DOKTORE, POMOZITE

Elektronička blokada motora, spas od paprenog troška

Kvar elektroničkog imobilizatora te gubitak ili oštećenje kontaktnog ključa, noćna je mora mnogih vlasnika auta, pogotovo starih

Ne popravljam blokade motora i elektroničke ključeve automobila mlađih od deset godina, jer ne želim doći u situaciju da mi znanje i sposobnosti zloupotrijebi osoba nečasnih namjera – počeo je priču inženjer Goran Skender, vlasnik tvrtke Elektronik Alarm iz Zagreba. Gorana poznajem već dvadeset godina, još iz vremena dok je početkom 90-ih pokrenuo biznis u garaži iza zgrade OTV-a blizu Vukovarske.

Upoznao sam ga kao osobu koja je u stanju riješiti bilo koji elektronički problem na autu. Specijalnost su mu, kako onda, tako i sada, elektroničke blokade i alarmi te sve ono što od elektronike i elektrike drugi nisu u stanju riješiti. Djelatnost je potom proširio na električne podizača stakala, table s instrumentima, daljinske zatvarače, zračne jastuke, senzore za parkiranje… dakle sve što u pravilu uključuje zamjenu skupog elektroničkog sklopa novim. On to popravlja bez izmjene.

Spajanjem računala na upravljački modul motora dolazi se do elektroničkog koda, nužnog za programiranje…

U vrijeme kad sam u više medija počeo davati stručne savjete i odgovarati na pitanja čitatelja, bio mi je glavni savjetnik za elektroniku te mi je time omogućio pristojnu promociju i zaradu. Napravili smo niz zanimljivih članaka u specijalističkim časopisima i dnevnim novinama, a najbolji 2000. u Globusu, na temu – ‘Kako ukrasti Audi A6 u šest minuta’. Bilo je sve stručno i precizno objašnjeno po fazama i popraćeno slikama u slijedu. Naručitelji članka bili su jako zadovoljni, ali bio je to jedini put u mojoj karijeri, kad su me iz MUP-a uljudno upozorili da takve članke više ne radim, jer se mogu zloupotrijebiti.

…čipa na ključu, kojeg preko antene potom prima imobilizator, verificira i odobrava (spaja) paljenje

Dok smo snimali kadrove za ovaj članak, koji se tiče problema s blokadom motora i gubitkom, odnosno oštećenjem elektroničkog ključa, u servis je unezvijereno ušao vlasnik Mercedesa A-klase iz 2001. Blokirala su mu se stražnja vrata (centralno zaključavanje) te ih više nije mogao otvoriti. – U servisu su mu rekli da je problem, uz visoku cijenu, moguće riješiti jedino skidanjem oplate, a možda i rezanjem lima, rekao je u dahu – Za sat vremena dovedite auto, sve ćemo riješiti bez ikakvih oštećenja na unutrašnjosti i limariji, odgovorio mu je naš sugovornik.

Uređaj za blokadu paljenja (imobilizator) povezan je s elektroničkim upravljačkim modulom motora (ECU) i antenom, ugrađenom oko kontaktne brave

Elektronička blokada paljenja motora jedan je od najvažnijih sklopova za zaštitu od krađe automobila. Taj sklop prekida dovod struje u sustav za paljenje, a često istodobno blokira i električnu pumpu goriva dokle god je ključ izvan automobila, odnosno nije umetnut u kontaktnu bravu. Kad je elektronička blokada aktivna, odnosno uključena, motor se ne može pokrenuti. Sustav funkcionira na sljedeći način: elektronički sklop u ključu emitira signal, kojeg hvata antena smještena oko brave. Taj signal dolazi do imobilizatora, koji je spojen na središnji upravljački modul motora ECU (electronic control unit). Imobilizator ‘komunicira’ s ECU-om te ‘traži’ da ECU prepozna i verificira kod te ‘odobri’ pokretanje motora. Tek potom imobilizator uspostavlja prekinuti strujni krug prema paljenju, odnosno napajanju motora, a u suprotnom ga drži prekinutim te onemogućava paljenje motora.

Prvo se pregledava i ispituje imobilizator

Problem nastaje ako se elektronička blokada pokvari, odnosno ostaje stalno uključena. To se u pravilu rješava izmjenom elektroničkog sklopa, što stoji od 500 do 1000 eura (kod skupljih automobila i više). Kod starijih vozila, bitno smanjene vrijednosti, takav je zahvat često neisplativ. Upravo je takav slučaj, dok smo radili reportažu, bio s Daewoo Matizom iz 1999., tržišne vrijednosti najviše 1500 eura. Vlasniku je i sto eura velik problem. Dovezen je šlep službom, bez znakova života, jer kad se okrene kontaktni ključ ne dogodi se ništa.

To je prokletstvo svih automobila s dosta elektronike, dakle proizvedenih od sredine 90-ih naovamo. Klasični automobili takvih nevolja nisu imali. – Problem je najvjerojatnije u neispravnom elektroničkom čipu u sklopu imobilizatora. Takve probleme bez problema rješavamo, a ako vlasnik to izričito zatraži, uz minimalni trošak možemo jednostavno premostiti imobilizator. Tada više nama problema s paljenjem, ali elektroničke blokade više nema, što nekim vlasnicima starih modela nije problem.

Problem je često rješava izmjenom elektroničkog čipa

Kod nekih tipova vozila, primjerice Renaulta, imobilizator je smješten na nepovoljnom mjestu te kod imalo jačeg udara dolazi do oštećenja. Kako većina vlasnika vozila kojima je istekla garancija popravak obavlja kod limara izvan sustava ovlaštenih servisa, suočeni su s problemom kojeg žele riješiti što jeftinije. Tada su specijalizirani stručnjaci poput Gorana Skendera jedino rješenje. Kad se kupuje imobilizator izvan ovlaštene mreže, u pravilu nema elektronički kod za povezivanje sa središnjim upravljačkim računalom. Na tome pada većina običnih majstora, a ponekad se sve podesi tako da motor proradi, a potom iznenada blokira.

JESTE LI ZNALI? – MUKE PO KLJUČU

Problem može biti da ste ključ izgubili, da se pokvario kodirani elektronički sklop ili se ključ oštetio, padom na tvrdu podlogu ili u vodu. Tada, je rješenje kupnja novog ključa, što stoji od 500 kn do 3000 kn, a prosjek je 1000 do 2000 kn. Znatno jeftinije problem može riješiti kvalitetan elektronički stručnjak.

Ako ste ključ izgubili, a radi se o izvedbi s klasičnim mehaničkim dijelom i odvojenim elektroničkim, najprije treba riješiti mehaniku, kod automobilskog bravara. Dobro je da mehanički dio napravite kod jednog, a elektronički kod drugog majstora, jer ste tako zaštićeni od zloupotreba. Kod popravka elektroničkog dijela ili izrade novog ključa, treba ugraditi novi čip, odnosno elektroničku ampulu, na koje se, u specijalnom uređaju, postavlja potrebni kod.

Autor

Preporučeni sadržaj

Provjeri cijenu police auto osiguranja na današnji dan!

OsigurajMe-logo