23.8.2018. Autor: Željko Marušić

Žalostan slučaj premlaćivanja 35-godišnjaka u Rijeci, od strane policijskih službenika, štetan je za sve, ali i vrlo poučan. Evo i zašto:

Treba ispitati suodgovornost policijskih službenika, ali i odmah pooštriti kažnjavanje za prekršaje po čl. 32 i 34, kako bi vozač, koji ne postupi po izravnoj naredbi policije, znao da, uz visoku kaznu, riskira i oduzimanje vozačke dozvole, a u težim slučajevima i poništenje

Žalostan slučaj premlaćivanja 35-godišnjaka u Rijeci, od strane policijskih službenika, nakon što je dotični nepropisno parkirao automobil pred Vatrogasnim domom (!), a potom nije postupao po njihovim izravnim naredbama, u kojem, zbog nastalih posljedica, nema nevinih, delikatan je i nezahvalan za komentiranje. Ipak, i upravo zbog toga:

Stotine puta sam, izravno, medijski i javno, davao savjete vozačima kako, uspješnim pregovaranjem, doći u povoljniju situaciju, postići bolji rezultat, bolje proći..., pri:

- kupovini novog automobila

- kupovini rabljenog automobila

- prodaji rabljenog automobila

- ugovaranju servisa (cijena, preventivni nadzor...)

- postupanju neposredno nakon prometne nesreće

- postupanju u bolnici nakon teške nesreće, koju niste skrivili (ako vam preporuče odvjetnika ili vam isti dođe nudeći potpis punomoći)

- postupanju i komunikaciji s policijom, nakon prometnog prekršaja

...

Kad bi bilo moguće vratiti slijed nemilog riječkog događaja, barem trenutak prije nego je 35-godišnjak parkirao na nedozvoljenom mjestu, ispred Vatrogasnog doma, savjetovao bih mu da to ne radi, jer... 

... prvo, može biti (itekako opravdano) kažnjen, drugo, auto mu može odvesti 'pauk', što će mu, uz kaznu za prometni prekršaj, stvoriti dodatan veliki trošak, treće, može usporiti ili blokirati nužnu vatrogasnu intervenciju, s nesagledivim posljedicama (procjena 'može proći' je neodgovorna, jer kombinacija nekoliko nepravopisno parkiranih auta, od kojih svaki pojedinačno 'ne smeta', može blokirati izlaz vatrogasnom vozilu) i četvrto, navedenim može izazvati oštećenja svog i tuđih vozila.

A da sam mu mogao, dok je prilazio svom nepropisno parkiranom vozilu, usto tik uz policijsko (!), u situaciji kad je postalo više nego očito da će se trebati suočiti s počinjenim prometnim prekršajem i ukloniti vozilo, šapnuti 'spasonosnu' pregovaračku strategiju, bila bi, otprilike:

'Oprostite, pogriješio sam, odmah ću ukloniti automobil... Neću to više nikada napraviti.  Znate, dijete sam vodio na koncert...' 

Gotovo sam siguran da bi sve prošlo usmenom opomenom, jer policajci su prije svega ljudi, koji rade iznimno odgovoran, stresan i opasan, a ne baš dobro plaćen posao. A svatko tko pregovara, bilo što, u prisustvu djeteta, u boljoj je pregovaračkoj poziciji!

Ocu je, pogotovo, trebala to biti i obveza, zbog interesa i zaštite djeteta, koji bi, zbog teške traume u najmlađoj dobi, moglo imati posljedice cijeli život! No, to je, u istom omjeru, i otegotna okolnost za policijske službenike.

Situacija je, nakon očito lošeg prvog koraka, izmakla kontroli, pogotovo jer je dotični, već prethodno, imao velikih problema s kralješnicom. Ima tu i odgovornosti policijskih djelatnika, koji su reagirali očito nevješto, dakle djelomice i neodgovorno. Naime, sve su mogli i trebali provesti bez ozljeđivanja vozača, koji se očito nije ponašao ni propisno, a niti mudro, ali ipak nije bio ugroza za opću sigurnost.

