako se ne zaboravlja da se ipak radi o masivnom terencu te se ne upušta u ekstremne manevre. Stabilnost povećava stalno uključen pogon 4x4 (u prethodnim serijama se u normalnim okolnostima vozilo samo sa stražnjim), koji otežava zanošenje. Zapravo, njime je ugodnije ugodno krstariti, nego bezglavo juriti (za to nije ni namijenjen) i tada se potrošnja goriva može sniziti na manje od deset litara. 

 Na autocesti nije preporučljivo ići brže od 140 km/h, jer zbog visoke i kutijaste karoserije udaljene od tla više od 21 cm, naglo raste otpor zraka, a time i potrošnja. No, ta je brzina puna šaka brade za ovakav automobil. Ne treba ni naglašavati da su vozač i putnici cijelo vrijeme zaštićeni visokom pasivnom sigurnošću, a to puno znači, a i buka je dobro prigušena. Najbolju ocjenu može se dati nakon duge vožnje, kad se izlazi odmoran, što je mana mnogih automobila sportskih karakteristika.

Komfor straga je raskošan, a nova se izvedba riješila 'treskanja' na neravninama, od kojih je patio prethodni model. Kožna sjedala i bogata oprema osiguravaju vožnju u 'visokom stilu'

Moćan dizelaš, automatski mjenjač i robustan pogon 4x4 sa središnjim diferencijalom Torsen i dodatnim reduktorom omogućava ekstremne manevre i svladavanje uspona do 80 posto Land Cruiser je uvjerljiv na asfaltu te pruža dovoljno dobre performanse i na najbržim autocestama, uz raskošnu prostranost i udobnost na svim sjedalima. No, prave, komparativne prednosti prema ostalim automobilima pruža izvan asfalta. Masivna podnica, udaljena 22 cm od tla te veliki, standardni u Premium paketu 19-colni kotači s gumama 265/50 omogućavaju prelazak preko većih neravnina, a uz moćan terenski pogon, pogotovo uz dobre terenske gume Land Cruiser je teško zaustaviti. 

Vozaču je na pomoć i elektronika za pomoć pri startanju uzbrdo te kontrolirano spuštanje niz velike kosine. Zbog toga je ovaj automobil idealan za uživanje u svim uvjetima, kad se po potrebi s asfalta skreće na teren, i obrnuto. Uz sve ide i visoka Toyotina kvaliteta i pouzdanost, koju nisu nagrizle ni nedavne afere (uvelike napuhane), s kočnicama i povlačenjem brojnih serija, zbog nepravilnosti i kvarova. Ovo skupi model nije namijenjen prosječnim kupcima, a onima na koje cilja, cijena od preko 700.000 kuna nije pretjerana. Pogotovo što se kod ovog Land Cruisera s pravom može zaključiti da je veličina - bitna! Premda se Land Cruiser na tržištima širom svijeta može vidjeti u dojmljivom V8 izdanju, našim se kupcima nudi samo dizelski 2,8-litreni D-4D sklop snage 177 KS. Dakle, za ovakav 'macho' auto dizelaš je 'zakon'

POGON
Motor: turbodizelski, četiri cilindra, 16 ventila
Ugradnja: sprijeda uzdužno
Obujam: 2755 ccm
Provrt x hod: 81 x 90,1 mm
Kompresija: 15,6:1
Snaga: 130 kW (177 KS) pri 3400/min
Moment: 450 Nm pri 1600-2400/min
Mjenjač: automatski, 6 stupnjeva
Pogon: pogon 4x4 (stalni)

KAROSERIJA
Izvedba: terenac,
5V, 7 sjedala
Gabariti: 4840 x 1885 x 1845 mm
Međuosni razmak: 2790 mm
Minimalna udaljenost od tla: 215 mm
Cd: 0,32
Krug okretanja: 12,5 m
Masa/nosivost: 2345/750 kg
Prtljažnik: 640 l
Spremnik: 87 l
EuroNCAP: Nije testiran (prethodna izvedba: 5 zvjezdica)

PODVOZJE
Ovjes: sprijeda neovisni s dvostrukim poprečnim ramenima, straga krut s uzdužnim vodilicama i Panhardovom motkom
Kočnice: samoventilirani diskovi, sprijeda (330 mm) i straga (335 mm), ABS + EBD+ BAS
Ručna: ručna
Naplaci: aluminijski
Gume: 265/50 R 19

PERFORMANSE
Brzina: 180 km/h
0-100 km/h: 12,7 s
Potrošnja (EU): 9,4/7,2/7,0 l/100 km
Na testu: 9,6 l/100 km
CO2: 207 g/km.

CIJENE
Testni model: 707.290 kn (Premium)
Bez dodatne opreme: 447.900 kn (Active)
Osnovni benzinac: Nema u ponudi
Osnovni dizelaš: od 424.500 kuna

+ vozna svojstva na svim podlogama
+ motor i mjenjač
+ izvedba i sigurnost
+ bogata oprema
+ cijena (u usporedbi s konkurencijom)

- infotainment (nije najsuvremeniji)
- detalji unutrašnjosti djeluju 'jeftino'




Mazda kampanja

Izvor osiguranje kampanja

Mercedes kampanja



Vulkal gume