Test: BMW 218d Active Tourer

Kompaktni monovolumen s dizelskih 150 KS zadržao bavarski duh
Novi je BMW-ov adut stigao na naše tržište. Serija 2 Active Tourer bavarski je pionir na tri načina: prvi je monovolumen, prvi s prednjim pogonom i prvi s tri cilindra. Trocilindraši obujma 1.5 nude se u osnovnim verzijama – benzinskoj 216i sa 136 KS i dizelskoj 218d sa 116 KS.  Dugo se pripremao kao odgovor Mercedes-Benzu B-klase i konačno, iznad svih je očekivanja. Monovolumen dugačak 434, širok 180 i visok 159 cm ponudio je komfor i funkcionalnost svojstvenu povišenom autu, a istodobno dinamičnost i užitak upravljanja.. Odgovor na prvo i osnovno pitanje – je li to ‘pravi’ BMW je – da! Premda je dizajn vanjštine, za kriterije monovolumena, pomalo ‘štreberski’, s naglaskom na funkcionalnost i aerodinamiku, ne može se poreći atraktivnost. BMW je iskustvo s prednjim pogonom ‘peglao’ od 2001., kad je preuzeo Mini, pa je sve napravljeno prvoklasno, kao da Bavarci već desetljećima proizvode aute s prednjim pogonom. Ta je koncepcija osigurala bolje iskorištenje prostora i funkcionalnost, u automobilu MPV-ovske forme, bez penaliziranja tradicionalnih BMW-ovih značajki i duha.Bavarski je monovolumen skrojio Hrvat Domagoj Đukec, dobro pomirivši komfor za obitelj i biznis, sa sportskom dinamičnošću. Može ga se počastiti epitetom ‘pravi BMW’Blago povišen položaj za volanom istodobno je BMW-ovski konkretan i ‘vozački’. Dobro je što je zadržan tradicionalan stil unutrašnjosti – čist, funkcionalan i ergonomičan. Komfor je raskošan sprijeda i posebno straga, a ‘sliku’ uvjerljivog kompaktnog monovolumena zaokružuje prtljažnik od 468 do 1510 litara. Da čelnici u Münchenu misle ozbiljno s tim konceptom, potvrđuje i verzija Grand Tourer, produžena na 455 cm (+21), međuosnog razmaka rastegnutog na 278 cm (+11) i prtljažnika napuhanog na 645/1905 litara. No već je ovaj koncept izvrstan za obiteljske i poslovne namjene. U Njemačkoj se već dosta koristi za taksi. Krajem prošle godine vozili smo osnovni benzinski model 218i, s turbobenzincem 1.5 snage 136 KS, koji je oduševio sve u redakciji te je trenutačno i najuvjerljiviji 3-cilindarski benzinac na tržištu. Dizelsku ponudu otvara 216d, novim 3-cilindrašem koji iz 1496 ccm istiskuje 116 KS i 270 Nm te omogućava performanse više nego korektne u ovakvom autu, čak i s BMW-ovom značkom (10,6 s i 194 km/h). Jedva čekamo kad će doći na test, jer je za 230.217 kn (29.898 eura) najpovoljniji ulaz. No razlika prema 4-cilindarskom 218d, sa 150 KS i 330 Nm iz 1995 ccm, samo je 12.479 kn.Grafika instrumenata je za studij industrijskog dizajna, upravljač ‘konkretan’ i precizan, mjenjač šalta uvjerljivim ‘klok’, a papučica spojke traži mušku noguSrednji dizelaš prava je mjera za one koji s BMW-om žele voziti BMW-ovski, jer omogućava ubrzanje do stotke za 8,9 sekundi i najveću brzinu od 208 km/h. Testni je model dodatno ‘napucan’ opremom, koja uključuje vrhunski audio sustav, grijana kožna sjedala i panoramski krov. Sve to zaokružuje sliku premium monovolumena, ali cijenu bilda na 349.638 kn (45.407 eura). Puno, previše? I da i ne, obzirom na rejting i izvedbu, a i klijentelu kojoj je namijenjen. Tradicionalni vozači BMW-a, navikli na stražnji pogon, brzo će se priviknuti na novu koncepciju …… koju su bavarski stručnjaci već ‘ispeglali’ u Miniju, posebno u verzijama Clubman i Countryman, izvedbama usporedivim sa 2 Active Tourer. Zaključuje se to već nakon prvog zavoja, jer su ležanje i upravljivost, za monovolumenske kriterije, vrhunski.  