DOBRO JE ZNATI

Pali ste na tehničkom zbog povećanog sadržaja CO u ispušnim plinovima? Ovo su razlozi

Foto: Autoportal.hr

Otrovni ugljični monoksid (CO) u ispušnim plinovima benzinskog motora posljedica je nepotpunog izgaranja, zbog nepodešenog ili lošeg paljenja, pada tlakova kompresije ili neispravnog ubrizgavanja

Povišen sadržaj otrovnog ugljičnog monoksida (CO) u ispušnim plinovima benzinskog motora mnogi doživljavaju kao mali, a riječ je o velikom problemu, nepotpunom izgaranju, koje ima posljedicu povećanu potrošnju goriva i emisiju štetnih plinova te lošije performanse

Dozvoljen udio ugljičnog monoksida (CO) u ispušnim plinovima na tehničkom pregledu mjeri se na zagrijanom motoru (min. 80°C), u dva radna režima motora, a dozvoljeni udjeli CO propisani su od strane proizvođača vozila. Za vozila za koja ti podaci nisu dostupni ili ne postoje, hrvatskim su propisima propisani sljedeći dozvoljeni volumni udjeli:

Prazan hod (800 – 900 o/min)
do 0,5 posto za starija vozila
do 0,3 posto za vozila proizvedena od 2003.

Povišena brzina vrtnja motora (2500 – 3000 o/min)
do 0,3 posto za starija vozila
do 0,2 posto za vozila proizvedena od 2003.

Za starija vozila bez katalizatora i lambda sonde, proizvedena do 1986., dozvoljeni udio ugljičnog monoksida (CO) pri praznom hodu iznosi do 4,5 posto, a za vozila 1987. ili kasnije do 3,5 posto.

Ako je motor ispravan, ima kvalitetno i potpuno izgaranje goriva i tada je udio ugljičnog monoksida (CO) u ispušnim plinovima minimalan. A da bi izgaranje bilo kvalitetno i potpuno nužna su tri uvjeta.

Prvo, maseni udio usisanog zraka i goriva treba biti 14,7:1 i to je stehiometrijski omjer. Ako je taj omjer manji smjesa je bogata, a to je posljedica prevelike količine ubrizganog goriva i/ili premale količine zraka.

Drugo, motor mora ostvarivati dovoljno visoke tlakove kompresije, koji, mjereno na hladnom motoru, trebaju iznositi najmanje 10 bara. Ako su tlakovi niži, prije paljenja se ne ostvaruju dovoljno visoki tlakovi i temperature gorivne smjese, nužne za dobro i potpuno izgaranje a uzrok je u pohabanim cilindrima/klipnim prstenovima i/ili ventilima/sjedištima ventila

Treće, na svjećici, u pravio vrijeme treba preskočiti iskra dovoljnog intenziteta, dakle paljenje treba biti ispravno. Loše paljenje može biti posljedica dotrajalih svjećica i/ili neispravnosti te podešenosti sustava za paljenje.

Povećani udio CO u ispušnim plinovima ukazuje na sljedeće probleme:

  • neispravnosti u sustava za ubrizgavanje (neispravne brizgaljke)
  • neučinkovito paljenje (problem s upravljačkom elektronikom i dotrajalim svjećicama)
  • slaba protočnost usisnog sustava (zaprljan filtar zraka koji nije redovito mijenjan)
  • neispravna lambda sonda
  • neispravan katalizator
  • pohaban motor, koji ima preniske tlakove kompresije

Pad na tehničkom pregledu stvara obvezu, a i priliku da se motor dovede u ispravno stanje, koje će mu poboljšati rad i performanse te smanjiti potrošnju goriva i emisiju štetnih plinova. Kako bi se stanje normaliziralo, potrebna je mehanička ispravnost motora, ispravna elektronička regulacija – lambda sonda i dobar katalizator.

Dakle, nužan je temeljit pregled i servis. Kod starijih i zapuštenijih benzinskih motora preporučljivo je i preventivno izmijeniti svjećice, filtar zraka i lambda sondu. Udio CO vjerojatno će pasti ispod dozvoljene granice.

 

Autor

Preporučeni sadržaj

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

OsigurajMe-logo