Škoda Octavia 1.9 TDI (2009.): Havarija nakon izmjene dvomasenog zamašnjaka jednomjesnim

Platili ste ‘ceh’, jer ste auto dali u ruke nestručnoj osobi. Naime, dvomaseni zamašnjak je konstruiran da prigušuje, odnosno preuzima dinamička opterećenja klipnog mehanizma motora…

SIMPTOMI

Škoda Octavia 1.9 TDI, 2009., 216.000 km, prije pola godine otkazao je dvomaseni zamašnjak, pa je na prijedlog mehaničara ugrađen jednomjesni.

Četiri-pet mjeseci motor je radio normalno, potom su se javile vibracije, a nakon desetak dana motor je iznenada prolupao i stao.

Mehaničar ga je otvorio i utvrdio da je pukla klipnjača drugog cilindra, zbog čega se oštetio i cilindar. Predlaže generalni popravak ili zamjenski motor. Što je bolje?

DIJAGNOZA

Platili ste ‘ceh’, jer ste auto dali u ruke nestručnoj osobi, koja bi vam zbog toga trebala nadoknaditi svu štetu. Naime, dvomaseni zamašnjak je konstruiran da prigušuje, odnosno preuzima dinamička opterećenja klipnog mehanizma motora.

Izveden je iz dva odvojena, međusobno zakretna dijela, povezana oprugicama (zbog toga je preciznije ‘zamašnjak podijeljene mase’). Kod starijih je dizelaša tu ulogu dijelom preuzimala spojka, također dvomasene izvedbe, s tarnim vijencem i središnjom jezgrom, povezanim oprugicama, a dijelom nosači motora.

Kod novijih dizelskih motora s turbopunjačem trebalo je osigurati čvršću vezu s karoserijom, a zbog skokovitog porasta momenta i snage ulogu dinamičkog amortizera i prigušivača preuzeo je zamašnjak podijeljene mase. Spojka je kruta, bez lučnih spiralnih opruga u jezgri, između pogonskog i tarnog dijela.

Ako se dvomaseni zamašnjak zamijeni jednomjesnim, pogotovo kod starijih turbodizelaša s ubrizgavanjem PDE (‘pumpa-brizgaljka’), kao kod Škode Octavije 1.9 TDI (2009. je posljednja godina pred uvođenje turbodizelaša 1.6 TDI s ubrizgavanjem preko zajedničkog voda, common-raila), koji više vibrira i ‘udara’ od common-raila, može doći do oštećenja vitalnih dijelova, odnosno uništenja motora.

To se i dogodilo. Preporučujemo kupnju i ugradnju dobrog rabljenog motora, jer je popravak riskantan. Teško je procijeniti što se sve deformiralo i oštetilo (blok, baza ležajeva, klipnjače…), pa postoji rizik da nakon generalnog popravka motor bude kratkog vijeka.

Autoportal No.1


Komentari

loading...