Oduševljava kompaktnost i preciznost izvedbe, uz funkcionalnost obiteljskog auta. Dizelaš radi uglađeno, a snagu otpušta ravnomjerno, što je zasluga i nevelikog najvećeg momenta od 330 Nm pri 1750-2250/min. Uvjerljivo hvata od 1300/min, iznad 2500 ‘pokazuje zube’, a ‘turbo rupe’ praktički nema.Turbodizelaš sa 1995 ccm, serije N47, koji je u BMW-ovom programu od 2007., proizvodi se u verzijama od 116 do 218 KS, pa je srednji, izbalansirani ‘paket’, izvrsna opcijaTreba razjasniti oznaku TwinPower Turbo, jer mnogi pomisle da ima dva turba, a u verzijama 18d (150 KS) i 20d (184 KS) ima samo jedan. Registarsko prednabijanje s paralelno/serijski spojena dva turbopunjača različite veličine samo je u krovnoj verziji sa 218 KS i 450 Nm. Sve je precizno izbalansirano, pa je motor uglađen i ‘svilen’ na niskim okretajima, a eksplozivan na visokim. Stoga je najbolje objašnjenje oznake ‘jedan motor – dvije duše’. Pomaže mu dobro proračunat mjenjač, bez predugačkih prijenosnih omjera u svrhu štednje, što je čest slučaj kod dizelaša slične snage.Za uvjerljive su performanse dovoljni srednji okretaji, a posebno imponira lakoća postizanja visokih brzina. Zasluga je to i izvrsne aerodinamike (0,26). Podjednako imponira sigurnost i stabilnost kroz zavoje te se brzo zaboravi u kakvom se autu sjedi. Ovjes je ugođen vrhunski, a 16-colni kotači s ‘balonkama’ 205/60 najbolja su mjera za naše ceste (17 i 18-colni skupa su i nepotrebna ‘šminka’). Postignut je izvrstan omjer stabilnosti i udobnosti, kočnice su također besprijekorne, a točka na ‘i’ je niska potrošnja. Na testu smo trošili 6,2 litre.’Protuotrov’ za Mercedes B izvrsno kombinira funkcionalnost, performanse i štedljivost, s užitkom vožnje tradicionalnim za BMW. Realna je potrošnja 5,5 litaraTEHNIČKE KARAKTERISTIKEMotor:  turbodizelski, redni, 4-cilindarski, hlađen tekućinom, ugrađen sprijeda poprijeko, blok od aluminijskog lijeva, DOHC, 16V, 2 lanca, common rail, intercoolerObujam: 1995 ccmProvrt x hod: 84 x 90 mmSnaga: 110 kW (150 KS) pri 4000/minMoment: 330 Nm pri 1750-2250/minKompresija: 16,5:1Pogon: na prednje kotačeMjenjač: ručni pet stupnjeva Ovjes:  neovisan, McPherson, straga multilinkKočnice: diskovi, sprijeda samoventilirani 312 mm, straga puni 300 mm, ABS/EBD/BAS/CBC Gume: 205/60 R 16Karoserija: monovolumen C-segmenta, 5 vrata, 5 sjedalaDimenzije: 4342 x 1800 x 1586 mmOsovinski razmak: 2670 mmPrtljažnik: 468/1510 lMasa/nosivost: 1460/460 kgSpremnik goriva: 51 l Krug okretanja: 11 m Najveća brzina: 208 km/h Ubrzanje 0-100 km/h: 8,9 s Potrošnja: grad 4,8 / otvoreno 7,3 / kombinirano 4,1 l/100 km Potrošnja na testu: 6,2 l/100 kmCO2: 109 g/km  Cijena: 349.638 kn (45.407 eura); bez dodatne opreme: 242.696 kn (31.512 eura)Cijena osnovnog benzinca (218i): 225.139 kn (29.239 eura)Cijena osnovnog dizelaša (216d): 230.217 kn (29.898 eura)+funkcionalnostperformansekvaliteta izradepotrošnja-cijenadr. Željko Marušić

Komentari