BIZARNOST AUTOINDUSTRIJE

Gmizavi bestijarij gospodina Giugiara

Cobra, Viper, Cayman… nazvani su po gmazovima, stvarnim ili fiktivnim, a Giorgetto Giugiaro posebice voli takva imena…

Ma koliko nam se strah od gmazova činio iskonskim, postoje ljudi koji su ga premašili i, dapače, vole ova stvorenja. Jedan od ljudi koji, čini se, voli gmazove, ili bar njihova imena, a usput je i najveći dizajner automobila na planeti jest Giorgetto Giugiaro.

Taj svakih nekoliko godina neki od svojih koncepata nazove po kakvom gmizavom stvoru. Koncepti kao koncepti, prekrije ih prašina i budu zaboravljeni za mjesec-dva. Što je greška. Pogotovo kod Giugiara, čiji koncepti ostaju svježi i zanimljivi godinama.

Nekako ta gmizava imena najbolje pristaju Alfa Romeu, zbog znaka milanske firme, na kojem se nalazi i zmija koja guta dječaka, preuzeta s grba plemićke obitelji Visconti. No, zanimljivo, niti jedan od koncepata koje je napravio Giorgetto Giugiarona bazi Alfe nije nosio zmijsko ime, posegnulo se za drugim srodnicima.

Iguana iz 1969. jedini nam je poznati slučaj imenovanja automobila po gušteru – upravo je nevjerojatno da nitko nije iskoristio ime Varano, koje pored gmaza krasi i slavnu talijansku trkaću stazu! Alfa Romeo Iguana bila je lijep koncept, u duhu vremena, nastao na platformi osmocilindričnog trkaćeg modela 33.

No, kao i ostali koncepti na tom podvozju, nije mogao izdržati usporedbu sa serijskim 33 Stradale nesretnog Franca Scaglionea, možda i najljepšim automobilom šezdesetih. Caimano iz 1971. nije imao tako egzotičnu podlogu, mehanička mu je osnova bio tada novi Alfasud. No, geometrijski dizajn ravnih linija, kome je Caimano bio jedan od prvih predstavnika, obilježit će veći dio sedamdesetih i osamdesetih.

Tek potkraj drugonavedenog desetljeća vratio se Giugiaro gmazovima, sada napokon pravoj pravcatoj zmiji otrovnici. Aspid iz 1988. specijalna je coupe izvedenica Azteca, koncepta na bazi modela Audi Quattro, neobičnog po tome što su vozač i suvozač u zasebnim odjeljcima – ali i po tome što je proizvedena mala serija, što ga nedvojbeno čini jednim od najpoželjnijih nepoznatih maloserijskih automobila osamdesetih. Aspid je, međutim, ostao unikat. Mitsubishi Nessie!

Dvo i pol volumenski vodikom pogonjeni SUV coupe predstavljen 2005. u Ženevi jednako je žanrovski neodrediv kao i biće po kojem je dobio ime. No kako u većini filmskih, književnih i stripovskih adaptacija legende o čudovištu iz Loch Nessa ono ima naglašeno gmazoliki oblik, odlučili smo i Nessie uvrstiti u ovaj kratki pregled Giugiarovih gmazova.

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin