12.10.2018. Autor: Dino Milić Jakovlić

Vremeplov: Mazda 1500 (1966. - 1973.)

Trebala je biti Alfa Romeo, no umjesto toga donijela je slavu Japancima

Kad su sredinom 60-ih prve Mazde počele stizati na naše ceste većina je zazirala od neobičnih automobila tko zna kakve kvalitete. U vrijeme dok su njemački auti bili 'zakon', u 'Japance' se sumnjalo. Na, već nakon nekoliko godina počelo se govoriti da su kvalitetni, da se ne kvare, a nakon desetak počeli su prvi hvalospjevi. Jer, Mazde 1200 i 1500 su se pokazale jednostavno, neuništivima.

Tridesetak godina kasnije hrvatski se zastupnik pohvalio fascinantnim podatkom kako je više od polovice 60-tih prodanih Mazdi i dalje vozilo i bilo registrirano, no nažalost interes za japanskim oldtajmerima nije velik kod nas, pa su u međuvremenu ipak iščezle sa cesta. Veća je Mazda, model 1500, dizajnirana kod Bertonea, a njegov tadašnji glavni dizajner Giorgetto Giugiaro brinuo se za dizajn automobila koji će po prezentaciji na tokijskom salonu 1966. izazvati senzaciju.

Ta senzacija ima i vrlo zanimljivu priču. Mnogi stilistički detalji Mazde 1500 vrlo snažno podsjećaju na klasičnu Alfa Romeo Giuliju Sprint: pogledajte linije bokova, poklopac motora... Uistinu, inicijalno je ovaj oblik predložen milanskoj tvrtki, a potom recikliran i poslan u Hiroshimu. U Alfi su se odlučili za dizajn danas nam poznat kao 1750/2000 Berlina, privlačan no ipak pomalo blijed pored 'otpatka' koji je završio u Japanu.

Ne baš doslovno. Japancima je ova Mazda tada bila preskupa, ali se dobro prodavala u Australiji i Europi. Na nekim je tržištima model nuđen pod oznakom Luce, a talijanska riječ za svjetlost podsjećala je na suradnju s Bertoneom. Velike staklene površine nudile su mnogo bolju preglednost od današnjih, samo u sudaru sigurnijih automobila. I unutrašnjost naglašava tadašnje sportske ambicije tvrtke iz Hiroshime.

S mehaničke strane 1500 je bio model vrlo klasične mehaničke konstrukcije, sa stražnjim pogonom, 4-stupanjskim mjenjačem i rednim 4-cilindričnim motorom od 78 KS, u kasnijoj inačici SS dvostrukim karburatorima pojačanim na 86 KS. Postojao je i model 1800 sa 104 KS. Osnovna kvaliteta modela ipak je ležala u vrhunskoj izradi, ali i u samoj konstrukciji, koja kao da je bila namijenjena mnogo snažnijem i težem automobilu.

Mehanička robusnost dovela je do popularnosti karavana, koji je činio otprilike četvrtinu od ukupno do 1972. prodanih 160.000 primjeraka. Praktični karavan je imao nešto veći prtljažnik od konkurenata, ali i deklariranu nosivost otprilike upola veću od ma kojeg drugog automobila u klasi. Najrjeđa je inačica, koja nije prodavana u Europi, coupe model R130 s Wankelovim motorom od 126 KS i prednjim pogonom.





Mazda kampanja

Izvor osiguranje kampanja



Vulkal gume