15.9.2013. Autor: Kristian Sikavićev

TEST: TOYOTA RAV4 2.0 D-4D LIMITED

Narastao za klasu te iznenađujuće uvjerljiv s uglađenim i štedljivim dizelašem od 124 KS

Toyota RAV4 (kratica od 'recreational active vehicle' s pogonom 4x4) 1994. je pokrenuo novu klasu: bio je to prvi kompaktni SUV, križanaca terenca i kompakta. U prve tri generacije prodano ih je u 4,5 milijuna, u 150 zemalja svijeta. Potaknuti tim uspjehom konkurenti su stizali rafalno te nemilosrdno grizu tržišni kolač. Stoga je bilo krajnje vrijeme za četvrtu generaciju, koja je upravo stigla na tržište, s misijom nastavka uspjeha. Uz sve oštriju konkurenciju to neće biti lako, a nije bilo lako ni izabrati dizajn koji će se svidjeti kupcima sa svih kontinenata. RAV4 izgleda poput napuhanog novog Aurisa, kojemu dizajn nije jača strana, ali kad se malo bolje pogleda, nakon privikavanja je OK, jer izgleda 'muški'.

U usporedbi s modelom treće generacije (2005. - 2012.) rastegnut je sa 436,5 na 457, dakle za više od 20 centimetara, proširen sa 181,5 na 184,5 i povišen sa 163,5 na 166 cm. Time je RAV4 zakoračio u srednju klasu. Povećanje prostranosti više je nego primjetno, posebno na stražnjim sjedalima, što je zasluga međuosnog razmaka povećanog sa 256 na 266 cm. Zbog znatno više mjesta za koljena stražnja se klupa ne može pomicati uzdužno, jer kompromisi više nisu nužni. Prtljažnik je napuhan sa 450 na 547 litara, a preklapanjem stražnjih sjedala povećava se na kombijevskih 1746, pa je RAV4 zanimljiv za sve namjene. Po potrebi je i 'šminka'


Japanski SUV četvrte generacije osjetno je prostraniji, masivniji i opremljeniji od prethodnika. Najzanimljiviji je dvolitreni dizelaš sa 124 KS, koji s prednjim pogonom troši samo 4,9 litara

Jedini benzinac je usisni sa 1987 ccm, 151 KS i 195 Nm. Malo će se kupaca odlučiti za njega, jer se isporučuje isključivo s pogonom 4x4, pa je skuplji od osnovnog dizelaša s prednjim pogonom, a realne mu performanse nisu bolje, uz dvije do tri litre veću potrošnju (premda je, zahvaljujući sustavu razvoda Valvematic, razmjerno štedljiv). Prvi je izbor nesumnjivo osnovni dizelaš obujma 1998 ccm, sa 124 KS i 310 Nm. Omogućava ubrzanje do stotke u 10,5 s i najveću brzinu od 180 km/h. Radi uglađeno, a pomaže mu precizan i ugodan 6-stupanjski mjenjač. Deklarirana mu je potrošnja samo 4,9 litara, dakle u praksi do šest. Za SUV mase 1650 kg to je izvrsno. Ima prednji pogon, za razliku od 2.2 D-4D sa 150 KS, koji serijski dolazi sa 4x4.

'Pametna' elektronika u normalnim uvjetima cjelokupnu snagu šalje na prednje kotače, a kod slabijeg se prianjanja do 50 posto snage usmjerava straga. Na terenu je moguće aktivirati stalni pogon 4x4 u omjeru 50:50, do brzine od 40 km/h. Programom Sport u zavojima se snaga šalje i straga, što doprinosi stabilnosti. Podvozje je dobro uravnoteženo, uz visoku razinu udobnosti i prihvatljivo naginjanje. RAV4 izgleda poput terenca te je pogodan i za izlete izvan asfalta, bez pretjerivanja, ali najbolje se ipak snalazi na asfaltu. Kvalitetna i masivna izrada upotpunjena je dobrom zvučnom izolacijom, pa je buka umjerena i na visokim brzinama.


Prostrana unutrašnjost izrađena je kvalitetno, ali po mjeri, bez pretjerivanja, premda oprema Limited nudi i malo luksuza. Dobrodošao je klasičan stil, s velikim analognim brzinomjerom

Testirali smo model 2.0 D-4D Limited, s najpoželjnijom motorizacijom - uglađenim i dovoljno moćnim dizelašem obujma 1998 ccm i snage 124 KS. To je među manjim vrijednostima u klasi, kao i najveći moment od 310 Nm, ali u vožnji se to ne osjeća. 'Tajna' je u činjenici da se najveći moment oslobađa već na 1600, a najveća snaga na 3600/min. Motor radi uglađeno i fino izbalansirano te ukupnom radnom karakteristikom zaslužuje čistu peticu. To vrijedi i za cjelokupnu mehaniku, koja uvjerljivost pokazuje već nakon prvih kilometara i nekoliko zavoja. Ovjes pruža kompaktnost i stabilnost, a nije pretvrd, a i kočnice su na visini zadatka. Od SUV-a mase, s vozačem, veće od 1,7 tona, ne treba očekivati sportske performanse...

