20.10.2019. Autor: Dino Milić-Jakovlić i Željko Marušić

Top 10 'Kišnih vozača': Senna, Schumacher, Caracciola...

Utrke su čak 19 puta prekidane zbog snažne kiše, a u devet slučajeva uvjeti su bili takvi da utrka nije mogla biti nastavljena, posljednja na VN Malezije 2009. Prva pobjeda Vettela, u Monzi 2008. s Torro Rossom, najdojmljivija je kišna vožnja 21. stoljeća, a u promjenjivim je uvjetima sjajan znao biti Jenson Button...

Nije osobito čest slučaj da vozači koji inače izgledaju tek prosječno zablistaju u utrkama u kojima padne jaka kiša, no bilo je takvih primjera. Beltoise je bio sjajan u utrkama izdržljivosti, no nakon teške ozljede ruke nije imao potrebnu snagu za Formulu 1. 

Na mokrim stazama do jedinih je pobjeda u karijeri došao Thierry Boutsen, Satoru Nakajima, Rubens Barrichello, Olivier Panis ili Giancarlo Fisichella približavali bi se vrhu poretka, a Vittorio Brambilla najednom bi postajao jako dojmljiv. 

Ovo je priča o Top 10 najboljih vozača u kišnim uvjetima:

1. Ayrton Senna (1960. - 1994.): vjerojatno najlegendarniji 'Kišni čovjek' Formule 1


Veliki Brazilac slavu je stekao na VN Monaca 1984., neovisno o tome što je Bellof tog dana bio bar jednako brz. 

U Estorilu 1985. deklasirao je konkurente po pljusku, a na mamin upit nakon utrke zašto nije usporio i čuvao prednost odgovorio je 'Nisam mogao, mama, razbio bih se.' 

No ključni je dio mitologije prvi krug u Doningtonu 1993. u kojem je s petog mjesta došao na prvo (a Barrichello istodobno s 12. čak na 4.), pretekavši pritom - Schumachera, Wendlingera, Hilla i Prosta!


2. Michael Schumacher (1969. - ...): najveće pobjede u karijeri došle su na mokrim stazama 


Od prvog nastupa pokazivao je kako je riječ o izvanserijskom talentu, no ono što je zacementiralo status, kao i kod Senne, nisu bile pobjede i titule, nego fantastični nastupi u slabijem bolidu, u njegovom slučaju nastupi s Ferrarijem od 1996. do 1999. 

U tom razdoblju ostvario je najveće kišne pobjede, među kojima se posebno ističe ona na VN Španjolske 1996. s čak 45 sekunda prednosti. Nažalost, velikan je i dalje u komi nakon nesreće na skijanju zimus, s malim šansama za oporavak.



3. Rudolf Caracciola: prvi 'Kišni čovjek', jedan od najvećih ikada


Prva VN Njemačke održana je 1926. na stazi AVUS, u kombinaciji jake kiše i magle. Pobijedio je nepoznati početnik, Nijemac talijanskih gena, kojem je štampa odmah prišila nadimak 'Regenmeister' ('Kšni majstor'). 

Osvojit će VN Švicarske 1938. po kiši nakon što mu je s kacige početkom utrke otpao vizir! Rudolf Caracciola je najuspješniji vozač 1930-ih, trostruki europski prvak, a vještinom su mu bili ravni samo Nuvolari, Varzi i Rosemeyer

Ovaj zadnji dobio je nadimak 'Nebelmeister' ('majstor za maglu'). Upamćen kako 'glisira' prema uvjerljivoj pobjedi na vrlo kišnoj VN Monaka 1936.



 4. Pedro Rodriguez (1941. - ...): 1970. u Brands Hatchu nije primijetio da pada kiša

Bijesan zbog ranije, po njemu nepravedne, sudačke opomene, Meksikanac je na BOAC 1000  na slavnoj stazi Brands Hatch 1970. Porscheom 917 po nemogućim uvjetima pobijedio s - pet krugova prednosti! 'Neka netko kaže Pedru da pada kiša! - zavapio je Chris Amon.


5. Gilles Villeneuve (1950. -1982.): Senna prije Senne, junak na kiši bio je ljubitelj svih 


'Čemu se uopće trudimo? On je drukčiji od svih nas, na posebnoj razini.', Jacques Laffite je komentirao trening u Watkins Glenu 1979., na kojem je Kanađanin po kiši bio devet sekundi brži po krugu od svih. I utrka je bila kišna. Pobijedio je.

