ENCIKLOPEDIJA

Bialbero, talijanski izraz za dva bregasta vratila, tehnologiju DOHC koju je 1912. izumio Fiat

Bialbero, talijanski naziv za dva bregasta vratila u glavi, stručno se koristi engleski naziv ‘double overhead camshaft’ (DOHC), a ponekad i ‘dual overhead cam’ i ‘twin cam’…

Kllasični motori imaju jedno bregasto vratilo i ako je ono u bloku, riječ je o koncepciji OHV (‘overhead valve’). Prvi takav motor napravio je 1912. Fiat, a 1913. Peugeot je konstruirao prvi motor s dva bregasta vratila i četiri ventila po cilindru. Potom je 1914. takvu koncepciju počeo koristiti Alfa Romeo, a slijedili su Isotta Fraschini, Austro-Daimler, Rolls-Royce, Bentley, Mercedes, Audi

Prvi DOHC motor imao je dva ventila po cilindru i tu s koncepciju od 1954. koristio Alfa Romeo Giulietta i Alfa Romeo Giulia, a 1960-ih Fiat 125 i Fiat 124 Sport). Dva bregasta vratila u glavi omogućavaju povećanje kuta među cilindrima i ugradnju većih ukoso postavljenih ventila, čime se poboljšava punjenje i pražnjenje cilindara te se povećava snaga i smanjuje emisija štetnih plinova.

Motori s dva bregasta vratila mogu imati 2, 3, 4 ili 5 ventila po cilindru. Kod 3-ventilskog motora ugrađena su dva usisna i jedan ispušni ventil, a kod 5-ventilskog – tri usisna i dva ispušna.

Bregasta vratila se mogu pokretati lancem (jednostrukim ili dvostrukim), zupčastim remenom ili zupčanicima, a koristila se i koncepcija s ‘kraljevskim vratilom’, s dva stožasta zupčanika.

Postoji i kombinirani pogon, kad su bregasta vratila povezana lancem ili zupčanicima, a samo jedan dobiva pogon lancem ili zupčastim remenom. Kako bi se smanjila visina motora (bregasto se vratilo okreće dvostruko sporije od koljenastog te ima i dvostruko veći lančanik), uvodi se i prijenos s dva primarna lanca.

Prvi pokreće veći lančanik, s kojim je sparen dvostruko manji lančanik, koji preko lanca pokreće jednako tako veliki lančanik (upola manji nego normalno). Takvu koncepciju koriste novi BMW dizelaši. Kod njih je cijeli pogon smješten iza motora, kako bi se smanjila visina prednjeg dijela motora (time se povećava sigurnost pješaka).

Izraz Bialbero ponekad se koristi i za označavanje nekih modela Abarth iz 1950-ih.

Autor

Preporučeni sadržaj

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

OsigurajMe-logo