EGR Ventil: kako ga očistiti od čađe? kad se popravlja, a kada mijenja?

Elektromagnetski ventil često zapeče, pa ga rastavljati pažljivo, da se ne ošteti. U 75% slučajeva popravak je moguć
EGR je kratica od ‘exhaust gas recirculation’ (recirkulacija ispušnih plinova), odnosno od ‘engine gas return’ (povrat plinova motora). Radi se, dakle, o sustavu za recirkulacije ispušnih plinova. Povratom dijela ispušnih plinova u usisnu cijev snižavaju se vršne temperature izgaranja, čime se znatno smanjuje sadržaj kancerogenih dušičnih oksida u ispuhu. Ugrađuje se u suvremene benzinske i dizelske motore i temelj je za postizanje normi Euro 5, te Euro 6 koje stupaju na snagu krajem sljedeće godine. Simptomi začađenja: podrhtavanje u leru, pad snage motora i miris ispušnih plinova u kabini. Stupanj otvorenosti EGR ventila ovisi o brzini vrtnje, opterećenju i temperaturi motora
Količina ispušnih plinova u benzinskim je motorima do 20, a u dizelskim i do 60 posto. Njihova količina ovisi o brzini vrtnje, opterećenju i temperaturi motora, a podešava se stupnjem otvorenosti EGR ventila. Recirkulacijom ispušnih plinova, do 60 posto, smanjuje se količina dušičnih oksida. Njihova je količina ograničena lošim utjecajem na potrošnju goriva, sadržaj ugljikovodika u ispuhu i mirnoću rada motora. Zbog toga se u leru isključuje povrat ispušnih plinova. Otvara ga elektromagnetski sklop, na temelju informacija iz upravljačkog modula. Problemi sa začađenjem u pravilu nastaju u dizelskim motorima, rijetko u benzincima, zbog čađe (nakupina elementarnog ugljika), koja je, u većoj ili manjoj mjeri, nužan produkt izgaranja.

Najčešći su uzroci začađenja EGR ventila: učestale vožnje na kratkim relacijama, previsoka razina ulja u motoru, pohabane vodilice ventila, neispravan odušak uljnog korita, neispravan turbopunjač, neredovita izmjena ulja i filtra, korištenje mineralnog ili polusintetičnog ulja umjesto sintetičnog, istrošenje klipova i karika. Ako je povratni tlak u ispušnom sustavu previsok, pri većim opterećenjima kod dizelskih motora EGR ventil se može sam otvoriti. Tada često izgori membrana i ventil se uništi. Prepoznatljiv znak ove greške je promjena boje na kućištu ventila (poplavi). Posljedica je podrhtavanje motora u praznom hodu, pad snage i miris ispušnih plinova u kabini.
Najviše problema sa začađenjem EGR-a imaju dizelski motori, koji često voze u gradu. EGR ventil treba skinuti s motora i rastaviti, kako bi se mogla provjeriti njegova ispravnost. Lijevo je mehanički, desno elektromagnetski dio. EGR-om upravlja elektromagnetski sklop s potenciometrom, koji određuje položaj ventila i stupanj njegove otvorenosti. Tek u pet posto svih kvarova dolazi do njegovog oštećenja i tada se u pravilu mijenja. U prvoj se fazi provjerava je li mehanička pokretljivost zatvarača EGR ventila dobra, odnosno dolazi li do blokiranja u nekom od položaja. Po tome se može procijeniti je li došlo do oštećenja mehanizma.

Najčešći uzroci neispravnosti:
• učestale vožnje na kratkom relacijama • previsoka razina ulja u motoru • pohabane vodilice ventila • neispravnost u sustavu oduška uljnog korita • neispravan turbopunjač • neredovita izmjena ulja i filtra • korištenje ulja neodgovarajuće kvalitete • pohaban motor (klipno-cilindarski sklop)
Ako je povratni tlak u ispušnom sustavu previsok, pri većim opterećenjima kod dizel motora EGR ventil se može sam otvoriti. Zbog toga će izgorjeti membrana i ventil će se uništiti. Prepoznatljiv znak ove greške je promjena boje na kućištu ventila (poplavi)

Mogući prigovori vozača:
• rad na praznom hodu nije pravilan • podrhtavanje • nedovoljna snaga • ispušni plinovi ulaze u prostor motora • motor se vraća na rad u slučaju nužde (safe mode)
Moguće posljedice:
• slijepi čep na tijelu ventila ima rupu ili ga nema. Ispušni plinovi izlaze nekontrolirano • ventil je deformiran i ne može se do kraja zatvoriti. • u ekstremnim slučajevima prirubnica ventila može se oštetiti taljenjem.


Komentari

loading...