Air bag – zračni jastuk, od 1967. u SAD-u, od 1980. u Europi, spasio milijune života

Airbag (zračni jastuk) uz sigurnosne pojaseve najvažniji element pasivne sigurnosti automobila, jer ne sprječava nesreće, nego umanjuje njihove posljedice…

Airbag je sustav za kojeg se koriste i kratice ACRS (Air Cushion Restraint System), SRS (Supplemental Inflatable Restraint) i SRS (Supplementary Restraint System). Prvi zračni jastuk za automobil konstruirao je 1952. američki inženjer John W. Hetrick te patentirao 1953.

No, bio je nepouzdan i neučinkovit te je tek sredinom 1960-ih, nakon što je razvijen senzorski sustav ‘ball-in-tube sensor for crash detection’, Allen Bread napravio mehanizam koji omogućava pravilno aktiviranje u sudaru.

Prve zračne jastuke počeo je 1967. ugrađivati Chrysler, u sklopu dodatne opreme. Ford je eksperimentalni automobil sa zračnim jastukom predstavio 1971., a General Motors 1973. GM je 1974. uveo sustav ACRS, kojim je po prvi put predviđana ugradnja bočnog i zračnog jastuka za zaštitu koljena.

Prvi europski model sa serijskim zračnim jastukom bio je Mercedes-Benz S-klase (W126) iz 1980., a prvi bočni zračni jastuk na europskom tržištu predstavljen je 1987., također u S-klasi.

Mehanizam zračnog jastuka sastoji se od vreće izrađene od višeslojnog kompozitnog platna na bazi poliamida, generatora plina, kontaktne ploče s inicirajućom kapsulom i elektroničke kontrolne jedinice sa senzorskim sustavom.

Nekoliko milisekundi nakon sudara, na temelju signala senzora dinamičkog udara, upravljački modul aktivira inicijalnu kapsulu s osam grama plastičnog eksploziva. Eksplozija pali specijalnu smjesu u generatoru plina, čijim se izgaranjem oslobađa dušik, koji puni zračni jastuk.

Nakon što se napuše i amortizira udarac vozača, zračni jastuk se prazni, a cijeli ciklus traje 150 milisekundi. Senzorski sustav je tako podešen da reagira na sudar do određene brzine, odnosno određene deformacije karoserije automobila.

Zbog rizika da se nekontrolirano otvore u vožnji i izazovu nesreću, niti jedan sustav u automobilu nije toliko temeljito ispitivan kao sustav zračnih jastuka. Ako je u svijetu od uvođenja zračnih jastuka, u cestovnom prometu poginulo više od 50 milijuna ljudi, lako je zaključiti da je airbag spasio milijune…


Komentari

loading...