ACC (Active Cylinder Control): sustav za isključivanje svakog drugog cilindra pri malom opterećenju štedi gorivo i smanjuje emisije

Volkswagen Golf 8, u prvoj seriji opremljen je samo jednim turbobenzincem, 4-cilindarskim 1.5 TSI, koji s,e osim tehnologijom direktnog ubrizgavanja, odlikuje i sustavom ACC (Active Cylinder Control)…

Tehnologija koja je 2015. ugrađena u motor 1.4 TSI, a koristila se u Polu i Golfu, na njemačkom nosi oznaku ZAS (Zylinderabschaltung), odnosno povremeno isključivanje rada cilindra.

Riječ je o sustavu koji pri vožnji malim opterećenjem isključuje svaki drugi cilindar, odnosno 4-cilindarski motor počinje raditi sam s dva cilindra. Ta je tehnologija poznata više od tri desetljeća, ali dosad se samo koristila u golemim V8 I V12 motorima, a stručnjaci iz Wolfsburga su tu tehnologiju po prvi put upotrijebili u 4-cilindarskom motoru.

Automobilski motori u vožnji često koriste tek 20 do 40 posto snage te su stručnjaci davno došli na ideju da se povremeno može isključiti svaki drugi cilindar. Preostali mogu ispuniti funkciju, a štedi se gorivo.

No, to nije jednostavno kako bi se pomislilo. Naime, ne može se samo isključiti ubrizgavanje i paljenje, jer bi preostali cilindri prestali davati koristan rad, ali bi ga nastavili trošiti, na komprimiranje smjese tijekom drugog takta.

Dakle, nužni su zahvati u razvodnom mehanizmu te se ne može se računati na uštedu od 50 posto, ali može na 7 do 15 posto. To nije malo. Naime, i kad se ukine gubitak na kompresiji, ostaju gubici na trenju u cilindrima.

Cilindri se isključuju kod malog opterećenja, kad je efektivni okretni moment između 25 i 75 Nm, pri brzinama vrtnje od 1400 i 4000/min. Kad vozač naglo pritisne gas, uključuju sve svi cilindri.

Prosječno se štedi 0,4 litre goriva na 100 km, a ako se pribroji i sustav Start&Stop, ušteda iznosi 0,6 litara. U gradu, što je mnogima i najvažnije, može se uštedjeti i cijeli litar.

Umjesto jednodijelnog bregastog vratila ugrađeno je višedijelno, s nazubljenom motkom i aksijalno pomičnim bregastim čahurama, s dva različita profila brijega, te je u zahvatu profil koji otvara i zatvara ventile ili profil koji ih ne pokreće

Isključivanja cilindara u radu izvrsno se slaže s turbopunjačem, izravnim ubrizgavanjem i sustavom Start&Stop te potrošnja pada na pet litara. Prvi koncept povremenog isključivanja cilindara u radu predstavio je Daimler-Benz 1978. na salonu u Ženevi.

Bio je prilagođen velikim V8 i V12 motorima, a nakon dugog ispitivanja i dorađivanja serijska je ugradnja počela u ljeto 1998. u Mercedes S 500 s motorom 5.0 V8 s 306 KS i S 600 sa 5.8 V12 s 367 KS.

Ta se tehnologija do 2005. ugrađivala i u modele CL-klase te je osigurala uštedu goriva od 15 posto i prilagodbu ekološkim normama Euro 5. Njemački su stručnjaci tu tehnologiju prilagodili za motor Hemi 5.7 V8 s 338 KS, a 2014. ugrađena je u Chevrolet Camaro SS s motorom 6.2 V8 s 432 KS.


Komentari

loading...