25.3.2019. Autor: Željko Marušić

Važan poučak automobilske tragedije kod Osijeka:

Ako napuštate automobil, čak i nakratko, isključite motor, ručicu mjenjača ubacite u prvi stupanj ili P, povucite/aktivirajte parkirnu kočnicu te izvucite i ponesite kontaktni ključ, odnosno 'karticu'!

Tragedija koja se jučer dogodila kod Osijeka, kad je 61-godišnjak napustio Peugeot  308, a prethodno ga nije isključio i propisno zakočio te je automobil počeo nekontrolirani kretati i, dok ga je zlosretni vozač pokušavao zaustaviti, prikliještio te usmrtio, zorno pokazuje koliko je neodgovorno i opasno napustiti vozilo, a da ga se prethodno ne isključi te zakoči mehanizmom prijenosa snage i parkirne kočnice. 

Po istom je 'scenariju' prošlog ljeta poginuo njemački turist, a automobil koji 'odluta' opasan je ne samo za vozača, može naletjeti na pješaka, dijete... Materijalna je šteta najmanji problem. 

Zbog toga, prije nego se napusti vozilo, čak i nakratko, iz bilo kojeg razloga, treba provesti cjeloviti postupak zaustavljanja vozila: isključiti motor, ručicu mjenjača ubaciti u prvi stupanj ili P (kod automatskog), do kraja potegnuti mehaničku ručnu kočnicu, odnosno aktivirati električnu, izvući i ponijeti kontaktni ključ, odnosno 'karticu' za pokretanje motora.

To je definirano i Zakonom o sigurnosti prometa na cestama, čl. 88., st. 1.:

Prije nego što napusti vozilo, vozač koji ostavlja vozilo na cesti dužan je poduzeti sve mjere kojima se sprječava da vozilo samo krene s mjesta na kojem je ostavljeno ili da ga neovlaštene osobe stave u pokret (isključiti rad motora, zatvoriti prozore, zaključati vozilo i ključeve uzeti sa sobom i sl.)

Kazna je 300 kn, a u sklopu najavljenog 'paketa' strožih kazni, ovaj bi, kako pokazuje i ova tragedija, nimalo benigan prekršaj ubuduće trebalo kažnjavati s 1000 kn.

Postoji i druga razina ovog (teškog) prekršaja, kad mnogi nezaključan, propisno nezakočen auto, često i s uključenim motorom, nakratko ostavljaju pred kioskom, pekarnicom... Izvrsna je to prilika, kao naručena, za kradljivce automobila, ne samo u samoj krađi (lakša ne postoji), nego i naknadnoj manipulaciji s urednim stanjem auta s ključem u bravi (oštećena brava se uočava na naplatnim kućicama, granici), 'urednim' dokumentima... 

Potom se vlasnik može 'pozdraviti' s kasko osiguranjem, jer takav nemar i neodgovornost nisu 'pokriveni' policom. A policija protiv vlasnika utemeljeno podiže kaznenu prijavu, jer je nemarom i neodgovornošću potakao kazneno djelo te ga u prvoj fazi ga tretira i kao osumnjičenika da je sve to dogovorio/organizirao. Dakle, vlasnik se uz štetu i kaznu izlaže velikim neugodnostima. 

Zbog toga ponavljamo, pri svakom, pa i najkraćem napuštanju vozila, iz bilo kojeg razloga (čak i ako želite samo provjeriti je li poklopac motora ili prtljažnika dobro zatvoren), trebate isključiti motor, ručicu mjenjača ubaciti u prvi stupanj ili P, povući/aktivirati parkirnu kočnicu te izvući i ponijeti kontaktni ključ, odnosno elektroničku 'karticu' za otključavanje i paljenje automobila. 

A ako se od automobila odmičete više od jednog koraka, automobil treba zaključati, jer možete ostati bez vrijednih stvari iz automobila. I još jedna važna stvar: ako automobil zaustavljate ne velikoj kosini, upravljačem prednje kotače zakrenite prema rubnjaku i najbližoj prepreci, a suprotno od potencijalno opasne putanje nizbrdo.





BMW banner