16.11.2012. Autor:

TEST: VOLVO V40 T4 MOMENTUM

Čvrst premium kompakt, s uvjerljivim turbobenzincem od 180 KS i neprikladnim instrumentima

Volvu, otkad ga je preuzeo kineski Geely, ide sve bolje na svjetskom tržištu i zapravo jedino na europskom tržištu pati od krize. Posljednji je novitet V40, koji je predstavljen početkom ožujka na salonu u Ženevi. Neslužbeno, tada je najavljeno da taj model neće zamijeniti samo V50 i S40, dakle modele na početku srednje klase, nego i kompakt C30. Ali, njegova je prodaja u ovoj godini bolja nego lani, zapravo najbolja u protekle tri godine (predstavljen je 2006. i redizajniran 2010.), pa su zasad u Göteborgu 'povukli ručnu' i ostavili ga u programu. V40 djeluje kao njegova rastegnuta i funkcionalnija verzija.

Volvo ostaje Volvo, što se vidi s udaljenosti od sto metara i ovaj model je neobičan i privlačan, ali da mu je dizajn glavna vrlina - ipak nije. Zapravo, trebat će se na njega još naviknuti. V40 je izvedenica modela C30, što se vidi po međuosnom razmaku od 264,7 cm, dakle napravljen je na istoj platformi koju, uz C30, koriste i Ford Focus i Mazda 3. Sve je napravljeno tip-top, kao uostalom i u drugim modelima Volva. V40 je čvrst poput granita, a na test smo dobili snažniju benzinsku verziju sa 180 KS, i srednjim paketom Momentum.


Švedski kompakt s petorim vratima može bez kompleksa stati u liniju s BWW-om serije 1 i Mercedesom A-klase, i čekati novog Audija A3 Sportback, ali ipak neće biti hit na našem tržištu

Pod prednjom je haubom Fordov benzinac 1.6 EcoBoost, prvoklasni primjer downsizinga. s direktnim ubrizgavanjem i turbopunjačem postiže specifičnu snagu od 112,8 KS/l, a prosječno troši sedam litara. Više od snage, za uvjerljive je performanse zaslužan okretni moment od 270 Nm, koji se oslobađa u rasponu od 1600 do 5000/min. Zbog toga je 6-stupanjski ručni mjenjač više stvar poslovne strategije i marketinga, nego stvarne potrebe. Uz ovaj bi motor pet stupnjeva bilo sasvim OK. Već otvaranjem vrata osjeća se poznata švedska solidnost, a da se radi o automobilu sigurnom poput tenka, osim po brojnim sigurnosnim sustavima, potvrđuje masa od 1,4 tone.

Ako negdje ne treba eksperimentirati, to je ploča s instrumentima. Tko zna zašto, švedski su se dizajneri odlučili za elektroničku verziju kokpita, s velikim središnjim okruglim okretomjerom (s elektroničkom kazaljkom) i brojčanim prikazom brzine u sredini. U nekakvom novitetu niže klase, to bi još moglo proći, ali u ozbiljnom švedskom modelu to je promašaj. Nije nam se dopala ni ručica mjenjača sa svijetlećom plastikom na ručici, koja izgleda pomalo jeftino. I tu se nepotrebno eksperimentiralo, jer ako je V40 ipak izvedbom karoserije prilično napredan, u izvedbi kokpita trebao je biti suzdržaniji te jednostavno kopirati klasična rješenja iz S60 ili C30. Šteta...


Visoki bokovi i uzdignut stražnji dio povećavaju dinamičnost, a obujam prtljažnika od 335 litara pokazuje da je stilski dojam ipak bio važniji od funkcionalnosti

Premda će na većini europskih tržišta, a pogotovo na našem, dizelaši biti u prednosti (pogotovo osnovni sa 1560 ccm i 115 KS, iz kooperacije PSA i Forda, 5-cilindraši 2.0 sa 150 i 177 KS ipak su preskupi), Fordov turbobenzinac, kojeg su švedski stručnjaci fino uštimali, prava je mjera. Zapravo, već osnovna verzija sa 150 KS puna je šaka brade, jer osigurava najveću brzinu od 210 km/h i ubrzanje do stotke u 10 sekundi. Nabildana verzija sa 180 KS pruža već sportski temperament. To pokazuje ubrzanje do stotke u 8,5 sekundi, a najveća brzina od 225 km/h potvrđuje i da je aerodinamika dobro ispeglana (0,29).

Razmjerno velika masa itekako se osjeti, pa performanse ipak nisu naglašeno sportske, kakve bi se mogle očekivati od visoke snage pod prednjom haubom. No, snage ima više nego dovoljno u svakom stupnju te na pritisak gasa V40 spremno kreće naprijed. Snažna konjica pod prednjom haubom pomaže izvlačenju iz zavoja i osigurava visoke putne brzine, a performansama pomažu i snažne kočnice. Premda se dobro snalazi u gradu, bolje mu prijaju otvorene i brze ceste te je V40 dugoprugaš. Kao i ostali modeli Volva, ipak se riješio efekta 'teškog nosa', o čemu trebaju voditi računa svi koji od ovog modela očekuju sportsku dinamičnost.