... ali ubrzanje do stotke u 10,5 sekundi ne pokazuje samo da su japanski stručnjaci optimalno riješili prijenosni mehanizam, koji samo s prednjim pogonom stvara manje otpore, nego i da motor realno raspolaže s barem 130 KS. Stoga nema realne potrebe za traženje dodatne snage, odnosno snažnijeg dizelaša. Ovaj je model uvjerljiv u gradskoj vožnji, gdje temperamentom može nadmašiti većinu vozila u prometu, i na otvorenim prometnicama, na kojima do izražaja dolazi izvrsnim ležanjem i dobro izbalansiranim podvozjem. Upravo te značajke konkretne verzije podižu Toyotu RAV4 na sam vrh klase, u društvu izravnih konkurenata Honde CR-V i Hyundai Santa Fea. Uskoro ćemo testirati još jednog 'odlikaša' - novog Mitsubishi Outlandera.


Dvolitreni turbodizelaš, kojeg Toyota usavršava od kraja 1997., kad je uveden u prvi Avensis, oduševljava uglađenim radom, ravnomjernim otpuštanjem snage i niskom potrošnjom

U ponudi su paketi opreme Active, Style, Limited, Elegant i Executive. Testni je model opremljen srednjim, koji pruža i malo otmjenosti te uključuje kožom presvučenu armaturu, volan i ručicu mjenjača, automatsku dvozonsku klimu, senzore kiše i mraka, kameru za vožnju unatrag, tempomat, 17-colne alu naplatke... No i osnovni paket Active je, za ovakav auto, sasvim dovoljan, jer uključuje sedam zračnih jastuka i kompletnu elektroničku logistiku, s kontrolom polaska na usponu..., premda ima čelične 17-colne naplatke i ručnu klimu.

Zahvaljujući učinkovitom servouređaju RAV4 je ugodan za vožnju u gradu, a na autocesti mu, uz 'pogođen' motor i prijenos, pomaže vrlo dobra aerodinamika za ovakav tip automobila (0,34). Uvjerljivo ubrzava do 150 km/h i lako postiže najvećih 180 km/h, što je za ovakav auto sasvim u redu i pogodno je za duže relacije autocestom. Za dobre je performanse dovoljno šaltati pri 3200/min, a u normalnoj vožnji pri 2500/min. Tada se potrošnja može spustiti na 5,5 litara, što je velika vrlina ovog modela. Kad se zahukta, RAV4 lako održava visok brzinski prosjek i kroz zavoje. Važno je podesiti tlak u gumama na puno opterećenje, čime se uklanja blaga podupravljivost verzije s prednjim pogonom, razmjerno teškog 'nosa' (ima nešto lošiji balans od verzije 4x4), pa RAV4 iznenađujuće dobro 'pegla' zavoje. Dakle, model četvrte generacije gotovo je izvrstan, pogotovo uz puno 5-godišnje jamstvo. 'Gotovo' je jedino zbog dizajna, koji nije po ukusu svih.


Prednji pogon osnovnog dizelskog modela je u trendu: smanjuje masu i cijenu, a malo poboljšava performanse, uz osjetno nižu potrošnju. Integralni 4x4 je bolji na skliskom, a u normalnim uvjetima nije nužan

TEHNIČKE KARAKTERISTIKE
Motor:
dizelski, 4-cilindarski, hlađen tekućinom, ugrađen sprijeda poprijeko, blok od sivog lijeva, dva bregasta vratila (lanac), četiri ventila po cilindru, ubrizgavanje common-rail, turbopunjač VNT, intercooler
Obujam: 1998 ccm
Provrt x hod: 86 x 86 mm
Snaga: 91 kW/124 KS pri 3600/min
Moment: 310 Nm pri 1600 do 2400/min
Pogon: na prednje kotače
Mjenjač: ručni sa šest stupnjeva
Ovjes: neovisan, sprijeda McPherson, straga Multilink
Kočnice: diskovi, sprijeda samoventilirani 305 mm, straga puni 288 mm, ABS, ESP
Gume: 225/65 R 17
Karoserija: SUV srednje klase, 5 vrata, 5 sjedala
Dimenzije: 457 x 184,5 x 166 cm
Osovinski razmak: 266 cm
Prtljažnik: 550/2080 l
Masa/nosivost: 1650/600 kg
Spremnik goriva: 60 l
Krug okretanja: 10,6 m
Najveća brzina: 180 km/h
Ubrzanje 0-100 km/h: 10,5 s
Potrošnja: grad 5,7 / otvoreno 4,4 / kombinirano 4,9 l/100 km
Potrošnja na testu: 6,4 l/100 km
Cijena: 29.400 eura (najjeftiniji dizelaš 2.0 D-4D Active: 27.500 eura)

dr. Željko Marušić

Tagovi: TEST TOYOTA RAV4 2.0 D-4D LIMITED, TEST TOYOTA RAV4, TEST TOYOTA





Mazda


Gulf

Tembo