DOKTORE POMOZITE

Mjerenje tlakova kompresije spašava motor, bolje spriječiti, nego liječiti

Preniski tlakovi kompresije ukazuju na dotrajalost, a odlaganje popravka povećava rizik uništenja bitnih sklopova i nužnost “generalke”

Pravodobnim “otvaranjem” motora sve se može riješiti s četvrtinom troška, izmjenom ležajeva, karika, pumpi…

Svaki se motor u radu troši, zbog habanja u kliznim kontaktima: temeljnim i letećim ležajevima, ležajima osovinice klipa, cilindrima i klipnim prstenovima. Troše se i ostali sklopovi, od pomoćnih uređaja do ispušnog sustava.

Stanje pogoršavaju visoke temperature, koje smanjuju čvrstoću materijala i otpornost na habanje te povećavaju toplinsku koroziju i rizik pregaranje. Ti se utjecaji smanjuju kvalitetnim hlađenjem i podmazivanjem te redovitim održavanjem.

Dotrajavanje usporava podešavanje zazora ventila, čišćenje uljnih depozita, izmjena filtra pri svakoj izmjeni motornog ulja te filtra zraka na 15.000 km i izbjegavanje forsiranja. Kompresiju treba izmjeriti kad se u leru osjete netipične i pojačane vibracije te nemiran rad motora.

Prije mjerenja tlakova kompresije benzinskog motora potrebno je skinuti elektronički sklop s bobinama te izvaditi svjećice. Foto: Autoportal.hr

Za to je najbolje prisloniti prst na poklopac ventila. Ritmično lupanje veće frekvencije, iz gornjeg dijela motora, ukazuje na istrošenost dosjeda ili vodilica ventila. Ako je manje frekvencije, iz donjeg dijela, radi se o istrošenosti letećih ili glavnih ležajeva radilice. Najčešće je povezano s treperenjem lampice ulja u leru, radi pada tlaka ulja uslijed propusnosti ležajeva.

Tada dolazi do pucanja uljnog filma i struganja metalnih dijelova. Nastaje “špena”, koja izaziva brazdanje i uništenje vitalne dijelova. Tlakovi se mjere na hladnom motoru, u svakom cilindru posebno, uređajem koji pokazuje i zapisuje vrijednosti. Ulijevanjem ulja u cilindre utvrđuje se jesu li dotrajali ventili ili karike i cilindri.

Tlak u cilindrima ovisi o geometrijskom kompresijskom omjeru i stanju motora, a kod benzinskog motora kreće se od 10 do 15 bara. Trošenjem cilindara i klipnih prstenova smanjuje se mogućnost komprimiranja smjese zraka i goriva u drugom taktu.

Ako je razlika među cilindrima veća od 2 bara ili je jedan cilindar ispod 6 bara, zbog propuštanja kompresije, svjećica ne može upaliti smjesu. Kompresija se gubi uslijed neispravnosti glave i ventila (bolji slučaj) ili dotrajavanja klipnog mehanizma (gori slučaj). Utvrđuje se dolijevanjem ulja kroz otvor za svjećicu.

Vrijednost izmjerenih tlakova kompresije po cilindrima grafički se bilježi na kartici. Noviji mjerni uređaji imaju digitalni ispis. Foto: Autoportal.hr

Ako nakon toga tlak ostane jednako nizak, uzrok je u propuštanju kroz ventile. A ako poraste, ulje je zabrtvilo prostor između prstenova i cilindara, nastao trošenjem. Povećana potrošnja i izbacivanje ulja kroz odušak uljnih para na poklopcu ventila ukazuje na istrošenost donjeg dijela motora.

Tada je preporučljiv generalni popravak. Ako se reparira gornji dio, treba pregledati leteće i temeljne ležajeve i po potrebi ih izmijeniti. Naime, nakon uređenja gornjeg dijela motora rastu kompresija i snaga, a time opterećenje radilice te letećih i temeljnih ležajeva, što može dokrajčiti dotrajali donji dio motora.

Odugovlačenje popravka, uz veću potrošnju ulja, dovodi do sigurnog kraja motora, jer izgaranje ulja povećavaju količinu CO2 u ispuhu.

Tada lambda sonda preko računala smanjuje smjesu benzina i motor radi sa siromašnijom smjesom, vitalni su sklopovi više opterećeni preoksidacijom, pa mogu pregorjeti

Veći pad tlaka kompresije na pojedinim cilindrima (konkretno prvom i drugom) pogoršava izgaranje te se nakuplja čađa na svjećicama. Foto: Autoportal.hr

PAD SNAGE MOTORA često praćen neravnomjernim radom motora na praznom hodu prepoznaje se po nauljenim priključcima (pojedinih) svjećica, što je prvi znak problema

‘GUBITAK KOMPRESIJE’ odnosno pad tlaka na kraju drugog takta smanjuje kvalitetu izgaranja, te se povećava taloženje čađe, ulja i depozita na svjećicama

GRAFIČKI PRIKAZ tlakova u cilindrima pokazuje stupanj istrošenosti motora. Ako je u dobrom stanju, kod benzinskog motora trebaju biti min. 10 bara

Autor

Preporučeni sadržaj

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

OsigurajMe-logo