Ajax: ime čak sedam proizvođača automobila, niti jedan nije uspio opstati na tržištu

Po grčkom mitološkom junaku Ajantu nazvano je štošta, od sportskih klubova preko sredstava za čišćenje do računalnih programa, no u svijetu se automobilizma ovaj junak baš i nije proslavio, premda je optimističnih pokušaja bilo… 

Prvi bilježimo u New Yorku 1901., a potom 1906. čak dva, u Francuskoj i Švicarskoj. Francuski je model imao tri kotača, a osim imena Ajax znan je i kao Albert ili d’Albert. U Zürichu je pak Dr. G. Aigner propao već nakon prvog proizvedenog automobila.

Projekt je preuzela tvrtka s tri direktora, jednim iz New Yorka, drugim s otoka Jave, trećim iz Švicarske, nastupali su na Targa Floriu, okušali se u proizvodnji taksija, no sve je skupa propalo već do 1910.

Drugi je francuski Ajax trajao nešto dulje, od 1913. do 1919., a bila je riječ o malom i jeftinom automobilu s frikcijskim pogonom, kojeg su proizvodila dva Amerikanca, braća Briscoe.

I u njihovoj je domovini postojalo još nekoliko Ajaxa, s kojima nisu imali veze (kad su se vratili u SAD, ondje su proizvodili svoje modele pod markom Argo.) Drugi američki Ajax zabilježen je 1914. u Seattleu, treći 1921. u Bostonu, a četvrti, zasad najuspješniji, imao je najčudniju priču.

Uspješna tvrtka Nash kupila je posrnule, manje proizvođače automobila LaFayette i Mitchell. U Mitchellove pogone u Racineu u saveznoj državi Wisconsin prebacili su strojeve iz tvrtke LaFayette i dorađeni raniji model te marke predstavili 1925. kao Ajax.

Jedini model Six bio je sjajno opremljen za svoju klasu i dobro prihvaćen na tržištu Prodano ih je oko 22.000, a tada je Nash nakon samo godinu dana ugasio marku i model nastavio prodavati kao Nash Light Six.

Kupcima Ajaxa ponuđena je besplatna konverzija svih oznaka na automobilu u poznatije Nashove, tako da je očuvano vrlo malo originalnih Ajax automobila.


Komentari

loading...