22.6.2019. Autor: Željko Marušić

Zadarski taksi-skandal traži dvije bitne mjere:

Županije trebaju uvesti subvencije, kako bi se olakšalo poslovanje taksija i sličnih usluga, po modelu potpore niskobudžetskim avio-prijevoznicima, a 'deranje' cijenama, koje ugrožava nacionalne interese, treba postati kazneno djelo...

Kad budala baci kamen u bunar, ni tisuću mudraca ne može ga izvaditi, stara je kineska poslovica, koja zorno opisuje posljedice situacija kad taksisti oderu strance (jer 'imaju više novca', a rizik je manji), u turističkim transferima, od Dubrovnika, do Rovinja. 

Takve se negativne informacije i slike, poput virusa, potom prošire svijetom i naprave nemjerljivu štetu našem turizmu i ugledu. 'Zarada' nepoštenog, nemoralnog taksista, u stotinama kuna, izaziva društvu štete u milijunima eura, dugoročno i više. Zbog toga je to i primjer ekstremnog egoizma na štetu nacionalnih interesa. 

Srećom, u aktualnom zadarskom slučaju, kad je nečasni taksist 13-kilometarsku vožnju britanskim turistima naplatio 800 kn (zbog paprenih mjenjačkih provizija, što je posebna priča', više od 100 funti!), poput Mesije, 'uhvativši kamen prije nego je pao u bunar', spasio nas je odgovorni i časni zadarski iznajmljivač, nadoknadivši štetu pokradenim Britancima.

To pokazuje koliko je bilo nužno i korisno, prošlogodišnjim Zakonom o prijevozu u cestovnom prometu, liberalizirati taksi prijevoz i sve taksiju slične platforme, sukladno svjetskim trendovima. 

No, ovo je prilika ponoviti više puta izneseni prijedlog da županije subvencioniraju taksi prijevoz (primjerice s pola PDV-a), kao što sufinanciraju niskobudžetske avioprijevoznike, koji im dovode stotine tisuća turista. To su školski primjeri 'win-win' mjera. 

Uložimo ili smanjimo davanja za kunu, da bismo zaradili deset! I ne treba se plašiti viška taksija na gradskim i prigradskim cestama. Oni ne stvaraju dodatne gužve, nego ih smanjuju (!), a protiv njih se galami da bi se zadržao povlašteni 'status-quo'.

Istodobno, država, razmjerno kršenju pozitivnih propisa i kriminalu koji udara u temelje turističkih interesa, treba reagirati. One koji besramno pljačkaju turiste cijenom taksi usluga treba kazneno procesuirati, po potrebi sprovesti u istražni zatvor te im suspendirati licencu za rad. 

I svakako, iznajmljivaču, koji je spasio situaciju, Hrvatska turistička zajednica treba uručiti posebno priznanje, koje će mu biti dugoročna poslovna referenca, koju je itekako zaslužio.