28.12.2018. Autor: Oliver Marić

Vozili smo: Dacia Duster 1.6 SCe Prestige, adut je klasičan benzinac prvog Qashqaija

Nissanov 'atmosferac', dokazan u više od 20 modela francusko-japanskog koncerna, ugodniji je i tiši od dizelaša, a žustriji od očekivanja (11,9 s, 172 km/h), pa naglašava spretnost i funkcionalnost rumunjskog kompaktnog SUV-a, ali, nažalost, trošarinu povećava na 20.000 kn, pa je uz najbogatiju opremu, bez 4x4, cijena 124.150 kn

Rumunjski kompaktni SUV druge generacije, jeftinija, ali u bitnome nimalo lošija izvedenica Nissan Qashqaija, vrline je pokazao već na prezentaciji početkom godine. A potom smo 'in vivo' to zaključili testirajući bogato opremljenu dizelsku verziju s pogonom 4x4

Sada nas je dopala zanimljiva kombinacija: najbolji paket opreme Prestige (u ponudi su još osnovni Essential i srednji Comfort), s atmosferskim benzincem 1.6 SCe i prednjim pogonom. Je li to poželjna kombinacija? Itekako!

Da je priča o novim 'downsizing' benzincima itekako nategnuta, jer oni manje od atmosferskih slične snage, uglavnom samo na papiru, pokazuje ovaj 'atmosferac' obujma 1598 ccm. Stigao je s redizajnom prethodnog Dustera i nije riječ o poznatom Renaultovom DOHC 16-ventilcu obujma 1598 ccm, serije K-Type. 

Iza oznake SCe (Smart Control Efficiency) krije se jednak takav takvom Nissanove serije HR16DE, poznat iz prethodnog modela Qashqai (ugrađivao se i u Juke), a razlikuje se aluminijskim blokom umjesto željeznog i razvodnim lancem umjesto zupčastog remena. 

Specifičan i zanimljiv je i nagnutim cilindarskim blokom prema kućištu radilice, kako bi se u trećem taktu smanjio kut klipnjača prema cilindarskoj osi i smanjila bočna sila klipova na stijenke cilindara (dok idu iz GMT u DMT). 

U suradnji s Renaultom dorađen je i 'izbrušen' 2005., ugrađivao se u više od 20 modela iz francusko-japanskog koncerna, a karijeru će, osim u Dacijama Duster, Dokker i Lodgy, nastaviti i u novoj Ladi XRAY. 


Najbogatiji paket opreme prepoznaje se po lijepim 17-colnim alu naplacima, posebno dizajniranim podnožjima branika i nosačima krova, 21 cm udaljenosti podnice od podloge osigurava i terenska svojstva, a istodobno je osigurana stabilnost za dinamičnost i sigurnost kroz zavoje

Time se smanjuje trenje i trošenje cilindara i karika te istodobno potrošnja goriva i emisija CO2. U novoj je verziji kompresijski omjer povećan s 9,5 na 11,2, unaprijeđeno ubrizgavanje, a dobio je sustav Start/Stop. Sve to doprinosi učinkovitosti i nižoj potrošnji.

Stoga ne čudi što je ovaj atmosferski benzinac, osim što je uglađen i dobrih performansi, razmjerno štedljiv. Bolji od očekivanja, zapravo puno bolji i zbilja nije mana što je jedini benzinac u ponudi. Uz njega nudi se još jedino slavni Renaultov turbodizelaš s 95 i 115 KS. 

Da, može se naručiti i s pogonom 4x4, ali za normalne je uvjete, zbilja, prednji je pogon prava mjera. Ovako je jeftiniji nemalih 19.000 kn i šest posto jeftiniji. I još jedna ne baš nevažna prednost. Ovaj motor ima 115 KS, ali 84 kW, dakle ne 85 kW odnosno 116 KS, kao većina konkurenata slične snage. 

Time upada u kategoriju obaveznog osiguranja od 66 do 88 kW (90 do 115 KS), a ne od 85 do 110 kW (116 do 150 KS). Razlika je, ovisno o bonusu, jedan tank goriva i više, godišnje, svake godine. Usto, održavanje je osjetno jeftinije, a rizici skupih kvarova znatno manji nego kod dizelaša.

No, vratimo se dojmovima, novi je Duster zbilja 'odrastao' kompaktni SUV, dovoljne prostranosti i kvalitetnije 'složen' od prethodnike. Nećemo reći da je prvom išta bitno falilo, ali ipak, bilo je jeftine plastike, s u detaljima mirisao je na 'jeftilen'. Prošlost! 


Preglednost i ergonomija, a pogotovo profilirana sjedala i precizan 5-stupanjski mjenjač osiguravaju ugodnu vožnju. Srećom, ručna kočnica je klasična, u Daciji (valjda) još ne pomišljaju na električnu. Velika je vrlina osjećaj upravljanja uz krug okretanja manji od 10,5 m

Daleko od toga da je Duster sada premium, ali izvedba je sasvim korektna, čista i pregledna, s bitnim hi-tech elementima i središnjim dodirnim ekranom. Posebno su ugodna blago povišena profilirana sjedala, koja zaokružuju ugođaj SUV-ovske vožnje. 

U ugodno profiliranim, blago povišenim sjedalima, za volanom dojam je kao u prvom Qashqaiju, uz iznimnu okretnost. Krug okretanja je samo 10,44 m, što je izvrsno za grad i najmanje (najbolje) u klasi. Upravljivošću i voznim svojstvima doprinosi 'konkretno' podvozje te uglađen, elastičan i dovoljno temperamentan motor. 

