DOBRO JE ZNATI

Pitanja koja traže odgovor (18): Što je elastičnost motora? Jesu li elastičniji benzinci ili dizelaši?

Pixabay, ATRAC

Pojam elastičnosti motora često se koristi pogrešno, ne samo u običnoj komunikaciji, nego i ‘stručnim’ tiskovinama, naime turbodizelaši nisu elastični, nego naprosto moćni pri nižim brzinama vrtnje

Zapisi s predavanja ‘Motorna vozila’ legendarnog prof. dr. sc. Dražena Bjelovučića (1930. – 2004.), na Katedri za motore i vozila, Fakulteta strojarstva i brodogradnje u Zagrebu, koji je od 1982. do 1984. bio dekan. Autoru ovoga članka bio je 1997. mentor na doktoratu. 

Postoje dvije vrste elastičnosti motora:

ELASTIČNOST PO MOMENTU je kvocijent (omjer) najvećeg okretnog momenta (Nm) i okretnog momenta pri brzini vrtnje najveće snage (kad je okretni moment već znatno opao).

ELASTIČNOST PO BRZINI VRTNJE je kvocijent (omjer) brzine vrtnje motora (1/min) pri najvećoj snazi i brzine vrtnje motora pri najvećem okretnom momentu. Pritom je važno uočiti:

kfztech.de

Područje s ravno odsječenom krivuljom okretnog momenta (na slici – crvena elipsa), kakvo imaju turbo-motori, nije vrlina za vozna svojstva i nije nikakav pokazatelj elastičnosti. To je nužno zlo, kojim se štiti motor od preopterećenja, preko ‘waste-gate’ ventila.

Kad tlak prednabijanja dosegne graničnu vrijednost, dio ispušnih plinova prije turbine odvaja se direktno u ispuh, te bez obzira na povećanje brzine vrtnje, moment više ne raste, nego ostaje ravnomjeran. Kod takvog je motora određivanje elastičnosti neprecizno te je područje ravnomjernog momenta (ravna linija u krivulji) znak neelastičnosti.

Turbodizelski motori snažno reagiraju na gas od niskih okretaja, ne zbog elastičnosti, nego zbog velikog okretnog momenta i velike snage u tom području. Benzinski je motor, suprotno mišljenju mnogih, elastičniji od dizelskog, a elastičniji je i od suvremenih turbobenzinskih motora.

Ono što mnogi misle da je elastičnost suvremenih turbo motora (benzinskih i dizelskih), nije elastičnost, nego velik okretni moment i velika snaga kod niske brzine vrtnje motora.

Slikovito kazano, to je kao kad bi za ‘kalašnjikov’ kazali da je precizan. On je moćan, ali nikako nije precizan te pogađa metu prvenstveno koncentracijom paljbe, a ne preciznošću.

Zapisi s predavanja ‘Motorna vozila’  prof. dr. sc. Dražena Bjelovučića (1930. – 2004.), na Katedri za motore i vozila, Fakulteta strojarstva i brodogradnje u Zagrebu

Pitanja koja traže odgovor (1): Zašto su automobili s prednjim pogonom stabilniji nego sa stražnjim?

Pitanja koja traže odgovor (2): Zašto su dizelaši štedljiviji od benzinaca?

Pitanja koja traže odgovor (3): Zašto je održavanje dizelskih motora (znatno) skuplje nego benzinskih?

Pitanja koja traže odgovor (4): Zašto se široke gume brže troše od uskih?

Pitanja koja traže odgovor (5): zašto su brzi motocikli toliko opasni i pogibeljni?

Pitanja koja traže odgovor (6): zašto zimske gume zimi bolje drže cestu nego ljetne?

Pitanja koja traže odgovor (7): zašto nije preporučljivo snažno kočiti u zavoju?

Pitanja koja traže odgovor (8): treba li zimskim uvjetima snižavati tlak zraka u gumama

Pitanja koja traže odgovor (9): zašto automobili na plin troše više i imaju nižu snagu nego na benzin?

Pitanja koja traže odgovor (10): zašto se motori motocikala vrte do 14.000/min, a automobila do 6000/min?

Pitanja koja traže odgovor (11): zašto turbopunjač povećava snagu motora?

Pitanja koja traže odgovor (12): zašto je realna potrošnja goriva znatno veća od deklarirane?

Pitanja koja traže odgovor (13): je li, kad se oduzme gas, pri kočenju motorom potrošnja goriva nula?

Pitanja koja traže odgovor (14): Zašto je važno redovito provjeravati ispravnost brizgaljki dizelskog motora?

Pitanja koja traže odgovor (15): Zašto se zračni jastuk ne otvara u svakom sudaru?

Pitanja koja traže odgovor (16): Zašto ultrasportski automobili imaju stražnji pogon?

Pitanja koja traže odgovor (17): Zašto su gume na motornim vozilima crne boje?

 

Autor

Preporučeni sadržaj

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

OsigurajMe-logo