Sjedi se ugodno, uz osjećaj visoke sigurnosti, ali po komforu V4 više podsjeća na coupe, nego limuzinu. Straga je OK, ali samo ako se prednja sjedala ne gurnu do kraja

Volvo V40 je prvenstveno gospodski auto, koji čvrsto leži na cesti te do vožnje 'na nož' precizno slijedi putanju, čemu doprinose 17-colni naplaci (ali i prenose udarce s neravne ceste). Bez problema može se voziti u visokom ritmu, ali treba ipak računati na tromost u prebačajima težišta i blagu tendenciju proširivanja putanje kod oštre vožnje. No, stabilnost je za pet, a i okretnost je OK. U manevriranju gradom pomaže upozorenje za mrtvi kut i opasno približavanje drugom vozilu ili prepreci, a od velike je koristi i upozorenje na izlazak iz trake. Zbog toga vozač u svakom trenutku osjeća da mu je sve pod kontrolom, a vožnja ne umara. Kao i kod ostalih modela Volva itekako se (u pozitivnom smislu) osjeća velika masa 'pod nogama'.

Ugodno iznenađuje (samo za one koji ne znaju o kakvom se benzincu radi) je povoljna potrošnje. Na testu smo prosječno trošili 8,1 litru, a u normalnoj se vožnji može računati sa sedam. Obzirom na masu, snagu i performanse, to je više nego povoljno. Ugodnoj vožnji doprinosi bogat paket opreme Momentum, koji je oplemenjen lijepo oblikovanim i profiliranim kožnim sjedalima. Sve je dobro prigušeno, ali za naše su ceste svakako bolji 16-colni naplaci, kakve ima osnovni model. Za najvišu bi ocjenu, kad je u pitanju užitak vožnje, trebao nešto osjećajniji upravljač i ručica mjenjača kraćeg hoda, a ovako je sve za četiri plus. No, sve zajedno je blizu petice. Volvo je, dakle, obogatio ponudu premium kompakata s petorim vratima, a cijena, koja starta od 23.790 eura, za osnovni model sa 150 KS, nije previsoka. Ali, za testni model treba izdvojiti nemalih 31.800 eura, a sa svim dodatnim opcijama (dolje) cijena ide 'u nebo'.

dr. Željko Marušić

TEHNIČKE KARAKTERISTIKE
Motor: benzinski, redni, 4-cilindarski, hlađen tekućinom, ugrađen sprijeda poprijeko, blok od lakog lijeva, dva bregasta vratilo u glavi (zupčasti remen), četiri ventila po cilindru, direktno ubrizgavanje, turbinsko prednabijanje
Obujam: 1596 ccm
Provrt x hod: 79,0 x 81,4 mm
Snaga: 132 kW/180 KS pri 5700/min
Moment: 270 Nm pri 1600-5000/min
Pogon: prednji
Mjenjač: ručni, sa šest stupnjeva
Prednji ovjes: neovisan, s poprečnim trokutastim ramenima, McPhersonove opružne noge, stabilizator
Stražnji ovjes: neovisan, multilink, stabilizator
Kočnice: samoventilirani diskovi, sprijeda 320 mm, straga 290 mm, ABS+EBV
Karoserija: premium kompakt, 4 vrata, 5 sjedala
Dimenzije: 437 x 180 x 144,5 cm
Međuosni razmak: 265 cm
Prtljažnik: 335 L
Masa/nosivost: 1370/450 kg
Spremnik goriva: 60 l
Krug okretanja: 10,9 m
Gume: 205/50 R 17 (alu naplaci)
Najveća brzina: 225 km/h
Ubrzanje 0-100 km/h: 8,5 s
Potrošnja: prosjek 7 l/100 km (EU norme)
Potrošnja na testu: 8,1 litara
Cijena: 31.800 EUR
Testni model: 41.140 EUR

Serijska oprema
DSTC, EBA, zračni jastuci sprijeda i bočno, zračne zavjese, električna parkirna kočnica, prednji oslonac s pretincem, daljinski upravljano centralno zaključavanje, djeljiva stražnja klupa, automatska dvozonska klima, kromirani okviri bočnih prozora, dekorativni umetci Shimmer Graphite, sustav za pomoć pri parkiranju, straga, senzor za kišu, kožni upravljač s aluminijskim umetkom, sportski izgled instrumenata, 17'' aluminijski naplatci 205/50 R17, limitator brzine

Dodatna oprema
Hifi audio sustav sa 8 zvučnika, AUX, USB, Bluetooth handsfree (550 eur); paket potpore vozaču (sustav za informiranje o mrtvom kutu i upozorenje na opasnost sudara s automatskim kočenjem (2260 eur); zimski paket, s grijanjem prednjih sjedala i pranje svjetala (380 eur).






Gulf

Tembo