Bokser koncepcija omogućava niže težište i bolju aerodinamiku, ali uz veću cijenu i skuplje održavanje
Bokser ili bokserski motor koncepcija je s nasuprotnim cilindrima te klipnjačama na posebnim rukavcima koljenastog vratila. Prvi bokserski motor konstruirao je 1896. Carl Benz, a prva serijska proizvodnja počela je 1923., u motociklu BMW R32.
Popularnost ta koncepcija duguje ipak, prvenstveno, kultnom modelu Volkswagen Buba, konstruiranom 1934. Iz njega je, nakon II. svjetskog rata, nastala čitava serija modela, uključujući VW Karman Ghia, Volkswagen T1, Porsche 356, s 4 cilindra Porsche 911, sa 6 cilindara. Bokserski motor u se pravilu ugrađuje uzdužno.
Nasuprotno postavljeni cilindri osiguravaju najbolje uravnoteženje te nisu potrebni teški protutezi na radilici. To olakšava konstrukciju i zbog toga bokserski motor Lycoming pokreće mnoge lake zrakoplove: Cessna, Piper, Zlin…
Citroën je svoj slavni model 2CV, koji se proizvodio od 1948. do 1990., opremao dvocilindarskim bokserskim motorom. Po istoj su tehnologiji nastali i Ami 6, Ami 8, Dyane, Mehari i LN, a od 1970. do 1986. 4-cilindarski bokser motor ugrađivao se u model Citroën GS, “Europski automobil 1971. godine”.
Francuski kompaktni hit bio je predložak za Alfa Romeo Alfasud 1972. – 1984.), s 4-cilindarskim bokser motorom hlađenim tekućinom.
Nasuprotno postavljeni ležeći cilindri osiguravaju mirniji rad motora te poboljšavaju stabilnost (na slici niže) i aerodinamiku automobila (zbog niže položene haube).
Slijedili su Alfa Romeo modeli 33, 145 i 146. Subaru je koncepciju 4-cilindarskog bokser motora prvi put upotrijebio u modelu FF-1, koji se proizvodio od 1968. do 1972.
Subaru, uz Audi najpoznatiji proizvođač auta s pogonom 4×4, 2007. je predstavio svoj prvi dizelski motor – 2.0/150 KS, ujedno i prvi dizelaš bokserske izvedbe. Te je godine Subaru predstavio slavnog pretka Legacy – model 4WD Station Wagon, koji je uz 4-cilindarski bokser imao i prvi uključivi 4×4 pogon.
Bokserski motor koristio je i Chevrolet Corvair iz 1960., a od 1975. takvu koncepciju koristi i motocikl Honda Gold Wing (od 1988. sa šest cilindara).
BMW ima najdulju tradiciju u proizvodnji bokserskih motora – u dvocilindarskoj zračno hlađenoj izvedbi u motocikle ih neprestano ugrađuje od 1923. Na slici gore je briljantno koncipirani motor motocikla BMW R 1250 GS s 2×2 bregasta vratila, sustavom za podešavanje faze svih ventila i hoda usisnih ventila te osovinom za uravnoteženje inercijskih sila drugog reda. Iz 1254 ccm razvija najveću snagu od 100 kW (136 KS) pri 7750/min i najveći okretni moment od 143 Nm pri 6250/min.
VRLINE
– izvrstan dinamički balans
– nisko težište, što poboljšava dinamičku stabilnost i upravljivost
– bolja aerodinamika (zbog niže i položenije haube), što poboljšava performanse i smanjuje potrošnju
MANE
– kompliciranija izvedba i viša cijena
– skuplje održavanje
Važno: ne smije se brkati V motor s kutem 180° (koristio ga je Ferrari) s bokser motorom, jer su kod njega nasuprotni cilindri na istom rukavcu te klipovi ne idu jedan prema drugom, nego jedan za drugim. Danas ga zbog skupoće koriste još samo Subaru i Porsche.