24.12.2012. Autor:

TEST: TOYOTA PRIUS+ EXECUTIVE

Uvjerljiv i skup rastegnuti Prius sa sedam sjedala, ali kome treba takav model?

Nakon što je Prius treće generacije počeo uspješan tržišni put, čelnicima japanskog koncerna, koji je nakon duže stanke ponovno došao na prvo mjesto po prodaji u svijetu, porasle su ambicije. To se najbolje vidi po proširenju obitelji hibrida - nakon predstavljanja treće generacije Priusa, stigla su još dva modela s benzinsko-električnim pogonom: Yaris Hybrid i Prius+. Prius je nedavno proslavio 15. rođendan, a model treće generacije već smo imali na testu. Što zaključiti nego 'super', bez obzira što je na nedavnom istraživanju američkog 'Insurance Institute for Highway Safety' (IIHS) novi Prius pokazao loš rezultat. Radi se o ispitivanju posljedica sudara uz 25-postotno preklapanje, kakav se često događa na autocestama.

Ne treba tražiti 'teoriju urote', po kojoj Amerikanci ponovno pronalaze načina kako zaustaviti novu Toyotinu invaziju na američko tržište, ali ni pretjerano vjerovati ispitivanju kakvog Euro-NCAP još ne propisuje. Bilo kako bilo, novi je Prius dobra osnova za produženi model Prius+ sa sedam sjedala, kojeg smo testirali u tjednu najvećih snježnih padalina. Prius+ je, u usporedbi s osnovnim, produžen sa 446 na 461,5, proširen sa 174,5 na 177,5 i povišen sa 149 na 157,5 centimetara. To je osiguralo prostor za treći red sjedala, koja se lako uklapaju u podnicu. Tako se prtljažnik sa 200 litara, kad su svih sedam sjedala u funkciji, povećava na 505, a kad se obore i srednja, na kombijevskih 1750.


Skladna forma, u kombinaciji monovolumena i karavana, pruža komfor i funkcionalnost za brojnije obitelji i poslovne namjene, a istodobno zadržava dobru aerodinamiku (0,29)

Prius+ dakle nasljeđuje sve vrline Priusa, doduše, najveća je brzina smanjena sa 180 na 165 km/h, ali i to je OK. Naime, uz osnovni benzinski motor obujma 1789 ccm i snage 99 KS ugrađen je i električni od 60 kW, dakle 82 KS. Međutim, te se snage ne mogu zbrajati, jer nikal-metal-hidridne baterije punu snagu elektromotora, i to kad su potpuno napunjene, mogu održavati svega nekoliko minuta. Uz to je teško podesiti maksimum jednog i drugog pogona. Zato je ukupna, sinergijska, snaga 136 KS. Ali, ako se duže vozi autocestom konstantnom brzinom, tada ne samo da nema nikakve koristi od elektromotora, jer se baterije 'iscijede', a motor na velikom opterećenju svu snagu usmjerava na prednje kotače i tek minimalno za proizvodnju struje...

Tada 99 benzinskih konja trebaju vući cijeli auto, plus motor i baterije kao balast, koji su u takvom režimu vožnje beskorisni. Zato je najveća brzina 'samo' 165 km/h, što je još uvijek dovoljno, ali dobro je znati da Prius+, kao ni Prius, nije za one koji često idu na duža putovanja autocestom. To je prvenstveno funkcionalan auto za za gradsku i prigradsku vožnju. Zapravo, tada je nenadmašan, ne samo zbog niske potrošnje i iznimno niske emisije štetnih plinova (koja na našem tržištu ne vrijedi ni lipe), nego zbog perfektnog rada automatskog CVT mjenjača. Bolji je od bilo kojeg drugog, a kombinacija benzinskog i električnog motora osigurava i uvjerljiva ubrzanja (11,3 sekunde do stotke), jer su tada upregnuti benzinski i električni pogon, te potrošnju od pet do šest litara.


