Nepravilno trošenje guma ukazuje na kvar podvozja

Trošenje guma normalna je pojava i pokazatelj dobrog prianjanja na podlogu. Zimske su gume mekše od univerzalnih i ljetnjih, te se brže troše, no to je cijena koju treba platiti poboljšanju svojstva na skliskoj podlozi.
Trošenje je i korisno, jer se po njemu uočavaju nepravilnosti u ovjesu, upravljačkom mehanizmu i geometriji kotača. Zato nove gume na starom rabljenom automobilu nisu prepreka, jer mogu ‚zamagliti’ stvarno stanje podvozja. Radi bolje dijagnostike i ujednačenijih voznih svojstava proizvođači automobila već desetak godina ne preporučuju premještanje automobilskih guma stavljanjem rezervnog kotača ‚u pogon’. Radi ravnomjernijeg je trošenja preporučljivo nakon 20.000 km zamijeniti prednje i stražnje gume.

Tlak zraka u gumi bitno utječe na vozna svojstva i sigurnost vožnje, ali i na trošenje i trajnost gume. Mnogi su u zabludi pa zimi smanjuju tlak u gumi. Tako pogoršavaju prianjanje gume (povećava se uvijanje) i znatno ubrzavaju trošenje. Tlak treba biti i zimi i ljeti po propisu, a posebice treba poštovati preporuke o povišenju tlaka kod punog opterećenja. Ako nije propisano, kod punog opterećenja povisite tlak za dvije do tri desetinke bara. Trošenje gume u pravilu je indikator nepravilnosti u ovjesu, odnosno vožnje s pogrešnim tlakom. Zbog toga treba redovito pratiti trošenje gume i odmah reagirati na uočene nepravilnosti.

• pojačano trošenje oba ruba gume ukazuje na vožnju s preniskim tlakom
• neravnomjerno trošenje sredine gume nastaje zbog vožnje s previsokim tlakom
• pojačano trošenje jednog ruba (vanjskog ili unutrašnjeg) na obje gume ukazuje na pogrešnu geometriju kotača
• ako se jedan prednji kotač troši s vanjske, a drugi s unutrašnje strane, uzrok je u pogrešno podešenom upravljačkom mehanizmu
• pojačano trošenje vanjskog ruba jednog ili oba prednja kotača ukazuje na grešku u ovjesu
• nepravilno trošenje po obodu posljedica je loše uravnoteženih guma
Iznimno je važno redovito kontrolirati tlak u gumi, a ako se i pored toga gume nepravilno troše, treba temeljito pregledati i po potrebi dovesti ‘u red’ amortizere, krajnike i geometriju ovjesa. Vožnja s nepravilno potrošenim gumama, odnosno neispravnim i nepodešenim ovjesom, znatno je nesigurnija, a zakašnjeli popravak može pogoršati kvar i povećati troškove. Preporučljivo je otići u specijalizirani servis s modernom elektronskom opremom za podešavanje ovjesa. Pri kupnji novih guma važno je izabrati provjerenu marku i kvalitetan proizvod i Bridgestone u svojoj širokoj paleti ima pravi izbor za svaki automobil. Mnogi kupuju šire gume misleći da će tako povećati sigurnost vožnje. To je greška i zabluda, jer preširoka guma stvara veće otpore i buku, te povećava opterećenje podvozja (ležajeva, spona i amortizera).

Zbog povećavanja otpora kotrljanja i pogoršanja aerodinamike preširoka guma pože povećati potrošnju za pola litre na sto kilometara i smanjiti najveću brzinu za pet km/h. Na suhoj se cesti nešto poboljšava prianjanje, ali se na kiši i skliskoj cesti (kada je i najvažnije) prianjanje pogoršava. To je posljedica smanjenog specifičnog pritiska na podlogu i povećane sklonosti stvaranju vodenog jastuka. Zato treba isključivo kupovati gume originalnih dimenzija, jer su stručnjaci u tvornici zasigurno odabrali dimenzije koje najbolje odgovaraju automobilu. Da su šire gume bolje za automobil, zasigurno bi bile ugrađene već u tvornici. I na kraju najvažnije: izbjegavajte penjanje na visoke rubnike jer je to ‚smrt’ za gume i ovjes. Ako baš morate, penjite se polagano i pod kutem od 45 stupnjeva!

Komentari