30.8.2015. Autor: Kristian Sikavičev

Test: Volkswagen Golf GTE: (pre)skupa alternativa dizelašima

Hibridna tehnologija osigurava sportsku dinamiku, ali štedi samo umjerenom vožnjom

Kombinacija benzinskog i električnog pogona, kojom se od 1997. proslavio Toyota Prius, od prošle je godine dostupna i u Volkswagen Golfu GTE. Zanimljiv plug-in hibrid (s mogućnosti punjenja preko utičnice) na prvi pogled izgleda 'opako' poput sportskog GTI-ja. Atraktivnom stilu doprinose 18-colni naplaci s gumama 225/40. Radi se o tehnološkom blizancu Audija A3 Sportback e-tron, koji se pokreće sinergijskim (hibridnim) spojem turbobenzinca s direktnim ubrizgavanjem 1.4 TSI nazivne snage 150 KS i AC sinkronim elektromotorom snage 75 kW. 

Zajedno daju 204 KS, jer je spoj sinergijski, a ne aritmetički. Njegova je posebnost što 330 Nm elektromotora dostupno već od nula okretaja i pribraja se momentu turbobenzinca, koji najvećih 250 Nm razvija od 1500 do 3500/min. Stoga je start 'leteći' i do stotke ubrzava za pravih, sportskih 7,6 s. Vrlina Golfa GTE je sklop litij-ionskih baterija mase 120 kg i kapaciteta 8,7 kWh, smješten straga.  Omogućava do 50 km vožnje samo na struju. Baterijski paket, puni se iz kućne mreže od 230 V, tijekom 7 sati. Može se napuniti i brzim punjačem, u jedan sat, na 80 posto kapaciteta (autonomija do 40 km).  


Privlačna izvedba pojačana je plavim detaljima u koja su obojene i kočne čeljusti. Često gašenje motora (pogon na struju) vožnju čini ugodnijom i štedljivijom

Za čistu električnu vožnju uključuje se E-program i tada se vozi samo na struju. Dakle, može se voziti danima, na posao i s posla, bez kapi potrošenog goriva. U Volkswagenu kalkuliraju da time pokrivaju više od 95 posto zaposlenih, a kod nas, gdje je malo onih kojima je posao udaljen više od 50 km (u području od 25 do 50 km računa se na punjenje na poslu) barem 98 posto. Jasno, autonomija ovisi o stilu vožnje i 50 km je moguće samo polaganom vožnjom, u idealnim uvjetima. Realno je očekivati 35 do 40 km. 

A na struju, tiho, lako je pratiti ritam normalnog, i malo bržeg prometa. Brzina je ograničena na 130 km/h, a ako se želi voziti brže, automatski se pali. S istim je hibridnim ‘paketom’ napravljen Passat GTE, ali njegove litij-ionske baterije, mase 135 kg, spremaju 9,9 kWh. To su zanimljive značajke auta koji, nažalost, stoji 300.103 kn (39.487 eura) i to bez doplata kojima je obogaćen testni model (dolje). Isplativ je, dakle, samo uz državni poticaj od 50.000 kn. Bez toga teško, premda je riječ o tehnološki vrhunskom autu, u prepoznatljivoj izvedbu sportskog Golfa.


Unutrašnjost je praktički jednaka kao kod standardnog sportskog Golfa s DSG mjenjačem, razlika je samo u lijevom instrumentu koji pokazuje prazne li se ili pune baterije

Kombinacija benzinskog (a ne dizelskog) motora i elektromotora izabrana je jer je iskoristivo područje okretaja profinjenog turbobenzinca s direktnim ubrizgavanjem veće nego turbodizelaša, nedostatka problema s čađom i dušikovim oksidima (NOx), ali najviše jer na  sjevernoameričkom tržištu ne prolazi kombinacija s dizelašem. Rezultat je uvjerljiv, jer kad se vožnji udruže benzinski i električni motor na prednjim kotačima nastaje takva koncentracija snage, da je prednji kotači ... 

