Citroën DS, jedan je od najprepoznatljivijih automobila ikada proizvedenih, ikona francuske kulture i svjetskog dizajna, na ovim je prostorima poznatiji kao Žaba, a zvali su ga ii Ajkula, premda je to nadimak i prvog BMW Serije 3 (E21)…
Zahvaljujući činjenici da se u doba bivše države mogla kupiti za dinare, preko koparskog Tomosa, kasnije Cimosa, bio je popularan funkcionarski automobil, a i statusni simbol među poduzetničkom, građanskom i sportskom elitom.
I danas u Hrvatskoj možemo pronaći podosta primjeraka ovog kultnog automobila. Zanimljivo je i da je ovo rijedak primjer da isti automobil nosi čak dva različita nadimka, oba primjerena lijepljenju u album sa sličicama ‘Životinjsko carstvo’.
Prva je serija imala izbočena, buljooka prednja svjetla, radi kojih je ubrzo stekla kultni nadimak ‘Žaba’. Taj se nadimak zadržao do danas. No, redizajnom prednjih svjetala iz 1967., kojim je postao čak uspješniji od originala, dobio je i novi nadimak, ‘Ajkula’, uglavnom u primorskim krajevima.
Zanimljivo taj se nadimak koristio i za prvu geeneraciju BMW-a Serije 3 (E21), još jednog automobila koji okuplja sve veću i aktivniju zajednicu ljubitelja i postaje pravi, cijenjen i rado viđen oldtimer.
Što se modela DS (zapravo je većina proizvedenih imala u sebi manje hidraulički ovjes i prodavana bod imenom baznog modela ID) tiče, inicijalna podjela na ‘Žabe’ i ‘Ajkule’ prema serijama prije i nakon redizajna ne koristi se nigdje.
Danas raniji model ljubitelji Citroëna mahom zovu ‘Degolka’, a životinjski nadimak odnosi se i na ranije i na kasnije modele. Ajkulom svoju ljubimicu, dakako, nazivao i Sinjanin Siniša Vuco, koji ju je stavio na omot kultnog prvijenca svoje hard rock skupine.
Živo blato i posvetio joj a capella pjesmu ‘Ajkulo’. Vuco nije jedini naš pjevač zaljubljen u ovaj auto. Dobro je poznato da je DS vozio i Mišo Kovač, iako je kasnije napredovao i do još ekskluzivnijeg Citroëna SM.
Mišo je ranih 1970-ih upravo u Citroën DS-u imao tešku nesreću, od koje se dugo oporavljao u bolnici, a tijekom rehabilitacije donio i sudbonosnu odluku koja mu je obilježila image u čitavom nastavku karijere: pustio je brkove.
I Mišina kolegica Tereza Kesovija vozila je Citroën DS. Pod ma kojim od svojih životinjskih nadimaka, ovaj je automobil duboko ukorijenjen u povijest naše popularne kulture.22. kolovoza 1962. general Charles de Gaulle preživio atentat zahvaljujući Citroën DS-uCitroën DS: automobil za gospodu, s nekoliko reli skandala24. travnja 1975., nakon 20 godina, prestala proizvodnja legendarnog Citroëna DS.