NA DANAŠNJI DAN

19. rujna 1887. rođen dr. Graham Edgar, tvorac oktanskog mjerenja goriva

Sredinom 1920-ih, znanstvenik iz Ethyl Gasoline Corporation, tada u vlasništvu GM-a i naftne kompanije Standard Oil, osmislio je učinkovitu metodu ispitivanja otpornosti benzina na detonantno izgaranje…

Među najvećim problemima s kojima su se susretali rani automobilisti bila je nekvaliteta, odnosno da budemo precizniji, nekonzistentnost kvalitete goriva.

Nije bio problem proizvesti benzin, pa niti nabaviti ga, no nisu postojali odgovarajući sustavi za kontrolu njegove kvalitete, odnosno upotrebne vrijednosti.

Taj je problem sredinom 1920-ih godina riješio dr. Graham Edgar iz tvrtke Ethyl Gasoline Corporation, koja je tada bila u vlasništvu General Motorsa i naftne kompanije Standard Oil, rođen na današnji dan prije 132 godine.

Njegova metoda određivanja oktanskog broja u velikoj se mjeri, mora se napomenuti, naslanjala na radove Sir Harryja Ricarda. Automobilisti su se tako riješili neugodnih detonacija, koje su svakako uništavale užitak vožnje, a u najgorim slučajevima mogle i permanentno oštetiti ili čak uništiti motor vozila.

No sam problem nekontroliranih detonacija benzinskih (otto) motora riješio je američki kemičar dr. Thomas Midgley Jr. (1889. – 1944.), izmislivši olovni benzin, koji je prvi put proizveden 9. prosinca 1921. godine.

Oktanska vrijednost goriva određuje se zahvaljujući Edgarovoj klasifikaciji prema dva referentna goriva, odnosno njihovoj smjesi. Izooktan C8H18 je vrlo otporan detonaciji te mu je oktanski broj 100.

Razlog je u umreženoj strukturi ugljika s razmjerno malo slobodnih atoma vodika. Heptan C7H16 je naprotiv vrlo sklon detonaciji te mu je oktanski broj 0. To omogućuje njegova duga, lančasta struktura (koja lako puca), s mnogo slobodnih atoma vodika. Svaki motorni benzin sastoji se od nekoliko desetaka, do preko stotinu ugljikovodika.

Kod modernih, bezolovnih benzina (poput Eurosupera 95) prevladavaju aromati prstenastih struktura i izoparafini razgranatih struktura. Oznaka 95 (oktanski broj) znači da takvo gorivo ima otpornost na detonantno izgaranje kao smjesa 95 posto izooktana i pet posto heptana.

Oktanski broj se najčešće označava s RON, što je kratica od Research Octane Number – istraživački oktanski broj. Određuje se laboratorijski, a postoji i MON (Motor Octane Number) motorski oktanski broj, koji se određuje za svaki motor posebno…

Autor

Preporučeni sadržaj

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

OsigurajMe-logo