DPF (filtar čađe) javlja grešku, začađenje, ovo je ‘lijek’

Ako vam se upalila siglalna lampica DPF-a, uzrok je u začađenju ili prekinutom procesu regeneracije. ‘Lijek’ je slijedeći:

1. Otiđite na provjerenu pumpu goriva (Ina, Crodux, Petrol, Tifon, Lukoil…) te napunite spremnik najkvalitetnijim dizelskim gorivom. Nešto skuplje od običnog, ali se itekako isplati!
2. Odvezite se na autocestu ili obilaznicu te ‘propušite motor’, tijekom 10-ak kilometara vožnje pod visokim opterećenjem, ali ipak ne forsirajući i pazeći, naravno, ne ograničenje brzine.
3. Ako se tada istodobno završi regeneracija, trebao bi se i signal na instrumentnoj ploči izgasiti. Važno je, dakle barem jedanput tjedno turbodizelski motor ‘ispuhati’ na obilaznici ili autocsti, jer se tako jajučinkovitije oslobađa čađe i pročišćava DPF.
4. Ako ni to ne pomogne, otiđite u kvalitetan dizelski servis, kako bi vam očistili, odnosno obnovili DPF. Naime, to je odnedavno moguće i nije nužno izmijeniti skupi DPF.

A ovo je najvažnija teorija o filtru čađe DPF-u pa pročitajte:

Filtar tvrdih čestica, po engleskoj kratici DPF (diesel particulate filter), po francuskoj FAP (filtre á particules) je naprava ugrađena u ispušni sustav dizelskog motora, čija je zadaća uklanjanje tvrdih čestica i čađe iz ispušnih plinova, koje odlaze u atmosferu i zagađuju okoliš.

Čestice se talože u obliku čađe, koja nastaje izgaranjem u dizelskom motoru. DPF zaustavlja većinu čađe koja bi inače putovala ispušnim sustavom i izašla u atmosferu. Može zadržati određenu količinu čađe, ali ne veliku, te zbog toga mora proći proces koji se naziva ‘regeneracija’ da bi se očistile naslage čađe unutar filtra.

Kad čađa prođe proces regeneracije pretvara se u višestruko manju količinu pepela, koji se ne može ukloniti. Postoje dvije vrste regeneracije – pasivna i aktivna.

PASIVNA REGENERACIJA – obavlja se tijekom dužih putovanja otvorenom cestom, bez intervencija upravljačkog uređaja motora (ECU). Zbog povišene temperature ispušnih plinova (350 do 500°C) proces se polako i kontinuirano odvija unutar DPF-a, čija je jezgra presvučena katalitičkim slojem platine. Katalitički presvučen DPF smješten je blizu motora, te je temperatura ispušnih plinova dovoljno visoka (500 °C) da se čestice čađe zapale. Zbog toga se čađa spali i pretvara u manju količinu pepela.

AKTIVNA REGENERACIJA – je proces koji se obavlja na intervenciju ECU-a, kad izračunato taloženje čađe unutar DPF-a dosegne 45 posto. Procedura traje pet do deset minuta. ECU poduzima mjere da bi se temperatura ispušnih plinova podigla iznad 600°C – isključuje recirkulaciju ispušnih plinova i povećava vremena ubrizgavanja, koje uključuje kratko ubrizgavanje nakon glavnog ubrizgavanja. Kratkotrajno se povećava potrošnja goriva, što se pokazuje i na putnom računalu. Time se ubrzava i poboljšava izgaranje čestica čađe.

Ako vozač tijekom aktivne regeneracije naglo smanji snagu (uspori, zaustavi se…), proces se prekida te se nastavlja kad se stvore uvjeti, odnosno brzina pređe 60 km/h.

Proces traje 15 minuta. Ako nakon dva 15-minutna pokušaja, uspješna regeneracija nije moguća, taloženje čađe će se povećati. Na 50 posto napunjenosti čađom, ECU će nastaviti održavati maksimalne temperature ispušnih plinova na 600°C do 650°C, da bi se potaknuo proces regeneracije.

Sustav će pokušati pokrenuti proces regeneracije na 15 minuta. Ako proces ne završi uspješno, sustav će treći put ponoviti proces sljedećih 15 minuta. Ako je i nakon toga proces neuspješan, upalit će se signalna lampica DPF-a u ploči s instrumentima.

Signalna lampica DPF-a se pali, kao upozorenje da je filtar čestica čađe napunjen čađom zbog čestih vožnji na kratkim relacijama. Kada se signalna lampica upali, vozač bi trebao voziti konstantnom brzinom od najmanje 60 km/h, barem 10 minuta, kako bi se čađa u filtru spalila.

Ako se lampica DPF-a nakon toga ne ugasi, vozač bi trebao kontaktirati servis vozila da bi se greška otklonila.

• na 55 posto napunjenosti pali se signalna lampica DPF-a na ploči s instrumentima. Tada bi stranka trebala slijediti protokol u uputama za korištenje vozila.
• ako se paljenje lampice ignorira i nastavi voziti bez uspješne regeneracije napunjenost filtra će se povećavati od 55 do 75 posto te će se upaliti dodatne signalne lampice.
i vozilo nastavi koristiti do 75% napunjenosti filtra bez uspješne regeneracije, upalit će se dodatne signalne lampice. U tom trenutku stranka će se požaliti na gubitak snage vozila itd.
• kad napunjenost DPF filtra prijeđe 75 posto, počinje se osjećati pad snage motora. Regeneracije je još uvijek moguća, ali uz korištenje dijagnostičkog uređaja.
• kad napunjenost prijeđe 95 posto, potrebno je zamijeniti cijeli sklop DPF filtra.

Najčešći uzroci začepljenja DPF-a
• česte kratke relacije – uvjeti za regeneraciju nisu dostignuti. Zbog toga preporučljivo DPF-om opremati vozila koja se koriste za gradske relacije.
• kontinuirana vožnja s upaljenom DPF signalnom lampicom i bez uspješne regeneracije rezultira prekomjernim taloženjem čađe u DPF-u, do 95 posto napunjenosti. Tada regeneracija više nije moguća i potrebna je zamjena DPF-a.
• često se greška ne odnosi samo na DPF, nego na cjelokupni ispušni sustav – neispravne osjetnike temperature, neispravne osjetnike tlaka, dodatne komponente sustava (ako su primjenjive), loši spojevi, problemima s instalacijama.

Autoportal No.1


Komentari

loading...