TEST: OPEL ASTRA SEDAN 1.7 CDTI ENJOY

Umanjena Insignia: masivna kompaktna limuzina s dobrim dizelašem od 130 KS

Nakon osnovnog modela Astre četvrte generacije, predstavljenog u rujnu 2009., karavana Sports Tourer uvedenog u listopadu 2010. i kompakta GTC iz jeseni 2011., krajem prošle godine na naše je tržište stigao četvrti model iz game – limuzina Sedan. Ima isti međuosni razmak kao osnovni model, ali je rastegnut sa 442 na 466 centimetara. Time je dobiven prtljažnik od 460 litara, što je doduše daleko od onoga što nudi Octavia, ali je sasvim pristojno. Pristojan je i dizajn, premda na prvi pogled djeluje kao da se radi o umanjenoj Insigniji.

Astra Sedan je dobrodošla novost na našem tržištu, gdje prolaze kompaktne limuzine. Ali, za ovaj je auto teško kazati da je to kompaktna limuzina, jer je gabaritima prije srednja klasa. Kao što smo zaključili za Insigniju, dizajneri iz Rüsselsheima pravi su majstori za napraviti izvana velik, a iznutra malen auto. Daleko od toga da je Astra Sedan skučena, ali kao i u slučaju prtljažnika, ima manje mjesta nego bi se očekivalo od tolikog automobila. Zasluga, odnosno krivac za to je zaobljena, niska silueta i masivna konstrukcija.

Limuzinska izvedba kompakta iz Rüsselsheima izravno cilja na one koji kupuju, ili su kupovali Škode Octavije te joj misija na tržištu neće biti nimalo laka

Opel Astra četvrte generacije paralelno se prodaje s modelom treće, koji nosi oznaku Classic. S jedne je strane to dobro, a s druge nije. Naime, Classic jedan izgleda prejeftino (dobro opremljeni može se dobiti već za 11.900 eura), a drugi preskupo, jer mu cijena starta sa 15.400 eura. Astra nudi i solidnu protuvrijednost za uložen novac, ali mnogim kupcima, koji su dosad vozili kompaktne Opele, to više nije povoljno. Stanje su malo popravile akcijske cijene i ponude, koje su postale pravilo, a ne iznimka.

Na test smo dobili model sa solidnom motorizacijom i, po mjerilima prosječnog kupca, bogatom opremom. Astra Sedan 1.7 CDTI Enjoy upregnuta je dosad najsnažnijom verzijom Isuzuovog turbodizelaša obujma 1686 ccm. U ponudi je sa 110, 125 i 130 KS, odnosno sa 260, 280 i 300 Nm. Sjećam se, početkom listopada 1994., s prvom generacijom Astre Sedan, opremljenom izvornim Isuzuovim turbodizelašem sa 1686 ccm i 82 KS, putovao sam na salon u Pariz. Bila je to tada ‘dizelska raketa’, jer je išla bolje od očekivanja (zahvaljujući i 230 kg nižoj masi), a na njemačkom Autobahnu bez problema je ‘prašila’ 180 km/h.

Sedan je cijenom postavljen između osnovnog modela i karavana Sports Tourer, a u benzinskoj verziji 1.4 sa 100 KS i osnovnom opremom dostupan je od 16.400 eura

Za razliku od verzije Classic, koja je zbog manje mase najpopularnija s osnovnim benzincem 1.6 sa 115 KS, nova, posebno kao karavan i limuzina, zanimljivija je i poželjnija u dizelskoj verziji. Ponuda, doduše počinje sa 1.3 CDTI, Fiatovim malim dizelašem obujma 1248 ccm i snage 95 KS, i cijenom od 18.900 eura. Ali, taj je motor ipak ‘za broj manji’ od poželjnog. Najbolja je mjera 1.7 CDTI sa 110 KS, što u kombinaciji s osnovnim paketom opreme Essentia, vrijedi 19.700 eura.

Testni je model već lijepo nabijen sa 300 Nm i 130 KS i bogatim paketom opreme Enjoy, koji nudi kožne obloge volana i mjenjača, tempomat, automatsku klimu, maglenke, 17-colne alu naplatke… Cijena time raste na 21.400 eura. U tom je paketu je limuzinska Astra već pristojan automobil, koji lijepo može poslužiti za obiteljske namjene (mnogima je to iznad potrebnog), a i kao respektabilan poslovnjak. Kvaliteta izrade je korektna, materijali također, a oprema je više nego dobra. Početni uvjeti za uspjeh dakle postoje, bez obzira što Astra četvrte generacije nije opravdala sva očekivanja.

