20 godina: Smart City Coupe/Forfour (1998. – 2007.), punopravni dvosjed-igračka

Revolucionarni 2,5-metarski dvosjed, kojeg je satni magnat Nicolas Hayek (Swatch) 1993. počeo razvijati s Volkswagenom, a realizirao 1998. s Daimler-Benzom, uspio je lošije od očekivanja
Prije dva desetljeća počela je proizvodnja jajolikog automobila dugačkog 2,5 m, za kojeg se mislilo da će unijeti revoluciju u automobilski promet. Ideja se temeljila na dva uporišta. Prvi je logici da se u europskim gradovima po automobilu prosječno vozi 1,2 do 1,5 osoba. Druga je bila u viziji da će poslovni ljudi, pa i privatnici, ubuduće na put ići brzim vlakovima, vozeći u vlaku i automobil-dvosjed, pao korisnu ‘prtljagu’. Zbog toga je bilo važno napraviti automobil dugačak do 2,5 m. Zašto? Da bi u vagon mogao stati poprečno, a time se bolje iskorištava prostor vlaka, a, što je još važnije, ubrzavao bi se istovar na poprečnu rampu – ne bi trebalo čekati na izlazak, po sustavu gusjenice, nego bi mogli izići istodobno. Iza ideje stajao je Nicolas Hayek, švicarski satni magnat (Swatch) libanonskog podrijetla, koji je automobil htio koncipirati sustavom lego-kockica. Počeo je razvijati 1993., u suradnji s Volkswagenom, a nakon razlaza okrenuo se Daimler-Benzu te su 1994. osnovali zajedničku tvrtku MCC (Micro Compact Car AG). Za početak je planiran električni i hibridni pogon, ali to je bilo dva desetljeća prerano. SmartCity coupe proizvodio se s 3-cilindarskim turbobenzincem 0,6 i turbodizelašem 0,8.Uspjeh je, ipak, bio lošiji od očekivanja. Model prve generacije, koji se do 2002. zvao City Coupe preimenovan je u ForTwo, kad je, s Mitsubishijem, napravljen Forfour.  Zanimljivi ForTwo Cabrio predstavljen je 2003. a u maloj seriji bio je dostupan kao Ceossblade, bez A-nosača krova i ‘podrezanim’ vjetrobranom. Model druge generacije stigao je 2007, a treće, još uvijek aktualne 2017. U 20 godina proizvedeno ih niti dva milijuna, jedva trećina od očekivanja. Zbog toga će se Smart četvrte generacije od 2020. proizvoditi samo u električnoj verziji. Zanimljivo, Smart se od proizvodio u tri koncerna: Daimler-Benz (1999. – 1999.), DaimlerChrysler (1999. – 2007.) i Daimler AG (od 2007.)……………………………………………………..PROČITAJTE NAŠE ČLANKE O MODELU DRUGE I TREĆE GENERACIJE, A NIŽE JE ČLANAK OBJAVLJEN 1998. U SLOBODNOJ DALMACIJIEKSKLUZIVNOVozili smo: MCC Smart & PulseMoćni patuljakPiše: dr. Željko MarušićDopao nas je automobil kakav svijet do sada nije vidio. Simpatičan, jajolik dvosjed, dug samo dva i pol metra, izgleda kao velika igračka. Oblikom podsjeća na ‘invalidsku’ BMW Isettu iz šezdesetih, a zove se MCC Smart. ‘Ime’ je kratica od Micro Concept Car, a ‘prezime’ znači Swatch Mercedes ART. To otkriva neobičan ‘brak’ švicarskog satnog koncerna Swatcha i njemačkog Daimler-Benza. Izveden je po filozofiji Swatcha i tehnologiji Daimler-Benza. Na unutrašnjem dijelu pragova stoji ‘engineered by Daimler-Benz’, ali nigdje nema trokrake srebrne zvijezde. To dakle jest i nije pravi Mercedes. Zlobnici tvrde da je Daimler-Benz namjerno sakrio amblem, za lakši strateški uzmak krene li projekt naopako. U posljednji je trenutak smart dobio i ‘nadimak’ pulse (engl. bilo), za skuplju verziju, i pure (čist, nepatvoren), za osnovni model. Pitali smo se hoćemo li uopće stati u kabinu, no kad smo otvorili velika vrata i sjeli na tvrda i tanka,ali limuzinski prostrana sjedala s integriranim naslonima, shvatili smo da je to ipak punopravan automobil. Iako