... teško prenose na podlogu i te se brzo uključuje ASR. DSG automatski mjenjač s dvostrukom spojkom i šest stupnjeva savršeno se uklapa u cijelu priču te su međuubrzanja još uvjerljivija nego kod klasičnih auta s ubrzanjem do stotke za 7,6 s. Sve to pruža dosta zabave i špirita za vožnju u visokom ritmu, kojeg podržava kvalitetno složeno podvozje i sve ostalo naslijeđeno od standardnog Golfa VII, odnosno ostalih GT verzija (GTI i GTD). 


Sinergijski spoj benzinskog i električnog motora te DSG mjenjača funkcionira savršeno te se benzinski motor uključuje i isključuje bez trzaja

Ako se vozi u normalnom programu, starta se standardno na električni pogon, a benzinski se pali, odnosno uključuje ovisno o pritisku na gas i raspoloživom kapacitetu (napunjenosti baterija). One se pune na tri načina: preko utičnice iz električne mreže, alternatorom preko motora i regenerativnim kočenjem, kad se napon alternatora povisuje na maksimum i tako povećanim otporom koči motor, proizvodeći struju, a time i automobil.

Treba ipak računati da ova opcija ima veći potencijal u nižem i srednjem području, kad se uključuju oba pogona, nego kad se dugotrajnom brzom vožnjom iscrpe baterije. Tada pogon ostaje samo na benzincu. Činjenica da postiže 217 km/h i to s većom masom, a standardni 1.4 TSI također sa 150 (nazivnih) konja 212 km/h manje je zasluga smanjenja koeficijenta otpora zraka sa 0,29 na 0,28, a više neumitnom činjenicom da 1.4 TSI u Golfu GTE raspolaže s najmanje 160 KS (tvornički 'čipiran'). A potrošnja od deklariranih 1,5 do 1,7 litara moguća je samo uz svakodnevno punjenje baterija (start s punom) i umjerenu vožnju.


Na sedmodnevnom testu, koji smo počeli s polupraznom baterijom, bez punjenja utičnicom zabilježili smo prosječnu potrošnju 7,2 l, koja se dobrom strategijom i umjerenom vožnjom može spustiti do nule


TEHNIČKE KARAKTERISTIKE

Pogon: plug-in-hybrid
Benzinski motor: redni, 4-cilindarski, turbo, ugrađen sprijeda poprečno, blok od aluminijskog lijeva, DOHC, 16V (zupčasti remen), direktno ubrizgavanje
Obujam: 1395 ccm
Provrt x hod: 74,5 x 80 mm
Snaga: 110 kW/150 KS pri 5000 do 6000/min
Moment: 250 Nm pri 1500 do 3500/min
Elektromotor: AC sinkroni, 75 kW, 330 Nm
Baterije: li-ionske, 355 V, 8,7 kW/h
Sinergijska snaga: 150 kW/204 KS
Pogon: prednji
Mjenjač: DSG6
Ovjes: sprijeda neovisni poprečnim ramenima i opružnim nogama, straga multilink
Kočnice: samoventilirani diskovi, sprijeda (288 mm) i straga (272 mm), ABS, ESP
Gume: 225/40 R 18 (205/55 R 16) 
Karoserija: hatchback C-segmenta, 5 vrata, 5 sjedala
Dimenzije: 425,5 x 180 x 146 cm
Osovinski razmak: 263,5 cm
Prtljažnik: 380 - 1270 L
Masa/nosivost: 1530/490 kg
Spremnik goriva: 40 l
Krug okretanja: 10,9 m
Najveća brzina: 217 km/h
Ubrzanje 0-100 km/h: 7,6 s
Potrošnja: grad 1,5 - 1,7 l/100 km
Potrošnja na testu: 7,2 l/100 km
Emisija CO2: 35 - 39 g/km
Cijena: 316.539 kn (41.650 eura) 
Cijena bez doplata: 300.103 kn (39.487 eura)
Cijena osnovnog benzinca 5V: 131.592 kn (17.315 eura) - 1.2 TSI Trendline
Cijena osnovnog dizelaša 5V: 151.631 kn (19.961 eura) - 1.6 TDI Trendline

DODATNA OPREMA
•     el. preklopivi retrovizori (automatsko namještanje suvozačkog zrcala za vožnju unatrag)
    alu naplaci ‘Marseille’ 7,5Jx18 s gumama 225/40R18
    kočne čeljusti u plavoj boji. 
    ultrazvučna pomoć pri parkiranju - parkpilot, parkirni senzori