DOBRO JE ZNATI

DPF – evo zašto je važno jedanput tjedno ‘ispuhati’ dizelaša

Dizelski motor automobila koji se vozi samo po gradu ne može obaviti proces regeneracije (spaljivanje čestica čađe), pa proces slijedno započinje i prekida se, čađa zaostaje u DPF uređaju (filtru čestica čađe), a dodatno ubrizgano gorivo, namijenjeno izgaranju čađe, kapa u karter i razrjeđuje motorno ulje…

Znate li zašto mnogim automobilima dizelski motori ne troše ni kapi motornog ulja, a razina se često povećava?! Zato što ih često voze po gradu, pa započeti proces DPF regeneracije ne završava, nakon toga počinje ispočetka, pa opet ne završava, a za svaki se nepotrebno ubrizgava dodatna količina goriva, koja ne izgara, pa potom generira dodatno stvaranje čađe i razrjeđivanje motornog ulja.

DPF (Diesel Particulate Filtar) je uređaj u ispušnom sustavu, koji u svojoj saćastoj jezgri taloži, prikuplja čestice čađe – krute čestice, nakupine atomarnog ugljika, posljedice nepotpunog izgaranja goriva (skupine ugljikovodika). Kad se nataloži velika količina čađe, otežava se izlaz ispušnih plinova kroz DPF, koji je serijski spojen u ispušni sustav. Tada se, slično kao kad želimo ispuhati začepljen nos povećava razlika tlakova ispred i iza DPF uređaja.

Kad se razlika tlakova ispušnih plinova na ulasku i izlasku iz DPF uređaja poveća iznad granične vrijednosti (50-70 mbar, ovisno o motoru), ECU inicira ubrizgavanje dodatne količine goriva kojom se povisuju temperature ispušnih plinova te spaljuje i nataložena čađa i ispuhuju ostaci izgaranja

Upravo po razlici tlakova na ulasku i izlasku iz DPF-a, koje mjere senzori tlaka, upravljački modul određuje trenutak kad je potrebno čađu spaliti (jedini način uklanjanja u radu motora, dakle bez servisa). Normalna razlika u tlakovima na ulasku i izlasku iz DPF-a je 20 do 30 mbar, a tolerira se 50 mbar. U suvremenim dizelskim automobilima, ovisno o veličini, snazi i namjeni, granični diferencijalni tlak, koji inicira početak DPF regeneracije, je podešen na 50 do 70 mbar.

Kad ECU, upravljački modul dizelskog motora, dobije signal da je prijeđen granična razlika tlaka na ulasku i izlasku iz DPF-uređaja, pokreće proces regeneracije – inicira ubrizgavanje dodatne količine goriva, najčešće tri do 10 minuta. No, tada motor, da bi se izgaranje čađe u DPF-u bilo učinkovito, mora raditi pri povećanom broju okretaja i opterećenju, najbolje na autocesti ili obilaznici.

Uz povećanu količinu ubrizganog goriva povisuje se temperatura ispušnih plinova na više od 800°C, što doprinosi izgaranju čađe, a dinamički tlak ispušnih plinova, pri povišenoj brzini vrtnje motora, potom ostatke ispuhuje vani.

Što se događa kad se stalno vozi po gradu i tjednima se ne izlazi na otvorenu cestu (obilaznicu, autocestu)? To je posebice često kod onih koji koriste vozilo samo za grad, auto-škole… Postupak regeneracije se započinje i prekida, a ne smije prekidati, jer ga potom treba početi ispočetka.

Svaki put se ubrizgava dodatna količina goriva, koja, u prekinutom procesu DPF regeneracije ne spaljuje (uklanja) čađu, nego viškom neizgorenog goriva stvara se dodatna količina čađe, a velik dio goriva završava u motornom ulju, razrjeđuje ga i pogoršava podmazivanje motora (povećava habanje vitalnih dijelova motora).

VAŽNI SAVJETI
1. Dizelski automobil svakih nekoliko dana, a najmanje jedanput tjedno treba barem pet kilometara ‘propuhati’ bržom vožnjom na autocesti, vodeći računa da se ne prekorači dopuštena brzina (čl. 54, odnosno određena prometnim znakom)
2. Započeti postupak DPF regeneracije (vidi se po signalu na instrumentnoj ploči) ne smije se prekinuti, nego treba dovršiti.
3. Ako se automobil pretežito vozi u gradu, ulje u dizelskom motoru, s uljnim filtrom, treba izmijeniti najkasnije na 10.000 km.
4. Ako je DPF uređaj napunjen i blokiran čađom preporučljivo se odvesti automobil u specijalizirani servis na čišćenje čađe

Autor

Preporučeni sadržaj

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

OsigurajMe-logo