6. listopada 1955. počela serijska proizvodnja legendarnog Citroëna DS

U pariškoj tvornici Javel s trake je sišao prvi primjerak legendarne Žabe, jednog od najrevolucionarnijih u automobilskoj povijesti, s hidropneumatskim ovjesom, koji je do 24. travnja 1975. proizveden u 1.455.746 primjeraka…
Na salonu u Parizu, 5. listopada 1955. predstavljen je prvi Citroën DS, legendarna Žaba, a dan poslije, na današnji dan prije 64 godine, proizveden je prvi primjerak. Osim OHV motora obujma 1911 ccm snage 75 KS pri 4500/min, dugohodne izvedbe (78 x 100 mm), koji je uveden 1934., u slavnom modelu Traction Avant, sve drugo bilo je kao s druge planete. Fluidna karoserija dugačka 4838, široka 1790 i visoka 1470 mm, koja je podsjećala na žabu (to je tajna nadimka), ali i na morskog psa imala je izvrnu aerodinamiku (Cd 0,38). Sprijeda su bile disk kočnice, po čemu je DS bio prvi na svijetu među visokoserijskim modelima. Zanimljiv je i golemim međuosnim razmakom od 3125 mm. Ovjes je bio neovisan na sva četiri kotača, ali to je tek početak revolucionarnosti ovog modela. Kod kongenijalnih automobila tada je hidraulički sustav korišten samo za kočnice, kod rijetkih i za servouređaj volana. Citroën DS ga je usto koristio za ovjes, hidropneumatski, prvi aktivni ovjes, koji je koristio hidraulički tlak od 1,7 bara. Tvrtka iz Pariza ga je već upotrijebila u najopremljenijoj verziji modela Traction Avant. Imao je i krov od fiberglasa, što je snizilo težište i povećalo ionako izvrsnu stabilnost te smanjilo ukupnu masu.DS je bio zanimljiv jer mu re polumjer upravljačkog polumjera kotača bio nula, koji povećava stabilnost upravljanja (prvi automobil s negativnim upravljačkim polumjerom bio je Audi 80 iz 1972.) Uz ukupnu masu od 1220 kg (hidraulički ovjes donio je dodatnih 65 kg), i izvrsnu aerodinamiku, 4-stupanjski mjenjačem je mogao potegnuti do 145 km/h, a do 100 km/h je ubrzavao za 20 s. Za tadašnje je vrijeme to bilo OK.Hidropneumatski ovjes je omogućio ručno podešavanje visine u pet položaja, udaljenosti od podloge 9 do 28 cm. Svakim je sljedećim ovjes postajao sve tvrđi, te je u gornjem, zbog 64 posto mase na prednjim kotačima mogao voziti na tri kotača (bez jednog stražnjeg)! Nije bila potrebna dizalica nego potpornji. Pri izmjeni kotača automobil bi se digao u krajnji položaj, postavili potpornji i potom visina kotača postavljena u srednji položaj.DS je postao senzacija salona u Parizu i tržišni hit i uskoro je ‘isplivalo’ da je naziv kratica od francuskog La Déesse (Božica). Pored standardne verzije, 1958. stigao je karavan, dugačak 4990 mm.U njemu uživaju svi, od bogatih tvorničara i estradnih umjetnika, do najutjecajnijih političara i državnika. Luksuzno opremljena Citroënova Žaba postaje službenim vozilom francuskih predsjednika, od generala de Gaullea do Georges Pompidoua. Na domaćem je tržištu ponuđena  nešto skromnija osnovna verzija ID19. Zanimljivo, prvi je DS imao 6-voltnu instalaciju, koja je 1960. prebačena na 12V. Snaga motora je 1961. povećana na 80 KS pri 4250, kada je uvedena i verzija Cabriolet.Novi, suvremeniji motor serije DY s 1972 ccm i 84 KS pri 5250/min ugrađen je 1965., a ponuđena je snažnija verzija s 2175 cm i 100 KS pri 5750 min, u verzijama DS 21 i DX Redizajn, nakon 12 godina napravljen je 1970. Uspješan dizajn postao je još uspješniji (dužina je povećana na 4874 mm) jer su sprijeda ugrađena dvostruka svjetla ispod pokrova od pleksiglasa, a unutrašnja su svjetla bila mehanički zakretna, povezana s upravljačkim mehanizmom. Verzija DS 20 s 90 KS pri 5750 ccm uvedena je 1968., kad i DS 21 sa 104 KS, a 1971. je DS 20 pojačan na 98 KS.Daljnji iskorak k dinamičnosti i luksuzu bio je 1969., kad je DS 21 s elektroničkim ubrizgavanjem goriva Bosch D-Jetronic pojačan na 120 KS pri 5250/min te je dobio 5-stupanjski mjenjač te 1971., kad je opremljen 3-stupanjskim BorgWarner automatskim mjenjačem.Top Gun varijanta DS 23 stigla je 1972., s 2347 ccm 110 KS u karburatorskoj verziji i DS 23 ie sa 126 KS. Taj je mogao potegnuti 185 km/h i do stotke ubrzati za 10,4 s.Tijekom karijere ovaj se model proizvodio i u jednostavnijim verzijama ID 19, D Spécoal i S Super/ 5Do 24. travnja 1975. proizveden u 1.455.746 primjeraka, od toga 1.330.750 u Parizu, a proizvodio, odnosno montirao se u Australiji (Heidelberg), Portugalu (Manguaode), UK (Slough) i Jugoslaviji (Koper).Citroën DS je zbog stila i ekskluzivnosti imao bogatu filmsku karijeru…

Komentari