Za razliku od turbomotora nema 'udara snage', ali snagu otpušta ravnomjerno i dovoljno žustro.  Spontano reagira na gas. Pomaže mu precizan 5-stupanjski mjenjač, baš dobro sparen s motorom i SUV-ovski malo skraćeni završni prijenos.

Brojke govore uvijek dovoljno, ubrzanje do stotke za 11,9 sekundi i špica od 172 km/h, za kompaktni SUV, više su nego pristojne performanse. A pritom je naglasak na uglađenosti, te je vožnja zbilja ugodna. Stječe se i dojam povećane kompaktnosti i čvršćem, konkretnijem podvozju od prethodnika.

Zbog toga je vožnja u gradu, uz krug okretanja 11,2 m, ugodna i spretna, a 21 cm udaljenosti podnice od podloge, koja mu daje i terenske mogućnosti, dobro dođe i u našim gradskim uvjetima. 

U ugodno povišenom položaju i s kompaktnim, preciznim podvozjem, koje dobro kombinira stabilnost i udobnost, sve je po mjeri za dinamičnu vožnju. Motor spontano reagira na gas u svakom stupnju, a cijelo smo vrijeme imali osjećaj da je potrošnja niža nego što smo očekivali.

U normalnom je ritmu oko 7,5 litara, s prosječnih osam može se lijepo voziti. To je, otprilike, dvije litre na 100 km više nego s dizelašem 1.5 dCi, što je, računajući cijenu, održavanje, manju izvjesnost skupih kvarova i ugodniju, tišu vožnju - isplativo!


Dugohodni atmosferski benzinac (78 x 83,6 mm) uglađen je, dovoljno temperamentan i elastičan, a potrošnja goriva je usto korektna. Prosječno smo trošili 7,9 litara, manje od očekivanja. Preporučljiv je izbor uz godišnju kilometražu manju od 15.000 km

I pet stupanja u mjenjaču sasvim je dovoljno (usto su bez šestog stupnja otpori transmisije nešto niži), šaltanje je po 'Renaultovom receptu' ugodno i precizno, a SUV-ovski nešto kraći prijenos zaslužan je za osjećaj živahnosti. 

Naravno, zbog toga se ne može očekivati da je ovo auto za dužu vožnju brzinom 160 km/h, koliko sinergija manjkavog članka 54. Zakona o sigurnosti prometa na cestama i 10-postotna policijska tolerancija dozvoljavaju.  

Za te brzine nedostaje 6. stupanj i na autocesti se preko 130 km/h osjećaju previsoki okretaji. A tu brzinu lakoćom podnosi, što objektivno, nije malo. 

Neke će odbiti podatak kako se Dacija nije proslavila na Euro NCAP crash testu, tamo je osvojila osrednje tri zvjezdice. 

Ako uračunamo u kolikoj su mjeri pooštrena pravila i kako se bodovi i ukupna ocjena gube na neposjedovanju hi-tech opcija (upozorenje na napuštanje trake, autonomno kočenje...), ovaj pristupačan Dacijin kompaktni SUV, s francuskim i japanskim 'genima', i ne kotira loše.

Cijena? Nažalost, nove trošarine 'zaparuju' cijenu za blizu 20.000 kn, no i s time je osnovni benzinac 1.6 dostupan za 102.900 kn, a za osnovni dizelaš s 95 KS stoji 118.400 kn. 

No i cijena ovog, opremom prilično dobro posloženog modela, sa svim bitnim elementima dostupnog 'luksuza' - 124.150 kn, sasvim je korektna. Zbilja, zaslužuje - palac gore!


POGON

Motor: benzinski, atmosferski, 4 cilindra, ugrađen sprijeda poprečno, 4 ventila po cilindru, Euro 6b

Obujam: 1598 ccm

Snaga: 84 kW/115 KS pri 5500/min

Moment: 156 Nm pri 4000/min

Mjenjač: ručni, 5 st.

Pogon: na prednje kotače 

Start/stop: da


KAROSERIJA

Izvedba: kompaktni SUV, 5V, 5 sjedala

Gabariti: 4341 x 1804 x 1682 mm

Međuosni razmak: 2676 mm

Kut pristupa/izlaska: 30/34°

Najmanja udaljenost od podloge: 210 mm

Cd: 0,31

Krug okretanja: 10,44 m

Masa/nosivost: 1240/497 kg

Prtljažnik: 411/1409 l

Spremnik: 50 l

EuroNCAP: 3 zvjezdice


PODVOZJE

Ovjes: MacPherson/polukrut

Kočnice: sprijeda samoventilirani diskovi, straga bubnjevi

Ručna: mehanička

Naplaci: aluminijski

Gume: 215/60 R17

PERFORMANSE

Brzina: 172 km/h

0-100 km/h: 11,9 s

Potrošnja (EU): 8,0/5,8/6,6 l

Na testu: 7,6 l/100 km

CO2: 149 g/km


CIJENA

Osnovni benzinski model: 1.6 SCe Essential -102.900 kn

Osnovni dizelski model: 1.5 Blue dCi Essential - 118.400 kn

Testni model: 124.150 kn 

VRLINE I MANE

+ sposobnosti na terenu

+ uglađenost i izoliranost kabine

+ izniman krug okretanja

- nedostatak 6. brzine






BMW banner