Ford Focus 1.6 TDCi, 2007., 185.000 km, drugi vlasnik, motor izgubio snagu, jer su izgorjela dva klipa, uslijed kvara/propuštanja brizgaljki goriva…
PITANJE ČITATELJA
Ford Focus 1.6 TDCi, 2007., drugi sam vlasnik, prešao 185.000 km, motor je izgubio snagu, a u specijaliziranom servisu za dizelske motore su mi utvrdili da su izgorjela dva klipa, zbog neispravnih brizgaljki.
Problem se dogodio nakon velikog servisa napravljenog izvan službene mreže Njihova je ocjena zbog izgorjelih brizgaljki, a cijena popravka je 13.500 kn. Je li se to moralo dogoditi, odnosno je li problem možda u gorivu? Isplati li se popravak?
ODGOVOR DOKTORA
Klip najčešće izgori jer se na čelu, uslijed neispravnih brizgaljki (kod benzinaca i zbog problema s paljenjem) nakupi gorivo pa potom naglo, nekontrolirano i detonantno izgori. Drugi je mogući razlog prodor vode u komoru za izgaranje, sa sličnim efektima. U vašem je slučaju primarni problem, koji je izazvao sekundarni, teži, očito bio u neispravnim, propusnim brizgaljkama.
Potreban je ozbiljan popravak (polugeneralka), koja uključuje izmjenu izgorenih klipova (po pravilu struke trebalo bi ih izmijeniti sve), ali s obzirom na starost i vrijednost vozila, dovoljno je izmijeniti samo izgorjele, ako su ostali u dobrom stanju. Istodobno se provjeravaju/saniraju sjedišta ventila i ventili a tada svakako treba izmijeniti zupčasti remen, sa servisnim setom (napinjač, vodilice, pumpa rashladne tekućine), jer se skinut zupčasti remen ne smije vraćati (ponovno napinjati) u motor. Došlo bi, naime, do njegovog preopterećenja i rizika pucanja.
Kvar na brizgaljkama bolji je ishod nego puknuta glava motora, kad je moguće zavarivanje, a bolje je kupiti i ugraditi ispravnu rabljenu. Ako se napravi kvalitetno, popravak se isplati. Ubuduće na svakom većem servisu provjerite i brizgaljke te ih po potrebi pravodobno servisirajte. Objasnit ćemo kako funkcioniraju i zbog čega nastaje problem:
Brizgaljke goriva su elektromagnetski ventili sa sapnicama, koji rade samo u dva položaja – potpuno otvoreno i potpuno zatvoreno. Količina ubrizganog goriva ovisi o tlaku goriva u sustavu zajedničkog voda, koji kod konkretnog modela iznosi od 275 bara na minimumu (u praznom hodu) do 1550 bara pri punom opterećenju, i vremenu otvorenosti elektromagnetskog ventila.
Na temelju tlaka goriva u zajedničkom vodu (common railu), kojeg mjeri senzor tlaka goriva, upravljački modul motora (ECU) određuje koliko pri kraju drugog takta, kad se gorivo ubrizgava, brizgaljke trebaju biti otvorene po jednom taktu. Dva su moguća problema – prvi je začepljenje brizgaljki, nečistoćama, kad se stvara dodatan otpor i smanjuje količina ubrizganog goriva. Motor tada gubi snagu, radi nemirno, gasi se…
Opasniji je drugi problem, kad brizgaljke u zatvorenom položaju potpuno ne zatvaraju dovod goriva (zbog nečistoća, odnosno habanja/oštećenja ne brtvenim plohama) nego ga propuštaju. Tada se događa ono što se dogodilo vama – na čelu klipa nakupi se prevelika količina goriva, koja nekontrolirano i detonantno (eksplozivno) izgori te ‘sprži’ klip…