zvuči čudno, komforno je kao u automobilu srednje klase. Posebice na suvozačevom sjedalu pomaknutom malo unatrag. ‘Tajna’ prostranosti je u kabini širine 152 i visine čak 153 cm, uspravnim sjedalima i malom motoru smještenom ispod prtljažnika. Raznobojna je pastelna unutrašnjost složena po sustavu lego-kockica. Na središnjoj su konzoli postavljene kuglaste ‘ure’ za vrijeme i okretaje, glazbena linija i lepezasta polica za sitnice. Prekidači i poluge podsjećaju na dječje igračke, a sve su važne komande smještene priručno i simpatično. Ugrađena je čak i klimatizacija.’Mesnati’ volan sa zračnim jastukom lijepo je oblikovan, ali se na žalost ne može podešavati po visini. Unutrašnjošću dominira tvrda i kvalitetna plastika. Po svakom se detalju vidi visoka kvaliteta obrade i talentiranost dizajnera, kako i priliči proizvodu ‘s pedigreom’. Za razliku od običnog modela, pulse ima i stakleni krov.Kratak, širok i visok prtljažnik ima obujam od 260 litara, što je dovoljno za četiri ‘gajbe’ mineralne vode. Više se ne može ni poželjeti u malom automobilu. Prema propisanoj smo se proceduri prvo vezali. Ugurali smo šareni ključ u konzolu mjenjača, stisnuli kočnicu i gurnuli ručicu mjenjača u ‘ler’. Na elektronskom se displeju u brzinomjeru ukazalo slovo N i tek tada okrenuli ključem. Iza leđa nam je neobično i prilično bučno, poput mlinca za kavu, zabrektao turbo benzinac od 600 kubika. Priključen je na sekvencijalni (slijedni) poluautomatski mjenjač sa šest stupnjeva, te nije ugrađena papučica spojke.  Ručicu mjenjača smo pomakli ulijevo i tada se jednostavno guranjem naprijed bira viši i povlačenjem niži stupanj prijenosa. Kad je displej mjenjača pokazao ‘1’ stisnuli smo gas i automobil je poskočio. Uz priličnu je buku brzinomjer brzo pokazao 35. Gurnuli smo ručicu i nakon kratke se stanke uključio se drugi stupanj prijenosa, što se može očitati i na tabli s instrumentima. Iako šaltanje nije sporo, mehanikom bi se to moglo raditi brže. Uz pomoć turbopunjača motor brzo pokazuje mišiće. Do 60 smo potrošili sedam sekundi i tada se u drugoj brzini uključuje limitator. U iduće četiri sekunde u trećem smo stupnju stigli do 80. To su podaci s kojima se na semaforu (pravodobnim startom) može pobjeći mnogo snažnijim automobilima. U četvrtom je stupnju ubrzanje već malo sporije i do stotke treba ukupno 18 sekundi. No to i nije tako loše za mali gradski automobil.Velika je vrlina Smarta okretnost. Krug okretanja od samo osam metara jamči manevarske sposobnosti kakve vozači u ‘običnim’ automobilima mogu samo sanjati. No volan je, bez servouređaja, ipak pretežak, što remeti užitak gradskog vijuganja. Kod bržih naleta dolazi do izražaja primjerna stabilnost Smarta. Nakon prevrtanja A-klase, Daimler-Benzovi su stručnjaci dodatno ukrutili ovjes, snizili težište i proširili trag stražnjih kotača. Zbog toga smart kroz zavoje ide kao po tračnicama, kao engleski ‘mini’ iz najboljih dana. Kočnice omogućuju zaustavljanje pri 100 km/h za 43 metra, što je dobro, ali ne i revolucionarno.Zvuči čudno, ali smart se bolje osjeća na otvorenoj cesti nego u gradu. Kako bi se izbjegla opasnost prevrtanja (nakon afere s A-klasom u Daimler-Benzu pušu i na hladno), ovjes je ukrućen kao u go-kartu. Zbog toga se osjeća i najmanja neravnina, a drmanje je posebice izraženo prilikom prelaska tračnica. Na autoputu smart lako hvata najveću brzinu od 135 kilometara na sat. Brzina je elektronski ograničena, a bez blokade bi bilo