18.2.2017. Autor: Dino Milić-Jakovlić

Zaboravljene marke: Reliant (1935. - 2002.)

Neobična britanska legenda, dobar za Delboya Trottera, ali i princezu Anne

Mala tvornica smještena sjeverno od Birminghama desetljećima je prkosila neumitnoj sudbini i pritom postala svojevrsno englesko nacionalno blago. Proizveli su više od pola milijuna automobila, a iznenađujući ih je broj još i danas u pogonu. Na Otoku su nerijetko predmet viceva i dobronamjerne sprdnje, ali imaju i sve jaču scenu poklonika. Još 1930-ih su počeli s modelima na tri kotača, koji su mogli biti voženi samo na dozvolu za motocikl. Takvi modeli ostali su im forte do kraja, no priključili su im i one s četiri kotača, laka komercijalna vozila i uspješnu seriju sportskih modela pod nazivom Scimitar. Tržišni uzlet počeo je 1953. predstavljanjem pristupačnog Regala Mk I, isprva s aluminijskom, a kasnije s karoserijom od stakloplastike. Uspješne serije Regal, Rialto i Robin nadopunio je 1975. Kitten, koji je imao kotač više. Sportski Sabre iz 1961. razvijen je za izraelsko tržište, a suradnja s dizajnerskom kućom Ogle dovela je do Scimitra. Zanimljivo, tvrtka nikada nije propala, usprkos nekoliko promjena vlasništva, samo su prestali s proizvodnjom vlastitih modela i od 2002. se posvetili uvozu i prodaji mikroautomobila drugih proizvođača. Zadnje je primjerke Robina proizvela tvrtka Sudbury Plastics, a bili su luksuzno opremljeni i koštali više od 10.000 funti! Usprkos tome, kultni je status osigurao veliku navalu kupaca za te završne modele. Dakako, danas ih pamtimo ponajprije po kultnoj tv seriji 'Mućke'. Obitelj Trotter koristila je žuti Regal Supervan III, a danas postoje stotine replika na raznim modelima Relianta. Svjetski slavni zahvaljujući najpoznatijoj Peckhamskoj braći, automobili iz Tamwortha bili su zahvaljujući sportskom Scimitru omiljeni i jednoj od članica britanske kraljevske obitelji. Kombi coupe Scimitar GTE predstavljen je 1968., inspiriravši kopije proizvođača poput Volva i Lancije, a britanska princeza Anne bila je najvatrenija poklonica, promijenivši nekoliko primjeraka. Utjecaj Relianta nije bio ograničen samo na Otok: autoindustrije Turske (Anadol) i Izraela (Sabra) pokrenute su 1960-ih upravo zahvaljujući projektima koje je razvio Reliant, specijalist za ondje od metala podesniju stakloplastiku. Lokalno nisu zaboravljeni: neke ulice u gradu Tamworthu danas nose nazive po imenima najpoznatijih modela Relianta, a lokacija nekadašnje tvornice sad se zove Scimitar Park. Izvorno izvoženi samo u nekoliko zemalja, ipak bi Reliantovi modeli povremeno zalutali i kod nas. Jedan je Rialto bio registriran u Rijeci 1980-ih, Scimitar GTE se vozio po Zagrebu 1990-ih, a Robina u bojama Trotterovih možete razgledati u Muzeju automobila Ferdinand Budicki. Razne inačice Scimitra i danas su jeftina ulaznica u svijet sportskih automobila, no nažalost gotovo da ih i nema s volanom na lijevoj strani.




Mazda kampanja

Izvor osiguranje kampanja

Mercedes kampanja



Vulkal gume