DOKTORE, POMOZITE

Citroën C5 1.6 HDi (2009.): čađav dim i pad na tehničkom pregledu – problem s ubrizgavanjem!

Citroën C5 1.6 HDi 1.6 HDi  iz 2009. je iz posljednje godine prve generacije turbodizelskih motora 1.6 HDI, u DOHC izvedbi, koja je i najpouzdanija, a problemi koje navodite ukazuju na preveliku količinu goriva, zbog neispravnih brizgaljki i/ili probleme sa samozapaljivanjem zbog pohabanosti motora…

PITANJE ČITATELJA

Citroën C5 1.6 HDi, 2009., 193.000 km, uvoz iz Italije, ne osjećam većih problema, ali sam primijetio sa se pri dodavanju gasa pojavljuje crni dim (upozorili su me oni koji voze iza) i prosječna je potrošnja oko osam litara. Problem je što sam upravo vraćen s tehničkog pregleda. Što mi savjetujete?

ODGOVOR DOKTORA

Citroën C5 1.6 HDi je iz posljednje godine prve generacije turbodizelskih motora 1.6 HDI, u 16-ventilskoj DOHC izvedbi, koja je i najpouzdanija (druga je generacija dobila 8-ventilski SOHC razvod). No, taj je motor u razmjerno teškom automobilu (1,6 tona) razmjerno dosta opterećen, što može ukazivati na povećano trošenje. Dodatan je problem uvoz iz Italije, gdje se tradicionalno vozi oštrije i lošije održava. To može ukazivati na povećanu dotrajalost, pa i vraćenu kilometražu.

Crni dim je zbog čađe (krutih nesagorjelih čestica ugljika), što je loše za ekologiju, ali i za motor. U vašem je slučaju to vjerojatno zbog četiri sljedeća razloga:

1. Neispravne brizgaljke, koje ubrizgavaju previše goriva, jer ga propuštaju u sekvencama kad su zatvorne.

2. Dotrajalost motora, koja u drugom taktu (kompresija) izaziva propuštanje između klipnih karika i cilindara i/ili ventila i sjedišta ventila, pa se ne stvaraju dovoljno visoki tlakovi potrebni za kvalitetno samozapaljenje goriva.

3. Neispravan EGR ventil, koji zbog začađenja i blokiranosti propušta previše ispušnih plinova u cilindre, što pogoršava izgaranje i povećava udio čađe

4. Neispravan MAF senzor protoka zraka šalje pogrešnu informaciju o količini ubrizganog goriva u upravljački modul, pa se ubrizgava prevelika količina goriva, a neizgoreno stvara čađu

U prvoj fazi preporučujemo mjerenje tlakova kompresije, koji će pokazati temeljno stanje motora. Taj motor, u optimalnom stanju, na hladno, na kraju drugog takta, ostvaruje tlak zraka u cilindrima od 32 do 34 bara, a sve ispod 28 bara, pogotovo ako su tlakovi neravnomjerni, ukazuje na dotrajavanje koje pogoršava rad i performanse motora te povećava potrošnju goriva i emisiju štetnih plinova. Ako je problem izrazitiji, pogotovo ako se na nekim cilindrima izmjere još niže vrijednosti, potreban je ozbiljniji zahvat na motoru.

U drugoj fazi potrebno je provjeriti ispravnost MAF senzora, kojeg je kod starijeg dizelaša preporučljivo izmijeniti i preventivno. Za pravilno i potpuno izgaranje dizelskog goriva potrebno je osigurati pravilan omjer masa usisanog zraka i ubrizganog goriva (14,5:1).

Senzor masenog protoka zraka, Mass Air Flow sensor (MAF), mjeri masu usisanog zraka te na temelju tog podatka upravljački modul određuje potrebnu količinu ubrizganog goriva. Ako je MAF senzor neispravan, ubrizgava se premala količina goriva (motor tada gubi snagu) ili prevelika (neizgoreno gorivo se pretvara u čađu – krute nakupine ugljika.

U trećoj fazi treba provjeriti ispravnost brizgaljki goriva. Upravljački modul dizelskog motora (ECU) proračunava potrebnu količinu goriva po trajanju otvorenosti brizgaljki po ciklusu (vrijeme otvorenosti brizgaljki i tlak goriva definira protok), a kad su zatvorene, protok treba biti nula.

Tu nastaje problem, odnosno propuštanje goriva, uslijed oštećenja dosjednih ploha. Zbog toga gorivo n može potpuno izgorjeti, pa se ispuhuje u vidu nakupina elementarnog ugljika (čađe). što se uočava po crnom, čađavom ispuhu. Ta s čađa nakuplja u komori za izgaranje, ispušnim kanalima…

Uz to  može oštetiti i poremetiti EGR ventil, a čađa nakupljena na lopaticama rotora turbine stvara njegov dinamički debalans, koji je vrlo štetan pri brzinama većim od 200.000/min, koliko se vrti turbopunjač. Uništavaju se ležajevi, vratilo…

Ubrizgavanje prevelike količine goriva izaziva nekontrolirane detonacije i toplinsko-mehanička preopterećenja u cilindrima, zbog čega mogu izgorjeti klipovi. Bilo je slučajeva pucanja stijenki cilindara, koja počinju na mjestima gdje su već postojale inicijalne pukotine izazvane cikličkim mehaničkim i toplinskim opterećenjima, uslijed štrcanja i izgaranja.

Dakle, potreban je temeljit servis sustava ubrizgavanja i turbopunjača. Pomoglo bi korištenje aditiva Datacol, koji će pročistiti brizgaljke i stabilizirati im rad.

Autor

Preporučeni sadržaj

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

OsigurajMe-logo