Hoćete popravljati ‘u fušu’? Što možete, što nije preporučljivo, a što ne smijete…

Ulje s filtrom ulja, zraka i klime možete sami izmijeniti, ali (veliki) problem je već s dizelskim filtrom goriva. Elektronika? Uh, ne dirajte!
Prolazi vrijeme nestručnih mehaničara i poslova po sustavu ‘uradi sam’. Kod suvremenih automobila više sami ne možete izmijeniti ni svjećicu, da o ozbiljnijim zahvatima ne govorimo. Ipak, pravodobnim pregledom i kontrolom bitnih funkcija možete bitno produžiti vijek motora i spriječiti skupe kvarove. Puno korisnih informacija dobiti ćete ako pažljivo pročitate i proučite tehničke upute koje ste dobili uz vaše vozilo. Navodimo kontrolne radnje koje možete napraviti sami:Razina ulja u motoru: od većine vozila ova kontrola je jednostavna i obavlja se pomoću kontrolnog mjerača ( šipke ) koja na sebi ima točnu oznaku min., max. ili drugačiju logičnu markaciju.Ulje u servo volanu: kontrola se obavlja preko mjerača koji se nalazi na čepu posude za ulje ili na samoj posudi na kojoj postoje odgovarajuće oznake.Ulje u kočnom sustavu: kod većine vozila pali se signalna lampica ako nivo ulja padne ispod minimuma. Ulje u kočnom sustavu treba biti svijetlo žute boje a ako je ulje smeđe to je znak dotrajalog ulja.Ulje u mjenjaču: kod većine vozila nije teško obaviti ovu kontrolu jer na samom mjenjaču postoje kontrolni čepovi za tu svrhu. Gornji čep služi za kontrolu i punjenje ulja u mjenjač a donji čep služi za ispuštanje ulja iz mjenjača. Kod nekih vozila kontrola nivoa se radi pomoću mjerne šipke ili oznake na pogonskom zupčaniku kilometarskog brojila.Istrošenost kočnih obloga: za napraviti ovu kontrolu najbolje je demontirati kotač, kotače jer se tada najbolje vide kočne obloge kao i drugi dijelovi kočnice, disk , cilindar, kočna kliješta.Stanja parkirne kočnice: ova kontrola obuhvaća provjeru učinkovitosti kočnice kao i provjeru stanja pojedinih dijelova kočnice ( čelično uže s bužirom, polužni mehanizam).Stanje klinastih i tračnih (kanalnih) remena: kontrola obuhvaća provjeru napetosti pojedinog remena, trenutno stanje remena ( ne smije biti mikro pukotina i drugih oštećenja).Propuštanje ulja iz motora, mjenjača, volana, diferencijala, reduktora: ova kontrola je jednostavna jer se uočava na dva načina i to smanjenjem nivoa i ostavljanjem karakterističnog traga curenja kako na samom mjestu curenja tako i na podu ispod vozila.Upravljački mehanizam: ova se kontrola može raditi na mjestu do je vozilo u mirovanju ili kad je vozilo u pokretu. Popratne pojave su karakteristični zvukovi ritmičkog lupanja ili nestabilnost vozila u vožnji , naročito otežano držanje pravca i potreba za stalnom korekcijom volana.Stanje elektro pokretača i akumulatora: najbolja kontrola je prilikom paljenja hladnog motora jer su tada i otpori u motoru najveći a elektro pokretač i akumulator su najopterećeniji . Ako je sustav za pokretanje ispravan isti će vrlo lako okretati radilicu s više od 120/min,  u suprotnom okretanje će biti sporo i otežano.Ispušni sustav: provjera je jednostavna, sustav može lupati što je lako utvrditi i ili propuštati radi dotrajalosti i pregorenosti pojedinih dijelova.Spojke: neispravna spojka može se prepoznati po nekoliko karakteristika koje ukazuju na njenu neispravnost . Proklizavanje spojke je lako prepoznati prilikom naglog dodavanja gasa ili kretanja na uzbrdici, druga znak je nemogućnost kretanja s mjesta bez trzaja, treći znak je otežano šaltanje brzina (naročito rikverc) ili potpuna nemogućnost šaltanja.Gume: lako uočljivo istrošenje gazećeg sloja gume i primjetne mikro pukotine na gumi. Isto tako veliki debalans i vibracije vozila u vožnji.Farovi i signalizacija: pregled funkcionalnosti i ispravnog rada.RADOVI KOJI NISU ZA PREPORUKU AMATERIMA:• bilo koji radovi na razvodnom mehanizmu (zupčasti remen i drugi dijelovi toga sustava, razvodni lanac, lančanici, natezači…)• pomicanje razvodnika paljenja• radovi na elektroničkom sustavu ubrizgavanja• radovi na sustavu paljenja• mijenjanje pojedinih ulja bez točnih podataka o njihovoj vrsti i specifičnostima• radovi na upravljačkom mehanizmu• radovi na ovjesima• radovi na kočnom sustavu• radovi na elektro instalaciji• radovi na elektronici vozila• radovi na sustavu zračnih jastuka• radovi na sustavu klime• radovi na sustavu ABS-a• izmjena filtra goriva za dizelskom motoru


Komentari

loading...