28.6.2015. Autor: Željko Marušić

Test: Volvo XC90 D5 Inscripotion

Švedski 'kraljevski' SUV sa 4-cilindarskim dizelašem od 225 KS cilja visoko

Prvi Volvo XC90, predstavljen 2002. i osvježen 2006., na tržištu je izdržao 13 godina, što dovoljno 'govori' o njegovom uspjehu. Švedski SUV više klase etablirao se kao jedan od najboljih. Dobar će uspjeh očito nastaviti nasljednik druge generacije, koji upravo kreće po tržišnu sreću. U usporedbi s prethodnikom produžen je sa 480,5 na 495 i proširen sa 190 na 192,5 cm. Bitno povećani gabariti samo su prvi dio 'koraka od sedam milja' u usporedbi s prethodnikom. Treba čestitati na dizajnu koji je osigurao statusnu eleganciju, uz koeficijent otpora zraka od samo 0,29 (BMW X5 032, Range Rover 0,34, Audi Q7 0,35).

Istodobno je olakšana konstrukcija, a sve je to osiguralo veću dinamičnost i bolje performanse, uz nižu potrošnju. Izgleda, trebalo je da Kinezi 2010. naprave ‘take-over’ (preuzimanje) slavne švedske marke, kako bi Volvo doživio renesansu. Nakon modela S60/V60, prezentiranih u vrijeme kad je kineski koncern preuzimao Volvo, te V40 iz 2012., XC90 druge generacije ugodno je iznenadio i najveće optimiste. Pametna poslovna filozofija, u kojoj su Kinezi osigurali financije i prisutni su samo u temeljnom kontrolingu, a izvornom su švedskom timu prepustili potpunu razvojnu, dizajnersku i poslovnu slobodu, rezultiralo je respektabilnim modelima.


Švedski SUV druge generacije, mase 2130 kg i dužine 495 cm, pruža statusnu eleganciju, visok komfor i najvišu razinu sigurnosti 

Zanimljiv 'križanac' nezaustavljivog terenca, prostranog monovolumena i statusne limuzine, koji je uvjerljiv bio i u prvoj verziji, temeljito je unaprijeđen. Točnije, potpuno je nov. Švedski su dizajneri pametno iskoristili unutrašnji prostor, a za vanjski stil zaslužuju Nobelovu nagradu. Novi XC90 izgleda poput hrama na cesti, velik je, golem, a ipak nije prevelik. Uz gospodsku je eleganciju postignuta i izvrsnu aerodinamiku, neobičnu za auto gabarita i oblika terenca. Prvoklasni materijali i kvaliteta izrade pokazuje da Šveđani ni na čemu nisu štedjeli.

Nigdje nema traga kineskom 'jeftilenu', čega su se mnogi pribojavali. A karoserija je od 'švedskog čelika', sa svime što to donosi. Volvo, koji je oduvijek bio premium brend, s elementima ekskluzivnosti, novim je XC90 dodatno iskoračio. Struktura od visokočvrstog i ultra-visokočvrstog čelika povećala je čvrstoću platforme za trećinu, a masu smanjila za 95 kg, uz veće gabarite i bogatiju opremu! Stilski dojam i vozna svojstva poboljšavaju 21-colni alu naplaci s gumama 275/40 (serijski 235/60 R 18). Doplatiti se mogu i 22-colni, što pokazuje i skupocjenost proizvoda, ali ne pitajte koliko košta jedna takva guma ili naplatak.  


U sredini je hi-tech ekran 13x18 cm, digitalna ploča s instrumentima ima analogni prikaz, a 8-stupanjski automatski mjenjač može se jednostavno i brzo šaltati ručno

Kombinacija analognog, preglednog prikaza, napredne elektronike i kožne izvedbe je za pet. Sve odiše prvoklasnom kvalitetom. Gospodskom unutrašnjošću dominira visoka tehnologija u elegantnoj, preglednoj izvedbi. Električni krovni otvor nadoplaćuje se 15.600 kn, a popis opcija toliko je bogat da ukupnu cijenu može 'napucati' na blizu milijun kuna. Poput prethodnika, XC90 se radi u izvedbi s pet i sedam sjedala. Međuosni razmak rastegnut na 298,5 cm (+13) unaprijedio je komfor, posebno na srednjem i stražnjem redu, koji nije više samo 'pomoćni'.

Prtljažnik ima obujam od 692 litre, uz preklopljena sjedala iz trećeg reda, a verzija s pet sjedala 721. Preklapanjem drugog reda dobiva se 1868, odnosno 1886 litara, što XC90 pretvara u vrlo upotrebljivi, moćni auto. Vozili smo model XC90 D5 Inscripotion s dizelskim motorom i srednjim paketom opreme. Konkretnije, pored osnovnog, već bogatog Momentum, može se doplatiti luksuzniji Inscription i još nešto skuplji luksuzno-sportski R-Design. Velika promjena, za Volvo gotovo revolucija, pod prednjim je poklopcem. Pored sigurnosti, posebno se posvetio štedljivosti i ekologiji te je za gotovo 5-metarski SUV izabrao zanimljivu koncepciju. 


