10.1.2018. Autor: Željko Marušić

Test: Toyota Prius PHEV Executive: 63 km na struju za uživanje u štednji

Sustav punjenja iz mreže preko utičnice (Plug-in) unaprijedio je prvoklasan japanski hibrid, u kvalitetnom i futurističkom pakiranju, koji je izvrstan za sve osim jurnjave, troši na kapaljku, ali je skup

O Toyoti Prius, koja je uskoro proslavila dva desetljeća predstavljanja, ispričano je malo manje nego o Volkswagen Golfu i nakon početnog sumnjičenja (Koliko to zbilja štedi? Što ako se pokvari? ...), ljudi su počeli shvaćati da je to izvrstan auto. Naravno, ako se zaboravi na jurnjavu, jer naprosto takav auto nije. Ali, sve ono što smo znali o Toyoti, Prius je poboljšao. Taj se auto, jednostavno, ne kvari i ne staje. A koncept običnog hibridnog pogona, uz dosljedno smanjenje svih otpora i učinkovito regenerativno kočenje, bolje je od očekivanja.

Usto štedi kočnice (nikad ne odlaze diskovi). Manje od četiri litre na 100 km po gradu moguće je s Priusom, a dobri dizelaši trebaju barem litru više. Usto je Prius tih, ugodan. Model četvrte generacije unaprijedio je izvedbu i liniju, a unutrašnjost oplemenio najboljim gadgetima. Već osnovna verzija pokazala je da Prius svakom novom generacijom uporno grabi naprijed, a testni je model u izvedbi kakve će uskoro prevladati na svim tržištima: hibrid s punjenjem preko utičnice.


Ne zaslužuje Nobelovu nagradu za dizajn, ali futuristički stil s međuosnim razmakom od 270 cm i koeficijent otpora zraka od 0,24, pokazuju značajke odlikaša

Uvjerljiv benzinsko-električni pogon, sinergijske snage 122 KS, unaprijeđen je litij-ionskim baterijama kapaciteta 8,8 kWh, koje daju respektabilnu autonomiju samo na struju. No, kako se sve 'plaća', dodatne mogućnosti smanjuju neke druge. Baterijski paket u stražnjem dijelu podnice smanjio je prtljažnik za 28 posto i povećao masu na tonu i pol. Ubrzanje do stotke produljeno je sa 10,6 na 11,4 s, a 'špica' smanjena sa 180 na 162 km/h. Loše?

Nipošto, ponavljamo, ako se od Priusa ne očekuje temperament sportskog auta, što objektivno nije. Ali za ugodnu vožnju, ako treba i poštenim ritmom, sve je tu. Električni pogon? Pet, jer elektromotor svih 163 Nm daje od nula okretaja. Ludilo... Zbilja je užitak voziti, samo treba paziti na pješake i bicikliste, koji ne čuju da im se približavate (zbog toga će električna vozila ubrzo morati imati umjetni zvuk). Većini je dovoljno za odlazak i povratak s posla, ostali mogu puniti u krugu firme.


Nakon privikavanja, u osnovi, jednostavne komande, ergonomija i preglednost su za deset, komfor je izvrstan i po svemu se vidi prvoklasna izvedba

Ovakvu standardnu verziju već smo vozili, a ovo je test verzije s punjenjem struje preko utičnice, dakle Plug-in, odnosno PHEV. Zbog paketa litij-ionskih baterija kapaciteta 8,8 kWh prtljažnik je smanjen s 501 na 360 litara. Deklarirani doseg na struju od 63 km, odnosno 50 realnih, uz brzinu do 135 km/h, omogućava da se danima vozi bez kapi potrošenog benzina. U stanici se baterije pune za 2 sata,  a preko šuko utičnice za tri sata i deset minuta.

Dakle, cijeli tjedan bez kapi goriva, a kombinacija s benzinskim motorom pogodna je za duži put. Zbilja fino vozi i lijepo leži, a dodatna masa straga osigurala je izvrstan balans (50:50). Kad kapacitet baterije padne ispod 20 posto filigranski se benzinac sam pali, ali tako je prigušen da se gotovo ne čuje. Ovo je zbilja atraktivna alternativa za razvikane modele (da ih ne spominjemo), koji omogućava ugodnu  i jeftinu vožnju, minimalnu emisiju i visoku cijenu, Nažalost, cijena, koja u testnoj verziji prelazi 300.000 kn čini ga preskupim, bez poželjnih državnih poticaja.


Premda CVT nije stvoren za snažna međuubrzanja, kad se nagazi gas, sinergija benzinca i elektromotora fino povuče i za pretjecajnu traku, gdje pomaže izvrsna aerodinamika

POGON
Izvedba: paralelni hibrid, plug-in
Benzin: 4 cilindra, 1798 ccm, 72 kW (98 KS) pri 5200/min, 142 Nm pri 3600/min; Elektro: AC sinkroni, 53 kW i 163 Nm
Baterije: litij-ionske, 8,8 kWh
Mjenjač: kontinuirani automatski (CVT)
Sinergijska snaga: 90 kW/122 KS
Pogon: prednji

KAROSERIJA
Izvedba: kompakt-limuzina C-segmenta, 5 sjedala
Gabariti: 4540 x 1760 x 1470 mm
Osovinski razmak: 2700 mm
Cd: 0,24
Krug okretanja: 11,6 m
Masa/nosivost: 1530/420 kg
Prtljažnik: 360 - 1204 l
Spremnik: 43 l
EuroNCAP: 5 zvjezdica

PODVOZJE
Ovjes: McPherson, Multilink
Kočnice: samov. diskovi 255 mm, diskovi 259 mm
Ručna kočnica: električna
Naplaci: aluminijski
Gume: 215/45 R 17

PERFORMANSE
Brzina: 162 km/h (na struju: 135 km/h)
0-100 km/h: 11,4 s
Potrošnja (kombinirana): 1,0 l/100 km
Potrošnja (na testu): 2,7 l/100 km
CO2: 22 g/km
Doseg na struju: 63 km

CIJENE
Testni model: 304.900 kn (41.203 eura)
Osnovni model: 289.900 kn (39.176 eura) - PHEV Sol
Osnovni Prius: 201.000 kn (27.162 eura) - 1.8 HSD Luna

+ kvaliteta
+ potrošnja
+ sigurnost
+ užitak vožnje
- međuubrzanja








Vulkal gume