NEPOZNATO O POZNATOM

Yamaha ox99-11 (1992.): kratkotrajni flert s izradom superautomobila

Yamaha, poznati japanski proizvođač motocikala i glazbenih instrumenata, desetak godina je nastupao u Formuli 1 i napravio superekskluzivni ox99-11.

Od japanske velike četvorke proizvođača motocikala u glavi obično samo tvrtke Honda i Suzuki povezujemo i s automobilima, no to nije baš posve točno. Yamaha također ima dodirnih točaka, i to s onim najelitnijim, najprestižnijim supersportskim automobilima.

Premda se danas toga sjećaju samo zagriženi ljubitelji, čak desetak godina trajala je avantura Yamahe u Formuli 1. Samo jednom našli su se nadomak uspjeha, kad je Damon Hill u timu Arrows završio VN Mađarske 1997. kao drugi, nakon što je vodio gotovo cijelu utrku.

No, cestovni superautomobil Yamaha ox99-11, o čijoj je serijskoj proizvodnji japanska tvrtka ozbiljno razmišljala (planirana je serija od 500 komada), baziran je na ranijem, troipollitarskom V12 motoru, koji je 1991. i 1992. smetao bržima na stazama u bolidima Jordan i Brabham. U testiranjima, provođenima u Japanu i Engleskoj, uspjela se postići potrebna izdržljivost, ali po cijenu gubitka snage.

Yamaha je izvlačila samo 400 KS, dok ih je paralelno razvijani McLaren F1 nudio 600.Tri su prototipa napravljena, no Japanci su ipak shvatili da je bolje odustati na vrijeme: automobil bi bio skuplji nego McLaren F1, a tržište superautomobila je upravo doživjelo krah početkom 90-ih, nakon što su cijene zahvaljujući preprodavačima i špekulantima otišle u visine dosegnute ponovo tek u današnje vrijeme.

Ni dizajn modela Yamaha ox99-11, osebujne konfiguracije 1+1 , nije bio za svačiji ukus, te se Yamaha okrenula onome što bolje zna, modelima na dva i tri kotača. Ako vas zbunjuje ovo ‘tri’, mislimo na klavire, dakako. No nemojte misliti da je ovo bio prvi dodir slavne japanske tvrtke Yamaha sa svijetom glamuroznih automobila: kad je 60-ih Toyota odlučila proizvesti model Toyota 2000GT (i danas po mišljenju mnogih najprivlačniji i kolekcionarski najzanimljiviji japanski automobil svih vremena), proizvodne kapacitete pronašli su upravo kod tvrtke Yamaha, a ne u vlastitim postrojenjima.

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin