BAS (Brake Assist) je elektro-hidraulički sustav kočne potpore u kritičnoj situaciji uspostavlja najveću kočnu snagu neovisno o pritisku papučice i tako znatno skraćuje zaustavni put…
Foto: Hollis Brothers Auto
Brojne se nesreće događaju nepotrebno, jer vozači u prvi tren koče nedovoljno energično ili neodlučno. Kad spoznaju ozbiljnost situacije i nagaze kočnicu, često biva prekasno. Izgubljene metre zaustavnog puta teško je nadoknaditi. Bio je to motiv stručnjacima tvrtke Daimler-Benz (danas Daimler) da početkom 90-ih pokrenu razvoj sustava kočne potpore.
Početkom 1996. u modelima Mercedes-Benz S i SL-klase predstavljen je sustav BAS (Brake Assist), koji u kritičnoj situaciji, neovisno o pritisku papučice kočnice, uspostavlja najveći intenzitet kočenja. Tako se znatno skraćuje zaustavni put, što je presudno za izbjegavanje nesreće. BAS je elektrohidraulički sustav napravljen na osnovi klasičnog kočnog servouređaja.
Uz pomoć membrane i komore s podtlakom (ostvarenim energijom motora) ostvaruje dodatnu silu na klipu glavnog kočnog cilindra. Bitan sklop je energetski (podtlačni) spremnik, koji u svakom trenutku raspolaže dovoljnom energijom za postizanje najjačeg kočenja. ‘Pametna elektronika’ prepoznaje paničnu reakciju vozača i neovisno o pritisku papučice kočnice uspostavlja najveću silu kočenja, na granici rada ABS uređaja.
BAS se aktivira elektromagnetskim ventilom, koji u desetinki sekunde povećava podtlak u podtlačnoj komori i generira dodatnu kočnu silu. Kočni sustav potpore djeluje autonomno i osigurava kočenje na granici fizikalnih mogućnosti (prianjanju gume i podloge), sve dok vozač drži pritisnutu papučicu kočnice. To posebice koristi kolebljivim vozačima. Nakon modela s Trokrakom zvijezdom, a od 1998. BAS je postao standardan u svim modelima Mercedes-Benz, a počeli su ga koristiti i ostali proizvođači.
Od listopada 2007. obvezan je u svim novim automobilima. Pored kratica BAS i BA, za Brake Assist, koristi se i kratica EBA (Emergency Brake Assist).