moguće barem 145. Zbog toga će mnogi vlasnici Smarta brzo u potragu za ‘čipom’ koji uklanja blokadu. No i bez toga je brzina sasvim dovoljna za vožnju u srednjoj traci ‘Autobahna’. Mali razmak između petog i šestog stupnja omogućuje zadovoljavajuća ubrzanja kod velikih brzina. Povoljan omjer dužine i međuosovinskog razmaka, te dobro izbalansiran ovjes jamče zadržavanje pravca kao u velikoj limuzini.Sigurnost je bila najvažnija zadaća konstruktora. U serijskoj su opremi dva zračna jastuka, kočioni ABS i elektronska kontrola stabilnosti. Zbog iznimno čvrste karoserije i bogate opreme smart teži dobrih 750 kilograma, što će mnoge iznenaditi. Zato potrošnja goriva nije revolucionarno niska. U prosječnim uvjetima treba računati s 4 do 6 litara, a kod pretjerivanja i sa 7. Spremnik goriva drži samo 22 litre, što je velika mana.Smart unosi novu dimenziju u automobilski promet. To je patuljasti automobil zanimljive opreme, dobrih voznih svojstava i dovoljne prostranosti za dvoje putnika. Snalazi se dobro i u gradu i na autocesti. Budući da se ipak radi o Mercedesu, cijena ne može biti niska. Za sada se ne prodaje u Hrvatskoj, a u Njemačkoj se smart & pure može dobiti po izvoznoj cijeni od 14.207 DEM. Model smart & puls zapada neto 15.069 DEM.Siguran poput velikogRezultati crash-testova pokazuju da je smart siguran. U izravnom je srazu ‘masakrirao’ dvostruko dužeg i težeg Mercedesa E-klasa. To izgleda nevjerojatno, jer Smart nema ‘nos’ za ublažavanje udarca. Iznimno čvrsti smart pri sudaru koristi deformacijsku zonu drugog automobila, primjerice mekan prednji dio E-klase.’ Mnogo je gore ako se smart umjesto u velikog Mercedesa ili Renaulta s mekanim nosom zaleti u drugog Smarta bez nosa, ili u zid. Tada su od velike koristi zračni jastuci i sigurnosni pojasevi programirane sile zatezanja.Profit i ugledMnogi se pitaju zbog čega je Daimler-Benz ‘izazivao sudbinu’ minijaturnim automobilom i čudnim dealom  sa Swatchom? Nije li cjelokupan projekt suprotan aristokratskom imageu Daimler-Benza? Njegov je boss  Jürgen Schrempp j uvjeren u uspjeh: ‘Ono što donosi profit, ne može štetiti ugledu tvrtke’. Formula Swatcha – niska cijena, kvaliteta i užitak življenja – trebala bi osigurati uspjeh malog Mercedesa. Tvrtka MCC osnovana je krajem 1994. s vlasničkim udjelom Daimler-Benza od 51 posto i švicarskog satnog koncerna SMH od 49 posto. Ukupno je planirano uložiti 1,5 milijardi DEM, a ta je suma do danas udvostručena. U rujnu prošle godine Daimler-Benz povećava svoj vlasnički udio na 81 posto, a prije dva mjeseca otkupljuje sve akcije Swatcha.Osobna kartaMotor: benzinski, trocilindarski, s turbinskim prednabijanjem, ugrađen straga poprijeko, bregasto vratilo u glavi (zupčasti remen), dva ventila i dvije svjećice po cilindru, pojedinačno slijedno ubrizgavanje, hladnjak stlačenog zrakaObujam: 599 ccmProvrt x hod: 63,5 x 63,0 mmSnaga: 40 kW/55 KS pri 5250/minMoment: 80 Nm pri 2000 – 4500/minMjenjač: slijedni poluautomatski sa šest stupnjeva prijenosa; Kočnice: sprijeda diskovi (samoventilirani), straga bubnjevi, ABSGume: sprijeda 135/70 R 15; straga 175/55 R15Dimenzije: 250 x 151,5 x 152,5 cmPrtljažnik: 150 l Masa/nosivost: 750/230 kgBrzina: 135 km/h (elektronski ograničena)Ubrzanje (0-100): 18,2 sPotrošnja: 4 do 6 l/100 kmCijena: 15.069 DEM (u Njemačkoj)Za i protivHvalimo• okretnost• kvalitetu• prostranost• opremu• vozna svojstvaKudimo• spremnik goriva• udobnost• težak volan• buku motora

Komentari