Poučno treba navesti postupanje policije u SAD-u i Kanadi, u sličnim situacijama. Reakcija 36-godišnjaka u Rijeci, nakon pristupanja policije, tamo je gotovo nezamisliva, a za prijestupnika krajnje (doslovce) riskantna. 

Kad američka policija zaustavi vozača i kaže mu 'Pokažite ruke, pokažite ruke, stavite ih na volan!' to bezuvjetno i odmah morate napraviti, jer nakon drugog upozorenja, u pravilu nema trećeg, a policija otvara vatru.  

Slično je i s drugom naredbom 'Lijevom rukom polako izvadite kontaktni ključ..., pri neovlaštenom izlaska iz automobila, odbijanju izlaska iz automobila po naredbi i uputama. Nema tu ni odstupanja, niti popusta. To je, naprosto, nužna i opravdana policijska procedura. Sjetimo se žalosnog slučaja našeg vojnog časnika, koji je prije desetak godina u Kanadi izgubio život, nakon bezazlenog prekršaja, zbog sukoba s policijom.

Javnost od policije opravdano očekuje cjelovitu analizu slučaja i oni, za koje se eventualno utvrdi odgovornost trebaju odgovarati. Treba ipak uzeti u obzir  da je vozač napravio sljedeće prometne prekršaje prema Zakonu o sigurnosti prometa na cestama:

Čl. 82. st. 1 - Vozač ne smije zaustaviti ili parkirati vozilo ... ispred i na vatrogasnim i drugim komunalnim i javnim prolazima i prilazima, Kazna je samo 300 kn, dakle 150 kn pri plaćanju na licu mjesta, što dodatno pokazuje koliko je reakcija bila nepametna.

Ali, tada su, nažalost, uslijedili i znatno teži prekršaji, po:

Čl. 32. st. 1. - Sudionici u prometu moraju postupati po zahtjevima izraženim pomoću znakova ili po naredbama policijskih službenika... (4) Novčanom kaznom u iznosu od 3000 do 7000  kuna kaznit će se za prekršaj vozač ... ako postupi suprotno zahtjevu izraženom pomoću znaka ili po naredbi policijskog službenika...

Čl. 34. st. 1. - Sudionici u prometu dužni su postupati u skladu s propisima o prometnim pravilima... i naredbama ovlaštenih osoba...

Ključ problema je što naši vozači često, nakon što su uhvaćeni u prekršaju, ne poštuju policiju, junače se, svađaju..., što nije ni korektno, niti mudro, a najčešće ni isplativo. Veliki je problem što je u Hrvatskoj, a za to je djelomice policija sama kriva, često nepoštivanje, durenje, prepiranje s policijskim službenicima, 'dokazivanje' da prekršaj nije napravljen.

Neka nam je ponovno vodilja američka policijska praksa, koja bi nam itekako mogla biti korisna. U SAD-u nije nikakav problem, pa ni pred policajcem, reći 'Donald Trump ovo ili ono...' Ali, ako u ružnom kontekstu izgovorite 'president' ili nedolično počnete komunicirati s policijskim službenikom, u gadnim ste problemima.

Zaključak i pouka:

Treba odmah pooštriti kažnjavanje za prekršaje po čl. 32 i 34, kako bi vozač, koji ne postupi po izravnoj naredbi policijskog službenika, znao da, uz visoku novčanu kaznu, riskira oduzimanje vozačke dozvole, a u težim slučajevima i poništenje. Dakle, da to bude sankcionirano s 3 do 12 kaznenih bodova. 

Bilo bi to višestruko korisno za sve, rijetko bi kome palo na pamet upuštati se u ovakve nepromišljene, u pravilu beskorisne i štetne rasprave s policijom. A svakog građanina treba uputiti na zakonit postupak pritužbe na postupanje policijskih službenika, pogotovo što svaka policijska intervencija treba biti snimljena.

Slika je ilustracija




Mini banner

BMW banner