Poginuo je 8. svibnja 1982., na belgijskoj stazi Zolder.


6. Damon Hill (1960. - ...): pobjednik kontroverzne kišne utrke 1998. u Nürburgringu


Suočen s konstantnim i prilično nepravednim omalovažavanjem od strane publike i kritike, ovaj Britanac, sin slavnog Grahama Hilla, svoje je najupečatljivije pobjede ostvarivao kad su uvjeti bili najgori, poput Suzuke 1994. ili Interlagosa 1996. 

Usto je na kišnom Nürburgringu u kontroverznoj utrci 1998. donio prvu pobjedu uopće momčadi Jordan. Mnogo bolji vozač no što se misli!


7. Jacky Ickx (1945. - ...): jedan od najvećih i najsvestranijih, proslavio se u kišnim utrkama u Zandvoortu 1966. i Rouenu 1968.


Šest je puta pobjeđivao na 24 sata Le Mansa, za Ford, Mirage i četiri puta Porsche. U Formuli 1 nastupao je za Cooper, Ferrari, Brabham, McLaren, Williams, Lotus, Wolf, Ensign i Ligier uz osam pobjeda i dva druga mjesta u ukupnom poretku. 

Osvojio je Can-Am seriju, Bathurst 1000 i reli Pariz-Dakar.  F1 pobjede u Zandvoortu 1966. i Rouenu 1968. kasnije označile su ga majstorom kišnih utrka, no zapamćen je i po ishitrenoj odluci o prekidu VN Monaka 1984. zbog kiše, čime je oteo prvu pobjedu u karijeru ili Senni ili Bellofu.


8. Jackie Stewart (1939. - ...): trostruki svjetski prvak, senzacionalan pobjednik kišnog Spa 1968.


Jackie Stewart, jedan od najvećih vozača u povijesti, trostruki svjetski prvak Formule 1 ('69, '71, '73), vjerojatno je najzaslužniji za unapređenje aktivne i pasivne sigurnosti u ˈOktanskom cirkusuˈ. 

Na to ga je motivirala teška nesreća 1966. na stazi Spa-Francorchamps, kad je 'za dlaku' izbjegao smrt, otkrivši sve manjkavosti sigurnosnih i medicinskih službi. Više od četiri minute prednosti ostvario je Jackie Stewart po jakoj kiši u Spa 1968., premda je krenuo tek šesti i do starta predlagao otkazivanje utrke... 

Iz utrke u utrku organizirano je tražio poboljšanja, što je dalo rezultata.Istu je strategiju imao i s mehaničarima, od kojih je uvijek tražio da izvuku maksimum iz bolida: 'Svakim danom, svakom utrkom treba biti sve bolji.' 

Najpoznatija mu je izjava: 'Nije uvijek moguće biti najbolji, ali uvijek možete unaprijediti vlastite mogućnosti.'


9. Hans-Joachim Stuck (1951. - ...), sin legende Auto Uniona, kišni junak sredine 1970-ih


Sin legende Auto Uniona više od 40 godina nastupao je u raznim vidovima utrka, premda sa 194 cm izgleda kao košarkaš, a ne vozač. 

Najveće je uspjehe imao u utrkama izdržljivosti i turističkih automobila, uz dvije pobjede na 24 sata Le Mansa i jedan DTM naslov. 

Konkurenti su običavali reći kako se, ako padne kiša, svi ostali mogu boriti samo za drugo mjesto.


10. Jean-Pierre Beltoise (1937. - 2015.): u kišnom Monacu '72. dominantno do jedine F1 pobjede


Popularni francuski vozač upamćen je po sjajnoj pobjedi u kišnoj VN Monaca 1972., jednoj od najboljih vožnji u F1 povijesti. Isprva je bio uspješan motociklist, u klasama 50 i 125, no već je u prvoj auto utrci teško je ozlijedio ruku. Usprkos tome probio se sve do F1 i proveo ondje osam godina, vozeći za Matru i BRM. 

Prirodnu brzinu dokazala su 4 najbrža kruga , no zbog bolesne ruke najčešće nije imao dovoljno snage i izdržljivosti. Ali po kiši, kad fizička snaga nije bila presudna, bio je sjajan. Nakon završetka F1 karijere, osvojio je dvije francuske titule u utrkama turističkih automobila, vozio rallycross i utrke na ledu.





Mazda


Gulf

Tembo