Fiat Punto (1993. – 1999.), ‘Europski automobil 1995. godine’, posljednji uspješni Fiat

Premda ga je Uno, kojeg je trebao naslijediti, nadživio tri godine, bio je ‘penicilin’ za Polo, Corsu i Fiestu, jer je nudio najbolju kombinaciju dinamičnosti, prostranosti te korektne potrošnje i kvalitete. Ima ih još…
Bila su t vremena kad je Fiat imao ugled ‘proizvođača najboljih malih automobila’. Fiat Punto, koji je točno prije četvrt stoljeća najavljen u talijanskim tiskovinama kao nasljednik uspješnog Una, predstavljen u rujnu 1993. na njemačko i talijansko tržište stigao je početkom listopada, a u studenome na ostala. U krivo vrijeme, za malo prekasno za učešće u izboru za ‘Europski auto 1994. godine’ (sredinom studenoga pobijedio je Ford Mondeo prve generacije, nasljednik Sierre), a prerano za sljedeći izbor u kojem će se trebati suočiti, s gotovo godinu mlađim konkurentimaGodinu nakon toga Punto ipak, uvjerljivo postaje ‘Europski auto 1994. godine’ s 370 bodova, ispred Volkswagen Pola (292) i Opel Omege (272). Fiat Punto je nastavio tehnologiju koju je 1969. uveo Autobianchi A112, razradio Fiat 127, a potom 1983. ‘izbrusio’ Fiat Uno. Punto prve generacije, razvijen pod kodnom oznakom Tipo 176, donio je atraktivan dizajn, kojeg je skrojio Giorgetto Giugiaro, u karoseriji s 3 i 5 vrata, dimenzije kojima je za pola klase nadmašio Uno. Dužinom 3760, širinom 1625 i visinom 1450 mm bio je 115 duži, 76 širi i 45 mm viši. Pritom je međuosni razmak povećan za 88 mm, na 2450.Koliko je Punto tada iskoračio u klasi pokazuje što je dimenzijama nadmaši, nominalno za klasu veći Volkswagen Golf I iz 1974. Osnovni se model (55 S) pokretao motorom Fire obujma 1108 cm i snage 55 KS pri 5500/min.Zahvaljujući tada, za nižu klasu izvrsnoj aerodinamici (0,35) i mjenjaču od 5 stupnjeva, te umjerenoj masu od 842 kg, postizao je korektne performanse (16,2 s, 155 km/h), uz prosječnu potrošnju od 6,2 l. U početnoj su ponudi bili modeli 75, s 1242 ccm i 73KS,  pretkomorni turbodizelaš TD 70 s 1688 ccm i 71 KS. Mogao je potegnuti 163 km/h, do stotke je ubrzavao za 14,8  km/h uz prosječnu potrošnju, tada vrlo povoljnih, 6,4 litara.Međuosni razmak od 245 cm osiguravao je pristojan komfor straga, a koeficijent otpora zraka (0,35) za to je doba i mali automobil, bio uzoran.Benzinsku su paletu obogatili modeli s 1242 ccm  i 58 i 60 KS,  85 16V s 88 KS iz istih 1242, koji je već do stotke ubrzavao za 11,4 s i postizao 175 km/h. Ta je motorizacija bila dostupna već dostupna u verziji Cabrio.Bez krova se mogao naručiti i model 90 s 1581 cm i 88 KS. Na vrhu ponude bio je model GT s 1372 ccm i turbopunjačem, koji je razvijao 133 KS pri 5750/min. Dovoljno za sprint do stotke za 8,0 s i najvećih 200 km/h.Punto je 1965., kao apsolutno prvi u klasi i jedan od prvih uopće donio 6-stupanjski mjenjač, u modelu Punto 6 Speed, te verziju s kontinuiranim automatskim mjenjačem (CVT).Premda se ne može reći da je briljirao, Punto je pokazao solidnu kvalitetu i pouzdanost, uz čvršći i izdržljiviji lim nego u Unu. Do kraja 1999. proizvedeno ih je lijepih 3,43 milijuna. Zamijenio ga je Punto II, koji se u Italiji proizvodio do 2010, od 2005. kao Punto Classico, paralelno s modelom treće generacije koji je predstavljen 2005. Prvi Punto, ne samo zbog titule ‘Europskog auta 1996. godine, bio je najbolji u klasi.Pamtit će se i po zlosretnom logou Fiata s pet ukošenih crta, što je bila kratka epizoda iz 1990-ih.

Autor

Preporučeni sadržaj

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

OsigurajMe-logo