OBRATITE PAŽNJU

Brisači također zaslužuju njegu i pažnju tijekom zime

Bez brisača vjetrobranskog stakla ne biste mogli ništa vidjeti na kiši ili snijegu. Ali znate li kako se brinuti o njima?

Brisači za vjetrobransko staklo spadaju u najvažnije sigurnosne značajke koje pomažu  tijekom vožnje. Stoga je pametno dobro se brinuti o njima, pogotovo sada kad nam stiže zima.

Ovo trebate znati kada su brisači u pitanju:

1. Brisači nisu četke za ribanje
Glavni posao brisača je brisanje tekućine. Također, mogu ukloniti čestica prljavštine na vjetrobranskom staklu, ali to ih oštećuje.

Što je na vjetrobranskom staklu više osušenih prskanja insekata, otpalog lišća, borovih iglica ili druge krutih elemenata, to je veći rizik od mikroskopskog oštećenja metlica brisača, što rezultira manje učinkovitim uklanjanjem padalina.

2. Brisači nisu strugači za led
Što kada se brisači smrznu na vjetrobransko staklo u jesen i zimi? To nije toliko važno, ali nikada ih ne biste smjeli aktivirati kad su zamrznuti. Isto vrijedi i ako aktivirate brisače kad su na vjetrobranskom staklu kristali leda. „Zbog toga je dobro – ako morate parkirati vani u uvjetima smrzavanja – brisače postaviti u podignut položaj tako da ne dodiruju vjetrobransko staklo.

Ako se smrznu na vjetrobranskom staklu u položaju, kada su ugašeni i pozicionirani su ispod poklopca motora, prvo morate odmrzniti vjetrobransko staklo. Dakle važna je procjena kada su svi uvjeti zadovoljeni.“, savjetuje Pavel Švejdar, koji je u tehničkom razvoju marke Škoda zadužen za brisače i brizgaljke tekućina.

DOBRO JE ZNATI: Imamo tekućine za staklo, ali mi ne šprica odmah na šajbu?
Efekt „kašnjenja“ pojavljuje se ako dulje vrijeme ne upotrebljavate brizgaljke za vjetrobransko staklo, crijeva koja nose tekućinu mogu biti prazna – tada prođe neko vrijeme prije nego što aktivirana pumpa istisne tekućinu u mlaznice, a na koncu i na vjetrobransko staklo. Ako istodobno aktivirate pumpu za prskanje i brisače, lopatice mogu strugati po suhoj površini vjetrobranskog stakla. Jednostavno rečeno, vaši brisači čekaju da tekućina udari u vjetrobransko staklo. Iz sigurnosnih razloga ova je funkcija špricanja aktivna i dostupna samo do brzine od 120 km/h.

3. Ne dopustite da se brizgaljke tekućine za staklo zamrznu
Iako smo na temi smrzavanja, zanemarivanje mlaznica za prskanje u hladnim mjesecima može dovesti i do problema. Ako niste promijenili tekućinu za brisače za zimsku smjesu otpornu na smrzavanje, sjetite se jednog važnog koraka. Izvucite svu ljetnu tekućinu iz automobila, posebno onu dugu koja vodi do stražnjeg vjetrobranskog stakla, jer smrznuti tekućina samo je nepotrebna glavobolja.

Punjenje automobila tekućinom za brisače olakšano je značajkom. Lijevak sadrži mrežicu s rupicama od 0,5 milimetara, što je dovoljno za sprečavanje grubijih nečistoća koje bi mogle blokirati mlaznice. A ako prolijete malo tekućine prilikom dolijevanja spremnika, ne brinite: to neće naštetiti obližnjim dijelovima motora. I da, usputno rečeno,  Škoda primijerice nudi spremnik tekućine obujma od tri litre, ili pet ako automobil ima raspršivače za prednja svjetla, ili sedam litara ako je vozilo za rusko tržište.

4. Kada biste trebali zamijeniti brisače?
Često pitanje, kada je pravo vrijeme za zamjenu brisača? Brisači su vrlo izdržljivi, ali u stvarnom životu obično ne traju tako dugo. Oči i njihov učinak će vam reći kada je pravo vrijeme za njihovu promjenu. Kada brisači propuste očistiti dijelove vjetrobranskog stakla, krenu ostavljati tragove ili počnu strugati – vrijeme je za izmjenu.

Pavel Švejdar preporučuje kupovinu brisača originalne marke, a ne jeftinih alternativa. “Za jeftinije verzije može se tvrditi da odgovaraju velikom broju različitih marki i modela, ali nikada ne odgovaraju u potpunosti. Isto se odnosi i na ostale rezervne dijelove. Uz to, generički proizvodi obično imaju veliki univerzalni adapter koji spaja zglob i ruku, što nije oku najugodnije za vidjeti kad se gleda iznutra i izvan automobila ”, objašnjava Švejdar.

DOBRO JE ZNATI: Kako staviti brisače u ‘servisni položaj’
Kako zaustaviti brisače na vjetrobranskom staklu? Unutar deset sekundi nakon isključivanja kontakta pritisnite ručicu brisača prema dolje dulje od jedne sekunde. To će brisače dovesti u njihov gotovo okomiti položaj za servisiranje. Tada ih možemo povući natrag i lako zamijeniti oštricu.

foto: Škoda

Također je dobro ostaviti brisače u ovom položaju ako očekujete temperature ispod nule ili snijeg.

5. Obavezno pranje prednjih svjetala
Za kraj, pogledajmo još jedno izdanje. Prvo o brojkama, pričamo o 2,3 bara. To je tlak na kojem rade vaši integrirani raspršivači prednjih svjetala. Vidjeti je važno, ali tako se i dolazi do vidljivosti, a ovi sprejevi pomažu vam da budete sigurniji na cesti. “Mnogi ljudi ne shvaćaju, ali prljava svjetla mogu biti opasna. Neka svjetla emitiraju vrlo intenzivno svjetlo, posebno xenon svjetla. Kad je staklo prednjih svjetala prljav, prelomljeno svjetlo znači da će vjerojatnije izazvati odsjaj vozača koji dolaze. Zbog toga su brizgaljke obavezne za ovu vrstu farova. Za druge vrste prednjih svjetala, poput svjetala LED forme brizgaljka je tu ponajprije zbog praktičnosti nego nužnosti“, zaključuje Švejdar.

Jeste li znali:
–  da je nakon prvog ciklusa pranja fara, brizgaljka programirana za ponovno prskanje fara tek nakon desetog put kada se vjetrobransko staklo prska

– da ovlašteni servisni centar može smanjiti učestalost sljedećeg ciklusa raspršivanja na dvadeset aktiviranje

Naslovna fotografija: Daimler
Ostale fotografije: Škoda

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin