19.6.2012. Autor: Željko Marušić

Zbog čega se rashladna tekućina smije zagrijati iznad 100°C?

U rashladnom sustavu nije voda nego mješavina vode i derivata alkohola: etilen-glikola, propilen-glikola i organskih kiselina, vrelišta višeg od 110 Celzijevih stupnjeva, a vrelište se dodatno povisuje, jer je pod tlakom 1,1 do 1,2 bara...

Nedavno ste pisali da je opasno ako se rashladna tekućina zagrije iznad 106 Celzijevih stupnjeva. Zar nije opasno već ako se zagrije na 100, jer tada rashladna tekućina može uskuhati. Koja je optimalna temperatura motora i jesu li opasnije visoke ili niske temperature?

Z. K.

Maksimalna dozvoljena temperatura rashladne tekućine je 106 Celzijevih stupnjeva, a kod nekih motora 108 i do tih temperatura, ako je motor ispravan, neće doći do vrenja. Dva su razloga za to. Prvo, u rashladnom sustavu (u pravilu) nije voda nego mješavina vode i derivata alkohola: etilen-glikola, propilen-glikola i organskih kiselina, vrelišta višeg od 110 Celzijevih stupnjeva (ovisno o sastavu).

Također u rashladnom je sustavu tlak od 1,1 do 1,2 bara, a povišenjem tlaka tekućina vrije na višoj temperaturi (princip tlačnog lonca za kuhanje). Po istoj logici smanjenjem tlaka tekućina vrije na nižoj temperaturi, pa je poznato da ekspedicije na Himalaju u kipućoj vodi ne mogu skuhati jaje. Optimalna radna temperatura motora je 90, odnosno od 85 do 95  Celzijevih stupnjeva.

Kod nižih temperatura pogoršava se podmazivanje i učinkovitost motora, a kod viših može doći do probijanja brtve glave, krivljenja glave i havarije motora. Za ispravnost rashladnog sustava najvažnija je ispravnost termostata te termoprekidača, koji na 96 stupnjeva pali ventilator. Važno je da sustav brtvi, da su pumpa rashladne tekućine i elektromotor ventilatora ispravni te da je hladnjak čist i u dobrom stanju.






Mazda


Gulf

Tembo