Kokpit je jednak kao kod ostalih modela Astre, a jako podsjeća na Insignijin. Ergonomija je dobra, premda smetaju nepregledna središnja konzola i premalo osjećajan upravljač

Astra Sedan, kao i ostale izvedbe, teška je kategorija. Testni model, sa svom opremom ima masu blizu tone i pol, što jasno pokazuje veliku pasivnu sigurnost. To doprinosi i udobnosti, jer velika masa, u kombinaciji s poštenim međuosnim razmakom, smanjuje vibracije i trešnje na neravnoj cesti. To su dakle prednosti u solidno skockanoj kabini, koja sprijeda i straga, računajući vanjske gabarite, pruža tek osrednju prostranost. Zbog toga treba računati na nešto tromije reakcije na pritiskanje gasa i okretanje volana, što je naprosto fizika, ali dobar vozač to može natkompenzirati.

Testna Astra ima vrlo dobre performanse – stotku hvata u 10,8 sekundi, a najveća je brzina 203 km/h. Više od toga ne treba tražiti, a Isuzuov turbodizelaš (proizvodi se u Poljskoj) radi uglađeno, elastično i uvjerljivo. Premda je završni prijenos, po Opelovoj tradiciji nešto duži, dobro potegne u svakom stupnju. Dobrodošlo je i povećanje preciznosti mjenjača, u usporedbi s prethodnom serijom, a motoru pomaže solidno i dobro izbalansirano podvozje. Sve to omogućava visoke putne brzine, bez iznenađenja, a motor raspolaže dovoljnom rezervom snage za izvlačenje iz zavoja.

Osjećaj čvrstoće i solidnosti za volanom naglašava visoku sigurnost te ovaj model jasno pokazuje da se ne mora ići smjerom ‘downsizinga’. Pogotovo što su i performanse korektne

Spremno povuče već od 1600 okretaja, a za pristojne performanse dovoljno je šaltati na 3000/min. Performanse bi zasigurno bile uvjerljivije uz kraći ukupni prijenos, ali to donosi ugodniju vožnju na autocesti (zbog vrlo dobre aerodinamike, velike mase i dugog prijenosa limuzinska je Astra tada u ‘svom elementu’) i povoljnu potrošnju. Ako se iz motora izvlači maksimum, performanse se približavaju temperamentnima. Jasno se tada osjeća da je 130 konja pod haubom. Uz sve to zabilježili smo prosjek potrošnje od 6,6 litara, što je prihvatljivo.

Masivnost, koja se osjeća već otvaranjem i zatvaranjem masivnih vrata te prelaskom preko prve neravnine ima svoju vrijednost. Tome doprinose i 17-colni aluminijski naplaci s gumama 225/50. U zavojima se Astra Sedan naginje umjereno, ima blagu tendenciju proširivanja putanje, što se lako kontrolira dodavanjem volana. Vožnji u visokom ritmu pridonose i snažne kočnice, koje pri 100 km/h mogu zaustaviti vozilo u 38 metara. Kod oštrije vožnje do izražaja dolaze i ugodno profilirana sjedala, koja pružaju dobar oslonac i ne zamaraju. Treba ipak naglasiti da ovom autu bolje prija ležernija vožnja…

dr. Željko Marušić

Dobro ležanje potvrđuje da skupi multilink nije nužnost. Svi su modeli Astre straga oslonjeni na polukruti ovjes, koji je solidno dimenzioniran i dobro izbalansiran

TEHNIČKE KARAKTERISTIKE

Motor: dizelski, ugrađen sprijeda poprečno, dva bregasta vratila (zupčasti remen), 16 ventila, blok od sivog lijeva, turbopunjač VNT, intercooler

Obujam: 1686 ccm

Provrt x hod: 79,0 x 86 mm

Kompresija: 18:1

Snaga: 96 kW/130 KS pri 4000/min

Moment: 300 Nm pri 2000 – 2500/min

Pogon: prednji

Mjenjač: ručni, 6 stupnjeva

Ovjes: sprijeda neovisan, McPherson opružne noge, poprečna ramena, stabilizator; straga: polukrut, Wattove poluge, stabilizator

Kočnice: samoventilirani diskovi 300, diskovi 292 mm, ABS/BAS/ESP

Gume: 225/60 R 17

Dimenzije: 465,8 x 181,4 x 150 cm
Osovinski razmak: 268,5 cm

Krug okretanja: 11,5 m

Prtljažnik: 460 l
Spremnik goriva: 55 l

Masa/nosivost: 1470/560
Najveća brzina: 203 km/h

0-100 km/h: 10,8 s

Potrošnja: 5,6/4,0/4,6 l/100 km

Potrošnja na testu: 6,6 l/100 km

Cijena: 21.400 EUR (Auto Will d.o.o.)

Komentari