12.7.2018. Autor: Željko Marušić

Fijukanje turba ukazuje na oštećenje ležajeva vratila, uslijed debalansa i/ili iskrivljenja

Nužno je rastavljanje turbopunjača i čišćenje od čađe, izmjena ležajeva (u težem slučaju i vratila) te precizno balansiranje. Ništa po sustavu 'uradi sam' ili kod majstora 'bez pedigrea'

Imam Škodu Octaviju 1.6 TDI iz 2010., koja je dosad prešla 192.000 km.Dobro vuče ali kako se dodaje gas, javlja se fijukanje koje se dosad nije čulo. Trebam li otići na servis, budući da su performanse dobre i nemam osjećaj da je  motor oslabio? Neki mi kažu da će to nestati samo od sebe...

Željko K.

Fijukanje turbopunjača nije dobar znak i ukazuje na debalans, koji stvara neravnomjerne (udarne) radijalne i aksijalne sile. Ako se predugo vozi s tim problemom, pored oštećenja ležajeva i brtvi, može doći do iskrivljenja glavnog vratila. Dakle, neće se popraviti 'samo od sebe', nego će se pogoršati. Stoga je nužna provjera centričnosti vratila te u slučaju odstupanja većeg od toleriranog, treba ga izmijeniti.

To se radi u postupku servisiranja, koji počinje rastavljanjem i čišćenjem svih sklopova od čađe i uljnog taloga. Nakon izmjene radijalnog i radijalno-aksijalnog ležaja, brtvila i ventila (po potrebi i vratila, ako je radijalno iskrivljenje veće od 0,05 mm), turbopunjač treba precizno balansirati (dinamički uravnotežiti) u dva koraka. Najprije samo rotor (turbinsko i kompresorsko kolo u sklopu s vratilom) i na kraju fino podešavanje završno sklopljenog turbopunjača. 

U oba se slučaja to radi 'zubarski' preciznim brušenjem. Dakle, nije to posao koji se može napraviti po sustavu 'uradi sam', niti u bilo kojem servisu, a važna je i kvaliteta zamjenskih dijelova. Najvažnije je da posjeduje kvalitetnu opremu za balansiranje, općenito da su na 'dobrom glasu' kad su takvi servisi u pitanju.







Vulkal gume