Četverocilindarski 2-litreni turbodizelaš specifične snage čak 114,3 KS/l najvećih 470 Nm razvija pri 1750/min, a lako se zavrti do 4800/min

U paleti motora samo je 4-cilindraš obujma 1969 ccm s direktnim ubrizgavanjem, u turbobenzinskoj i turbodizelskoj izvedbi. To se zove 'downsizing', jer zamjenjuje 5 i 6-cilindraše sličnih karakteristika, a veće potrošnje. Dizelski razvija 225 KS pri 4250/min uz najveći okretni moment od 470 Nm pri 1750-2500/min. Snaga se ZF-ovim automatskim mjenjačem sa 8 stupnjeva prenosi na sva četiri kotača (4x4). Isti prijenosni mehanizam koristi benzinski model sa 320 KS pri 5700/min i vršnim momentum od 400 Nm pri 2200 do 5400/min. Te performance, uz specifičnu snagu od čak 162,5 KS/l može zahvaliti dvostupanjskim prednabijanjem - mehaničkim kompresorom i turbopunjačem. 

Dizelaš do stotke ubrzava za 7,8 s i postiže 220 km/h, a benzinac sprinta za 6,5 s i razvija 230 km/h. Više od 90 posto kupaca, naravno, birat će dizelsku verziju, deklarirane potrošnje 5,8 litara (realno oko sedam). Benzinac troši 38 posto više (8,0, realno 10-ak) i prvenstveno cilja na američko tržište. Oduševljava kako je motor prigušen i dobro se, od niskih okretaja, nosi s ukupnom masom od 2130 kg. Skladno je uparen sa 8-stupanjskim automatskim mjenjačem te se u svim područjima osjeća uvjerljiva snaga pod nogama. U udobnim lijepo profiliranim kožnim foteljama lako je kontrolirati švedsku ‘tešku kategoriju’. Sve je čvrsto i kompaktno te se stječe dojam najveće moguće sigurnosti na kotačima.


Zahvaljujući razmaku podnice od tla od 21 cm, velikim kotačima, 'pogođenom' automatskom mjenjaču i pogonu 4x4, uvjerljiv i na terenu

Premda glavni konkurenti, BMW X5 i Audi Q7, na vrhu ponude imaju osjetno snažnije 6-cilindarske turbodizelaše (bavarski od 313 i 381 KS u sportskoj izvedbi) i 225 KS je sasvim dovoljno Potencijalu dizelaša, uz precizan i učinkovit automatski mjenjač s osam stupnjeva pomaže dobro složeno podvozje (zanimljivo, radi povećanja prostranosti i prtljažnika straga je integralni ovjes na lisnatim oprugama!), koje dobro drži cestu i minimizira naginjanje. Tek se iznad 200 km/h osjeća da bi dobro došla još dva cilindra. Naglasak je ipak na udobnosti i uravnoteženim performansama. Tko želi, za 25.500 kn može doplatiti zračni ovjes s integralnom kontrolom dinamike vožnje (podvozje-motor-mjenjač), koji nudi još bolju sinergiju udobnosti i stabilnosti. 

Pogodan je za teren, jer omogućava uzdizanje podnice za 50 mm. Naravno, u serijskoj je opremi sustav autonomnog kočenja (City Safety), koji za slučaj da vozač ignorira rizik naleta na auto, pješaka, biciklistu...,  samostalno aktivira kočnice. A one su također snažne i uvjerljive: sprijeda su diskovi od 336, a straga od 308 mm. Opsežan sigurnosni paket obuhvaća i inovativnu zaštitu pri slijetanju s ceste. Kako bi se spriječile povrede kralješnice, energija udarca apsorbira se između sjedala i okvira sjedala s jastučićima. Sve zaokružuje dojam brze i sigurne vožnje u luksuznom okruženju. Ovaj će Volvo ostaviti traga na tržištu …


Osnovni dizelaš D5 Momentum s pet sjedala stoji 615.972, sa sedam 640.777, a testni, s bogatijim opremom i krovnim otvorom, 713.000 kn, 10-ak posto manje od usporedivih X5 i Q7 


TEHNIČKE KARAKTERISTIKE

Karoserija: SUV više klase, 5 vrata, 7 sjedala
Motor: dizelski,  4-cilindarski, ugrađen sprijeda poprijeko, blok od alu lijeva, DOHC, 16V, zupčasti remen, common rail, turbopunjač VNT, intercooler
Obujam: 1969 ccm
Provrt x hod: 82 x 93,2 mm
Kompresijski omjer: 15,8:1
Snaga: 165 kW (225 KS) pri 4250/min
Moment: 370 Nm pri 2000/min 
Pogon: 4x4
Mjenjač: automatski s stupnjeva
Ovjes: neovisan, sprijeda s trokutastim ramenima i McPhersonovim opružnim nogama, integralni, na lisnatim oprugama
Kočnice: sprijeda samoventilirani diskovi 336 mm, straga puni diskovi 308 mm, 
Gume: 275/40 R 21
Dimenzije: 495 x 192,5 x 177,5 cm
Osovinski razmak: 298,5 cm
Prtljažnik: 480 -1840 l
Masa/nosivost: 2025/700 kg
Spremnik goriva: 71 l
Krug okretanja: 11,9 m
Najveća brzina: 220 km/h
Ubrzanje 0-100 km/h: 7,8 s
Potrošnja: grad 6,3/ otvoreno 5,5/ prosjek 5,8 l/100 km
Potrošnja na vožnji: 8,5 l/100 km
Emisija CO2: 152 g/km
Cijena testnog modela (7 sj.): 713.000 kn (93.816 eura); s pet sjedala, bez doplata 686.857 kn (90.375 eura);
Cijena osnovnog dizelaša (7 sj.): 640.777 kn (84.313 eura) - D5 Momentum; sa 5 sjedala: 615.972 kn (81.049 eura)
Cijena osnovnog benzinca: 703.644 kn (92.585 eura) - T6 Momentum (1969 ccm - 320 KS); s pet sjedala: 688.512 kn (90.594 eura)


VRLINE I MANE

+ komfor

+ sigurnost

+ oprema

+ performanse

- skupe doplate