Škoda Octavia 1.6 TDI ima pouzdan i izdržljiv dizelski motor, problemi zagrijanog, a ne hladnog motora ukazuje da nije problem u dotrajalosti, nego sustavu ubrizgavanju…
PITANJE ČITATELJA
Škoda Octavia 1.6 TDI, 105 KS, 2015., 144.000 km, kad se motor zagrije teže pali i radi nemirno u leru i gasi se kod zaustavljanja na semaforu. Snaga nije smanjena i motor vuče i dalje dobro, ali je potrošnja povećana za pola litre na 100 km i pojačano dimi
ODGOVOR DOKTORA
Škoda Octavia 1.6 TDI ima pouzdan i izdržljiv dizelski motor, problemi zagrijanog, a ne hladnog motora ukazuje da nije problem u dotrajalosti, nego sustavu ubrizgavanju. Sve ukazuje da je došlo do problema s brizgaljkama goriva. To potvrđuje povećana potrošnja goriva i čađav dim, što je loš znak i izaziva dodatne probleme.
Naime, čađav dim znači da je u njemu puno krutih čestica ugljika, čađe, što je posljedica prevelike količine goriva koja ne može izgorjeti te se formiraj sićušne nakupine skrućenog ugljika. One se potom nakupljaju u komori ta izgaranje, ventilima (posebice ispušnom), a posebice u turbopunjaču. To izaziva višestruke probleme: poremećaj rada motora, oštećenje i pregaranje ventila, debalans i oštećenje turbopunjača: ležajevi, vratilo, kvar EGR ventila…
Neispravne brizgaljke ubrizgavaju previše goriva, jer ga propuštaju u sekvencama kad su zatvorne. Upravljački modul dizelskog motora (ECU) proračunava potrebnu količinu goriva po trajanju otvorenosti brizgaljki po ciklusu (vrijeme otvorenosti brizgaljki i tlak goriva definira protok), a kad su zatvorene, protok treba biti nula. Tu nastaje problem, odnosno propuštanje goriva, uslijed oštećenja dosjednih ploha.
Ubrizgavanje prevelike količine goriva izaziva nekontrolirane detonacije i toplinsko-mehanička preopterećenja u cilindrima, zbog čega mogu izgorjeti klipovi. Bilo je slučajeva pucanja stijenki cilindara, koja počinju na mjestima gdje su već postojale inicijalne pukotine izazvane cikličkim mehaničkim i toplinskim opterećenjima, uslijed štrcanja i izgaranja.
Nužan je temeljit servis motora, sa servisiranjem ili izmjenom neispravnih brizgaljki (preporučuje se ugradnja repariranih. Za prevenciju ovakvih problema i rješavanje, ako nisu previše eskalirali, pomaže korištenje aditiva Datacol, koji pročišćava brizgaljke i stabilizirati im rad.