Premda je dimenzijama u srednjoj klasi te pruža mogućnost MPV-a, Prius+ je vrlo upravljiv i pogodan za gradsku vožnju, idealan za one koji ne jure i vole štedjeti

Treba znati da je Prius+, kao i osnovni Prius, štedljiv samo u svom okruženju. Ali, ako ga se vozi oštro, pogotovo dulje velikom brzinom, kad motor ne stiže napuniti baterije, potrošnja prestaje biti niska te se lako penje i na više od 11 litara. Problem ovog auta je što malo kome treba toliki auto sa sedam sjedala, u gradskoj vožnji i na kraćim dionicama. U tim je uvjetima dovoljan i osnovni Prius. Potpuno! Zbog toga se ne isplate golema ulaganja, jer je na našem tržištu, bez imalo ekoloških benefita, cijena od 35.670 do 44.800 eura. Puno i previše. Teško je naći opravdanje za cijenu 20-ak posto veću nego kod dizelaša usporedive potrošnje i boljih performansi.

Prius+ je napravljen vrlo kvalitetno, što pokazuje izvedba materijala i preciznost izrade svakog sklopa. Na testu smo imali najopremljeniji model (paket Executive Koža), a više je nego dovoljan i Luna. Svakim se kilometrom vožnje potvrđuje da je Toyotin hibridni pogon za klasu bolji nego kod hibridnih noviteta koje smo upoznali u proteklo vrijeme. Prius+ spremno i ravnomjerno ubrzava, upravljač je precizan i osjećajan, koči snažno, a i stabilnost je za ovakav tip automobila vrlo dobra, uz umjereno naginjanje. Ako se ne želi glumiti gradskog jurišnika, izvrstan je te pruža užitak vožnje. Posebno oduševljava tih i uglađen rad, a i privilegija da nakon stavljanja u pogon Prius+ kreće nečujno, na struju. A onima koji se plaše skupih kvarova ovog iznimno kompleksnog auta treba naglasiti da je Prius pouzdanošću nadmašio i najoptimističnija očekivanja. Jednostavno se ne kvari! Eh, da je barem malo jeftiniji...

dr. Željko Marušić

U ponudi su tri paketa opreme - Luna (35.670 eura), Sol (37.700 eura) i Executive (44.200 eura). U opciji Executive Koža, s oblogama od umjetne kože, koja izgleda kao prava, cijena se penje na 44.800 eura

TEHNIČKE KARAKTERISTIKE
Benzinski motor: redni, 4-cilindarski, ugrađen sprijeda poprečno, blok od aluminijskog lijeva, dva bregasta vratila (lanac, VVT), četiri ventila po cilindru
Obujam: 1789 ccm
Provrt x hod: 80,5 x 88,3 mm
Snaga: 73 kW/99 KS pri 5200/min
Moment: 142 Nm pri 4000 o/min
Elektromotor: AC Sinkroni, 60 kW, 207 Nm
Baterije: NiMH, 202 V, 27 kW, 6,5 Ah
Pogon: prednji
Mjenjač: CVT
Ovjes: sprijeda neovisni poprečnim ramenima i opružnim nogama, straga polukrut
Kočnice: samoventilirani diskovi, sprijeda (288 mm) i straga (290 mm), ABS, ESP
Gume: 215/45 R17
Karoserija: kombi-limuzina, kompaktne klase, 5 vrata, 7 sjedala
Dimenzije: 461,5 x 177,5 x 157,5 cm
Osovinski razmak: 278 cm
Prtljažnik: 200/505/1750 L
Masa/nosivost: 1570/590 kg
Spremnik goriva: 45 l
Krug okretanja: 11,5 m
Najveća brzina: 165 km/h
Ubrzanje 0-100 km/h: 11,3 s
Potrošnja: grad 4,2 / otvoreno 3,8 / kombinirano 4,1 l/100 km
Potrošnja na testu: 6,4 l/100 km
Cijena: 44.200 eura (osnovni model 35.670 eura)






Gulf

Tembo